• Ida Lindh

vem hade du med dig ?

Nu frågar jag er som fött barn vaginalt men ändå varit livrädda. Vem/vilka hade ni med er som stöd till förlossningen ?

Tycker ni det är konstigt att vilja ha med sig någon mer än pappan till barnet för extra stöd ?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden vem hade du med dig ?
  • Jennypenny83

Jag hade min sambo (pappan) och min mamma med på förlossningen. På det sättet kunde både jag och min sambo slappna av lite, han hade inte allt ansvar och jag visste att mamma hade koll på allt det medicinska/ kliniska då hon är ssk. Hon var jätte stolt över att få vara med, och det ville sig så att hon var hemma hos oss när första värken kom kl 20 på kvällen, vi försökte sen sova några timmar, men myste på med färskt bröd från bagaren tidig morgon efter första BB rundan, sen ute och promenera, packa, plocka, andas innan det var dags att åka in igen. Jag öppnade mig så fort så jag hann aldrig få någon smärtlindring och ja det gjorde ont, men idag minns jag det som en jätte häftig upplevelse. :)

En kompis till mig hade också med sig sin mamma, det är jätte vanligt! Du ska inte bry dig om vad andra tycker, det är du som ska föda fram ett litet barn och det ska föregå på dina premisser! Inte vad som sig "bör" enligt andra. Lycka till! :)

• SuperDanil

Jag hade med min man, enbart. Jag skulle ALDRIG vilja ha med någon annan. Ville sedan ha så lite personal som möjligt inne i rummet också. Men det är så JAG funkar, jag vill ta hand om situationen själv även om jag är livrädd. Sedan ser jag det som min och min mans "grej" och den är alldeles för privat.

MEN jag tycker INTE det är konstigt när någon vill ha med sin mamma, sin mans moster eller någon annan BARA de har valt det själv så att tex din mamma inte "tvingar" sig på. Det är ju viktigt att känna sig nöjd med sådant man kan kontrollera!

Så ha med vem du vill och lycka till! Det kommer att gå superbra!

• melamikaela

Jag funderade på att ta med min sambo och min mamma. Men ändrade mig och det blev jag och sambon. Det räckte för mig, han var underbar stöttning!

lucas, min prins.
  • Lorelei

Första gången var det bara maken. Var inte det minsta rädd innan men dock efter

Med andra barnet så fick maken inte vara med eftersom han svimmat och krampat på fl några dagar tidigare. Han låg hemma och kräktes som en räv av rädsla när jag födde dottern och jag hade istället med min mamma på förlossningen. Hon var ett suveränt stöd. Hon hjälpte mig att fokusera och det var precis vad jag behövde. Hade kunnat gjort det helt själv bortsett från att jag när jag får ont, har en tendens att tappa fokus så pass att jag slutar andas.... hon fick mig att vara kvar i "nuet" så att säga. Hade INTE velat ha det annorlunda och om vi skulle ha fått för oss att skaffa fler så hade vi gjort likadant igen.

• MickisFlisanNellie

Har haft min mamma med mig på båda mina förlossningar och hon var ett superbra stöd eftersom hon visste vad jag gick igenom. Sambon klarade inte av det men han är en superpappa för det. Det är du själv som bestämmer vem eller vilka du vill ha med och ingen annan. Så om det blir ett till barn här så är min mamma ett självklart val.

Älskar mina tjejer Flisan och Nellie!!
Svar på tråden vem hade du med dig ?