• Zweet

Bo med katt i husvagn??

Ska snart ta hem en ny katt då våran bebis Morgan blev överkörd. Har bestämt att denna katt ska få bli innekatt och gå ut i koppel. Nu till min fråga: Är det någon som har erfarenhet av att ha med sig sin katt till husvagn/sommarstuga? Har husvagn på Åland som vi ofta åker till och skulle vilja ha med katten då det på sommaren oftast blir två veckor i stöten...

• Svar på tråden Bo med katt i husvagn??
  • The Black Lady

Min svärmor har sina (7 st) katter (i koppel) i sin husvagn hela sommrarna och det fiunger superbra!

• sirisdotter
    The Black Lady skrev 2010-04-06 18:37:56 följande:
    Min svärmor har sina (7 st) katter (i koppel) i sin husvagn hela sommrarna och det fiunger superbra!
    OK, då går det väl då!

Miste en katt i taltvagn på campingplats...   Hittade selen till kopplet slängd utanför servicebyggnad  på  marken.

Min första katt lyckades smita från sommarstuga.  Satte upp lappar överallt och fick verkligen napp.  Åkte tillbaka och lyckades locka fram henne med mat.  (hon var då dräktig, visade det sig - jag kanske inte hade 100% kunskap om kastrering, när jag fick min första katt för MÅNGA år sedan).

Mina erfarenheter av sele och koppel/lina är inte helt lyckade.  Är det bara jag som råkar ut för att katten trasslar in sig hela tiden?

Flera gånger har mina älsklingar smitit under stugor med torpargrund - inte lätt att få ut katt och koppel, som lätt hakar upp sig någonstans långt in under stugan.  Gärna strax innan söndagskvällens sista Waxholmsbåt avgår...  

Eller plötsligt sitter katten högt uppe i en gran när det är dags att gå till sista tåget för dagen...
  • Zweet

Min katt kommer inte att få vara ute själv just ifall att den skulle trassla in sig, nån idiot stjäla den eller att den sliter sig, det törs jag bara inte. Jag har alltid varit av den åsikt att jag tycker det är lite "brutalt" att ha innekatt då det är utedjur. Men efter att min bebis blev överkörd så har jag ändrat mig. Jag vill ju gärna inte "beröva" den all frihet den har utan gärna kunna ha den i koppel när jag och barnen är ute osv. Är ju självklart lite passande och så, men det tycker jag det är värt för att få ha sin katt kvar, jag passar ju alltid på mina barn så det är man vad vid..=)

• sirisdotter
    Zweet skrev 2010-04-06 18:56:14 följande:
    Min katt kommer inte att få vara ute själv just ifall att den skulle trassla in sig, nån idiot stjäla den eller att den sliter sig, det törs jag bara inte. Jag har alltid varit av den åsikt att jag tycker det är lite "brutalt" att ha innekatt då det är utedjur. Men efter att min bebis blev överkörd så har jag ändrat mig. Jag vill ju gärna inte "beröva" den all frihet den har utan gärna kunna ha den i koppel när jag och barnen är ute osv. Är ju självklart lite passande och så, men det tycker jag det är värt för att få ha sin katt kvar, jag passar ju alltid på mina barn så det är man vad vid..=)
    Fick vår underbara Humlan överkörd i augusti.  Hon var innekatt, men jag var stressad, hade mycket packning och hon slank ut genom lägenhetsdörren vid ett obevakat ögonblick.  Någon hade lämnat porten öppen just då.

Vet att det är kontroversiellt att ha katter inne - efter två katter som försvunnit utan att vi vet vad som hände och så denna katt, som hittades döende på en villatomt i närheten, står jag för att den katt jag har kvar trivs inne.  Hon är född här och håller sin snällt innanför staketet på uteplatsen.  Världen utanför skrämmer henne...

