frökenmaria skrev 2011-05-15 21:59:18 följande:
hejsan alla med NF1, drabbade och anhöriga.
Jag måste bara säga att det finns många former av nf1 och nf2 osv. Det är viktigt för er egen skull att ni inte jämför dessa sjukdomar med varandra, ettan och tvåan. Har ni ork och kraft skaffa er en nevrolog, i göteborg finns dom på salgrenska. för att komma dit måste ni få en remis från vilken läkare som helst. men tyvärr måste ni stå på er. hos denna nevrolog får ni hjälp med remis till olika röntgen möjligheter, till ögat, hjärnan, ryggen, eller vad du "känner för". du har rätt till de tre första utan en förklarning. du behöver inte förklara allt för din läkare/husläkare, nevrologen vet vad du har rätt till...OBS!! detta gäller dig som vuxen.
till barnet/barnen, allt ovanstående fixar barnmedecin (Bvc).
varför vet jag detta da undrar säker någon. min pappa var en ibland de första som var med när sjukdomen fick sitt riktiga namn....jag har denna sjukdom....min två barn har den också...
min pappa mådde bra, dog tyvärr tidigt i hjärtinfarkt, helt omöjligt att kolla om det finns ett samband...
jag mår bra (är frisk), men som sakt så har jag också fått mer prickar runt svanken efter varje graviditet....även den som pågår nu....mina bar mår bra, alltså de är friska. mitt ena har dock ett exta skenben som det heter.
Jag kan säga att det mötet Patrik pratade om inte passar min familj, jag anser mig vara frisk. man kan inte se på mig eller mina barn eller mibn pappa att vi har denna sjukdom.
Jag vet att många har dessa diagnoser presis som du säger. Men de är bra om man kan hålla en litten kol skälv då. För man kan tuvär inte veta hur den utveklas för indevid och indedid. Sedan ville jag bara upplysa om träfen som då var. Nu är de ett år senare och vi har en ny träff på gång så vill någon anmälla sig så finns de några platser kvar och litte tid kvar att anmälla sig.
Läs mer på
www.nf-forbundet.se