• Vakten

Varför tas inte gelatin bort från godis som inte behövs.

Hej !

Jag har inte ställt frågan till alla godistillverkare än som tillsätter bl a "gelatin".
    Jag gillar godis och rent ekonomiskt skulle godistillverkarna med stor sannolikhet kunna spara/tjäna mer pengar på att inte ha med denna ingrediens.
    Fler konsumenter som är t ex; muslimer kanske skulle börja köpa som typ jag.

Jag har en god livsmedelsutbildning som bakgrund och vet i princip redan svaret, men är nyfiken på vad andra än jag själv tycker om saken.
    Det går att ersätta gelatin med något annat som många fler kan äta av.

Finns det fler där ute som delar min uppfattning ?

Detta som jag skriver är vad jag tycker, min åsikt.

Med vänlig hälsning/ En glad man.

• Svar på tråden Varför tas inte gelatin bort från godis som inte behövs.
  • Superbia

Jag hade blivit glad om dom tog bort gelatinet. Dessutom tycker jag att "geléigt" godis som inte innehåller gelatin har en goare konsistens än det som inne håller gelatin. Min gissning hade ju varit att det är billigare att använda sig av slaktavfall, men så kanske det inte ligger till. "Man ska göra som man alltid har gjort"

Morten & Vidar 091029
  • Lussekatten87

Du har såklart helt rätt!
    Godisindustrin skulle tjäna mycket mer pengar på att ta bort Gelatinet från ex Ahlgrens bilar som är så otroligt gott! Mitt favoritgodis {#lang_emotions_dreamer} !!
    Eller ersätta grisgelatin med ko-gelatin som redan finns i godis ute på marknaden.

Vad jag vet kan man använda majsstärkelse istället.

• Clobberella

Om godiset inte behövs kan man väl plocka bort det helt och hållet, varför plocka bort bara gelatinet?

• Lussekatten87
    Clobberella skrev 2010-04-05 10:31:42 följande:
    Om godiset inte behövs kan man väl plocka bort det helt och hållet, varför plocka bort bara gelatinet?
    Men vad menar du? Jag vill kunna äta vilket gelégodis jag vill utan att tänka på att det skulle vara gelatin från gris i.
  • Clobberella
    Lussekatten87 skrev 2010-04-05 10:34:52 följande:
    Men vad menar du? Jag vill kunna äta vilket gelégodis jag vill utan att tänka på att det skulle vara gelatin från gris i.
    Frågan gällde ju godis som inte behövs. Det kan man väl lika gärna ta bort helt och hållet?
  • Lussekatten87

Aha,men då förstår jag vad du menar! Det skulle vara det enda rätta i såfall.

Men jag tror TS har formulerat frågan lite fel,han menar nog " Varför tas inte gelatin bort från godis eftersom det inte behövs?", är säker på det eftersom vi diskuterade detta igår

• Clobberella

Så är det säkert, det var bara ett så skojigt syftningsfel att jag inte kunde låta bli att svara på det TS hade skrivit istället för det han menade.

• 20082011

Det hade varit så skönt om dom gjorde det. Finns några godisar jag är riktigt sugen på att äta som tyvärr innehåller det.

• Lussekatten87
    20082011 skrev 2010-04-05 11:00:01 följande:
    Det hade varit så skönt om dom gjorde det. Finns några godisar jag är riktigt sugen på att äta som tyvärr innehåller det.
    Samma här{#lang_emotions_frown}
  • Vakten
    Lussekatten87 skrev 2010-04-05 10:40:18 följande:
    Aha,men då förstår jag vad du menar! Det skulle vara det enda rätta i såfall. Men jag tror TS har formulerat frågan lite fel,han menar nog " Varför tas inte gelatin bort från godis eftersom det inte behövs?", är säker på det eftersom vi diskuterade detta igår
    Det stämmer !

Gelatin kommer ifrån gris eller svin och är faktiskt en onödig ingrediens.
    Svålet smälter man ner till flytande form innan man använder det i verkligheten som t ex; gelégodis och dylikt.
  • Saadie

Man skulle kunna kontakta de största exempelvis malaco, karamellkungen mm och skriva att:

Hej
    Jag älskar era godissorter, jag är verkligen en storkonsument.
    Men jag har en fråga:
    Många gånger så behandlas inte djur bra vid slakt, det har varit många larmrapporter senaste tiden som rör bland annat grisar. Dessutom så släpper köttindustrin ut en massa koldioxid som påverkar atmosfären.

Istället kan ni väl använda geleringsämnen som är gjort på alger eller andra växter?
    De lider inte under processen och dessutom så omvandlar de koldioxid till syre. Jag tror dessutom att ni skulle kunna tjäna pengar på det och dessutom locka fler konsumenter genom good-will eftersom så många är klimatmedvetna nuförtiden!

Med vänliga hälsningar
    lilla jag

(byt ut lilla jag mot ditt riktiga namn)

Börjar de största aktörerna att sluta med gelatin så följer nog många mindre efter.

• Lussekatten87
    Saadie skrev 2010-04-05 18:07:35 följande:
    Man skulle kunna kontakta de största exempelvis malaco, karamellkungen mm och skriva att:HejJag älskar era godissorter, jag är verkligen en storkonsument.Men jag har en fråga:Många gånger så behandlas inte djur bra vid slakt, det har varit många larmrapporter senaste tiden som rör bland annat grisar. Dessutom så släpper köttindustrin ut en massa koldioxid som påverkar atmosfären.Istället kan ni väl använda geleringsämnen som är gjort på alger eller andra växter?De lider inte under processen och dessutom så omvandlar de koldioxid till syre. Jag tror dessutom att ni skulle kunna tjäna pengar på det och dessutom locka fler konsumenter genom good-will eftersom så många är klimatmedvetna nuförtiden!Med vänliga hälsningarlilla jag(byt ut lilla jag mot ditt riktiga namn)Börjar de största aktörerna att sluta med gelatin så följer nog många mindre efter.
    Har du funderat på det Ts??
  • Mrs Moneybags
    Clobberella skrev 2010-04-05 10:31:42 följande:
    Jag håller med.

Ta bort de äckliga godissorterna som inte innehåller någonting av värde.

Behåll ren choklad och annat som är både gott och nyttigt (i små mängder).
  • MammaMajs

Det handlar ju om att slakavfallet, det "sista skrapet på govet" är billigt och slakterierna måste bli av med det på något vis därför används det som gelerande ämne i stor utsträckning. Själv hade jag blivit glad om man förbjöd godis helt och hållet, så att jag slapp äta det ;)

Svar på tråden Varför tas inte gelatin bort från godis som inte behövs.