På landet håller hon sig helst inne i stugan - eller under den...
  • Kinya

Du kan också bygga en bur av kompostgaller (med både tak och golv) som katten kan vara i vid de tillfällen du är där men inte har tid/möjlighet att hålla noga koll på den (t.ex. när ni äter eller du leker med barnen). Tänk bara på att katten ska ha tillgång till vatten och skugga i buren.

• sirisdotter
    Kinya skrev 2010-04-08 15:09:18 följande:
    Du kan också bygga en bur av kompostgaller (med både tak och golv) som katten kan vara i vid de tillfällen du är där men inte har tid/möjlighet att hålla noga koll på den (t.ex. när ni äter eller du leker med barnen). Tänk bara på att katten ska ha tillgång till vatten och skugga i buren.
    Verkar vara en idé värd att prova!
  • Zweet

Det var en otroligt bra ide!! Det ska jag göra...=)

• Naemi b

Hej. Vi har en katt och husvagn. Vi har byggt en bur av kompostgaller som står mot husvagnensbaksida, där vi också har ett fönster.  Hon kan springa in och ut i buren som hon vill, och speciellt på nätterna (när katter är vakna) sitter hon där och tittar. Jag ställer också kattlådan i buren så slipper man ha den inne i husvagnen.

Till fönstret har jag tagit en massonitskiva som jag satt en kattlucka i. När det är blåsigt, kallt eller regnigt, så öppnar vi fönstret på vidgavel och sätter dit massonitskivan istället. Då kan kissen gå in och ut som hon vill ändå.

Från sittplatsen upp vid fönstret har vi en "hönsatrappa" ner till marken, men den finns inte med på bilden.
  • MochC
    Naemi b skrev 2011-05-30 15:15:17 följande:

Hej. Vi har en katt och husvagn. Vi har byggt en bur av kompostgaller som står mot husvagnensbaksida, där vi också har ett fönster.  Hon kan springa in och ut i buren som hon vill, och speciellt på nätterna (när katter är vakna) sitter hon där och tittar. Jag ställer också kattlådan i buren så slipper man ha den inne i husvagnen.

Till fönstret har jag tagit en massonitskiva som jag satt en kattlucka i. När det är blåsigt, kallt eller regnigt, så öppnar vi fönstret på vidgavel och sätter dit massonitskivan istället. Då kan kissen gå in och ut som hon vill ändå.

Från sittplatsen upp vid fönstret har vi en "hönsatrappa" ner till marken, men den finns inte med på bilden.
    Vilken smart idé men buren ser lite liten ut, men det kanske bara ser så ut på bilden? Det är det som är fördel med kompostgallret att man kan ju bygga med så många sektioner man vill . Borde ju även vara en bra idé för dom som har lite mindre hundar att göra små hundgårdar i anslutning till husvagnen. 
  • Naemi b

Ja, det är ju inte så stor, men det gick ändå åt ca 15 kompostgaller som vi najjade ihop med trädgårdstråd. Vi har också gjort ett fyrkantigt "rör" som går från buren in i under husvagnen. I botten på röret la vi en massonitskiva. (syns på bilen). Där kan hon gå in och lägga sig om det är varmt, för där fläktar det lite och är skugga. "röret gjorde vi av två kompostgaller som vi vek på mitten i 90 graders vinkel och najjade ihop sidorna. På kortsiden av röret satte vi en liten bit plastat trädgårdsnät.

Hon sitter mest på pallen eller på hyllan utanför fönstret ock kikar på allt som händer på en camping. Men nackdelen är att hon ju inte får så mycket motion då ytan i husvagnen och buren är begränsad. Men hon har verkat trivas och har mått bra.

Nu i år står vi stilla på en Camping och har därför gjort buren något större, men hon utnyttjar trots det mest sitt platserna i buren samt  "röret" under.

Trots allt så är detta bättre för katten än att vara på kattpensionat, där de sällan har större utrymme än detta. Hon har ju oss som är en trygghet och hon känner igensig och sina dofter i husvagnen. Jag rekommenderar dett å det varmaste. Det är lite jobba att bygga buren men det är det värt!
Svar på tråden Bo med katt i husvagn??