• Klara 67

Blastocyster

Hej, undrar om någon kan förklara detta med blastocyster, tycker det är SÅ förvirrande! Om det är det bästa varför aänvänder då inte alla klinker det och BARA det?? Hur länge ska de odlas och hurmånga sätter man in? Tacksam för hjälp.

• Svar på tråden Blastocyster
  • Bette

Hej,

Jag tror att man odlar embryona i fem dagar. På mig satte de tillbaka två tre dagars odlade embryon ett var 8 celligt och ett 10 celligt, det var alltså inte blastisar och jag har min underbara son hos mig, han är fyra månader.

Bette

• crijo

De flesta embryo klarar inte 5 dagarsodling. Därför väljer man inte alltid att odla blasto. Den bästa miljö för embryo är trots allt livmodern.

• isisisis
    crijo skrev 2010-04-11 09:34:01 följande:
    De flesta embryo klarar inte 5 dagarsodling. Därför väljer man inte alltid att odla blasto. Den bästa miljö för embryo är trots allt livmodern.
    Men OM de klarar sig är de friska och utan defekter.
    Om kliniken har bra laboratorie och duktiga embryologer är blastocysterna mer livsdugliga.

Det är lite olika för olika kliniker.

Själv fick jag efter 5 försök blastocyster som var odlade i 7 dagar.
    Bägge tod sig.
  • isisisis
    crijo skrev 2010-04-11 11:15:25 följande:
    isisis: woaw!
    Jag tror det var lite plåster på såren ,att de ansträngde sig lite extra kanske.
    Strax innan hade vi ett försök där alla äggen dog.
  • crijo

Jag måste erkänna att jag har inte hört om 7 dagarsembryo...

• isisisis
    crijo skrev 2010-04-11 11:39:47 följande:
    Jag måste erkänna att jag har inte hört om 7 dagarsembryo...
    Jag har inte heller hört någon annan som fått det.Men jag är glad jag fick det
    De var av absolut toppenkvalitet.
    Minns de var så glada alla på morgonen över äggen
  • ollemia

Hej!

Jag tror att alla kliniker/lab som har möjlighet försöker få fram blastocyster. Det verkar vara en lite krångligare metod än att bara odla någon dag eller två. Precis som crijo skriver är livmodern självklart den bästa miljön för ett embryo.

Därför tror jag också att man inte chansar med blastocystodling om man bara får ut ett fåtal ägg. Då är det säkrare med fådagarsodling. Å andra sidan vet man ju då inte vilka som är av toppkvalitet, klarar en ET och leder till graviditet. Men blastocyster ger förstås inte heller säkert resultat, men bättre chanser.

Ja, det är en rörig soppa och man räknar bara på sannolikheter, jobbigt!

Lycka till!

• mulan

Blastocystodling blir det vanligtvis om man har många befruktade. Vid vårt förra färskförsök blev det långtidsodling. 7 befruktade odlades vidare. 1st 5 dagars till mig och 2st 6 dagars till frysen. Hade man bara gjort 2 dagarsodling hade jag troligtvis fått fler till frysen, men de hade kanske å andra sidan inte varit lika livskraftiga i längden.

Nu väntar jag på omslag på ÄL stickan och kanske FET nästa helg

I väntan på FET
Svar på tråden Blastocyster