• kostnörd

Goda erfarenheter från Pergotime efter 3 missfall?

Hej. Vi har haft 3 missfall under mindre än 1 år. Jag har alltid haft oregelbunden mens, men efter sista missfallet är det som att kroppen har tagit paus helt och hållet. Jag har haft 2 menstrationer sen april. Nu har min läkare skrivit ut Pergotime och jag skall förhoppningsvis ha ägglossning på onsdag, och vi hoppas naturligtvis att det tar sig!!!! Är det någon annan som har liknande erfarenheter med lyckligt slut? Är det överhuvudtaget realistiskt att hoppas? Vi har för övrigt gjort en massa tester men de har inte hittat någon orsak till missfallen!

• Svar på tråden Goda erfarenheter från Pergotime efter 3 missfall?
  • noon

Hej,

Jag fick mitt tredje mf igår. Nu väntar (äntligen) en undersökning... Hur går den till? Vi fick ytterst lite info av läkaren så jag vet bara att vi fått remiss...

• kostnörd

Hej Noon!
    Efter vårt tredje missfall fick vi en remiss skickat till gyn. Min utredning började med ett läkarbesök, där man fick prata ut ordentligt om vad man hade gått igenom. Därefter gjorde hon ett invärtes ultraljud för att se att allt "såg fint ut". Sen fick jag ta en del blodprovet (hormoner, m.m.). Både jag och min sambo fick ta blodprov för att testa så att det inte var något fel på kromosomerna. Vid nästa läkarbesök testade hon min livmoder (att den var "hel") genom att spruta in någon vätska och därefter testa med ultraljud. Den undersökningen gjorde tyvärr j-ligt ont. Därefter fick vi Pergotime utskrivet för att det överhuvudtaget skall ta sig igen... Jag tror att utredningarna skiljer sig lite mellan landstingen. Jag hade gärna fått mer detaljerad info! Lycka till! P.S Det tar tyvärr lite tid mellan remiss, läkarbesök, provsvar m.m. Så en portion tålamod är på sin plats!

• noon

Tack snälla för svaret! Vad är pregotime? Vad menar du med ta sig - ägglossningen? Det låter ju sjukt jobbigt... Lycka till med fortsättningen för er.

• kostnörd

Hej igen! Förlåt att jag tar för givet att du vet vad jag pratar om! Pergotime är ett hormon som stimulerar till ägglossning. Då kan man säga mer "exakt" när ÄL kommer och det är lättare att pricka in så att man blir gravid= ta sig!

• noon

Hej

Tack snälla för svaret. Öppnade precis brevet från stadens sjukhus, vilken sorg och besvikelse! Vi måste vänta sex månader för att komma på ett första besök. Jag mår nu ännu sämre.. Jag tror vi får söka privat..... Hur lång tid väntade ni på att få komma in?

• kostnörd

Hej

Oj, jag blir verkligen ledsen för er skull. Den där väntan är jättejobbig. Vi väntade 1½ mån på att få ett första läkarbesök. Därefter hade vi inte nästa läkarbesök förrän efter ytterligare 3 mån (och däremellan tog vi diverse prov). Vi bor i en ganska liten stad, så det kanske inte är lika många som står i kö. Om du ringer och tjatar kanske det går fortare! Lycka till!

Svar på tråden Goda erfarenheter från Pergotime efter 3 missfall?