• Anonym (I vecka 21)

Mitt urin luktar ammoniak/aceton!

Mitt urin luktar jättestarkt, som aceton/ammoniak. Tror iaf att det är urinen som luktar, kan vara flytningarna också. Jag är gravid i vecka 21.

Ska ringa till barnmorskan på tisdag tänkte jag eller tror ni att jag bör ringa nånstans innan?

Vad kan lukten bero på? Eller är det kanske normalt att det luktar så när man är gravid?

• Svar på tråden Mitt urin luktar ammoniak/aceton!
  • challe 1

fick höra att jag skulle vara uppmärksam på det. jag kräktes jätte mycket och dom var oroliga för näringsbrist har jag för mig. äter du ordentligt?

• tjohalia29

Kan vara ketos. Precis som tidigare kommenatörer skrivit så kan det inträffa om man är uttorkad eller får i sig för lite/ fel sorts näring. Det är det som sker när man kör low-carb dieter. Prata med bm så kan hon säkert ge dig råd!

• RiNan

Skulle också tippa på vätskebrist. Burkar var det symtomet för vem som helst. Även att andedräkten kan lukta aceton.

• Anonym (I vecka 21)

Tack för era svar!
    Kan dock inte riktigt förstå varför kroppen skulle signalera vätskebrist nu. Får i mig mat och vätska. Tidigare i graviditeten har jag däremot haft svårt att behålla mat och vätska, legat inne med dropp då jag haft kraftigt graviditetsillamående och ketoner i  urinen.
    Har ketostix hemma, visar inte ens på spår av ketoner.

Någon som har andra förslag?

• Mamma till V och E
    Anonym (I vecka 21) skrev 2010-04-04 20:53:29 följande:
    Tack för era svar! Kan dock inte riktigt förstå varför kroppen skulle signalera vätskebrist nu. Får i mig mat och vätska. Tidigare i graviditeten har jag däremot haft svårt att behålla mat och vätska, legat inne med dropp då jag haft kraftigt graviditetsillamående och ketoner i  urinen. Har ketostix hemma, visar inte ens på spår av ketoner. Någon som har andra förslag?
    Ju längre fram du kommer i graviditeten desto mer vätska samlar du på dig. Jag var helt uppsvullen kring vaderna i slutet av min förra graviditet, men även i resten av kroppen.
  • Anonym

Jag hade exakt så när jag var gravid! För mig var det flytningarna som luktade och jag hann bli ordentligt orolig. Jag blev kollad för både uvi och havandeskapsförgiftning flera gånger (inte pga det, utan av andra orsaker) men hade aldrig uvi. Läste någonstans på nätet att det kan lukta ammoniakaktigt när man är gravid. Frågade såklart på mvc men hon sa att det inte var någon fara så länge det inte kliade, gjorde ont eller såg konstigt ut.

Så fråga mvc och googla! :)

• Anonym

Att urinet luktar ammoniak är inget konstigt tycker jag det är så urin brukar lukta, däremot aceton då vill jag nog att barnmorskan ska kolla upp dina sockervärden. Jag är nog helt ute och cyklar men för mig är aceton en keton (jag är kemist) och därmed risk för sockerproblem. Men jag är ingen läkare och som sagt är nog helt ute och cyklar. 

• Anonym (I vecka 21)

Har ringt till BM idag och ska få komma till henne på torsdag och ta lite prover. Ska rapportera här sedan vad beskedet blev!

• Anonym

Jag kollade sockervärdet men även det visade normalt för mig. Men det var ju just för MIG.

Hoppas allt är som det ska och att proverna inte visar något! För mig luktade det ett tag efter förlossningen också men sen försvann det. Tack och lov, för det kändes inte speciellt fräscht haha.

• Anonym

Antar att det va så mitt urin luktade. visserligen efter förlossningen och jag hade en uvi som inte gick att bota på över en månad. hoppas du slipper den iaf

Svar på tråden Mitt urin luktar ammoniak/aceton!