• lillplutt

Bästa kattsanden?

Har just nu Pussi kompakt sand....tycker inte att den fungerar speciellt bra, kisset 'stelnar' ju liksom inte? Hade katt för några år sen och då minns jag att det blev som en hård klump som var lätt att ta upp. Nu när jag försöker få upp det med spaden så faller det isär och det blir massa småkluttar i lådan.. Jag har väntat alltifrån 10min-7timmar och det är samma sak varje gång...
    Vad har ni i kattlådan? Finns det något som funkar bättre än den sanden jag har nu??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-08 18:54
    Förresten är det himla jobbigt med massa grus i hela badrummet och det fastnar i kattens tassar som hon drar ut i hallen och torkar sedan av sig på hallmattan som blir full av grus..

• Svar på tråden Bästa kattsanden?
  • Mrs TH

Ever Clean kör vi, inget slår det, iaf inte vad mig anbelangar!

• Eklofen

EverClean är väl bland marknadens bästa sand skulle jag säga.
    Men kostar ju dock lite mer.
    Så de beror väl llte på hur mycket pengar man känner att man vill lägga på sanden.

• Mrs TH

man kan ju blanda i lite ex pussi kompaktsand, det brukar jag göra, typ 13 pussi 2/3 everclean

• lennartsdotter

Jag är helt övertygad om att det som är bäst i det ena fallet inte behöver vara bäst i det andra. Förutom sandens egenskaper kan urinen variera. Någon katt har surare urin än den andra osv. och det kan säkerligen påverka klumpningsförmågan.

När mina katter bara åt torrfoder var alla sand utom EC usel. Klumparna höll inte ihop.

Sedan jag började BARFa dem (för snart 10 år sedan) kan jag använda i princip vilken klumpande sand som helst, det klumpar.

Här funkar Pussi Kompakt utmärkt och jag tycker det är bra sand. Den luktar inte, dammar inte och ligger rimligt i pris. TidyCats och Catrine tycker jag annars är bra alternativ. I nödfall funkar faktiskt Coops vita klumpande sand också, men den dammar mycket så jag vill helt inte använda den.

Jag känner uppfödare som inte tycker Pussi funkar bra, men som får det att funka bra om de blandar med tex. EC. Då får de bra sand i lådan till billigare pris än om de bara hade kört EC.

Sanden slipper jag i lägenheten sedan jag byggde in lådan i en byrå och lade en bit golvmatta utanför ingången. Superskönt.

• lillplutt

Tack för tipsen! Synd att jag har en hel säck Pussi kvar
    Någon som har testat pelletsvarianten? Förstår att det inte klumpar sig alls, hur vet man då vad man ska ta bort?

Svar på tråden Bästa kattsanden?