• Anonym

Jag har ätit brie ost,är det kört nu?

Igår köpte jag en "dessert brie ost" för att ha på kex utan att tänka på att man inte fick äta det som gravid och nu läser jag att man inte ska äta det pg bakterier.. Vad har jag gjort??  fan vad slarvigt gjort av mig men nu är det ju försent..
    Har inte micro så jag kan inte heller hetta upp den till bubblande hett som de rekomenderar annars..

Är det verkligen så farligt att äta brie ost som gravid?

• Svar på tråden Jag har ätit brie ost,är det kört nu?
  • Anonym

Gjort är gjort.

Om jag förstått rätt så blir man typ magsjuk om det är bakterier i.
    Om du inte blivit sjuk än borde det inte vara någon fara.

Gör det inte igen bara =)

• mamma2kids

jag har ätit allt med måtta.och 2 friska barn har jag,så...tror inte det e nån fara.det är ju bara rekomendationer.

• Anonym

Du har alltså inte ätit brieosten? Om du är orolig är det väl bäst att låta bli osten och bjuda på den iställety. Har du redan ätiti så är listera ovanligt.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-04-03 17:30:35 följande:
    Gjort är gjort. Om jag förstått rätt så blir man typ magsjuk om det är bakterier i. Om du inte blivit sjuk än borde det inte vara någon fara. Gör det inte igen bara =)
    Jag kan ha blandat ihop det med något men jag har för mig att det är jätteovanligt med bakterierna. Att man ska undvika för att vara på den säkra sidan.

Förhoppningvis kommer La Lola in i tråden snart. Hon har en jävla koll.
  • Anonym

Och så har jag köpt gravad lax fast nu läste jag att man inte ska äta det,ska jag få kasta allt nu och bara äta potatis gratäng?   Åhh vad arg jag blir på mig själv för att jag inte kolllat upp det innan. Har ätit gravad lax innan och än har det inte hänt nåt..

• Sally09

jag hade noll tolerans mot alkohol när jag var gravid. sen var jag väl medveten om det som står på "förbjudet-listan" men smakade lite av både det ena och det andra ett par gånger ändå. ju längre gången jag var desto lugnare blev jag med att ta en macka med pålägg som inte säkert var varmrökt tex...

känn efter själv, tror inte en gång gör varken från eller till faktiskt.

• mariaheterjag

Är den pastöriserad så är det inte lika stor risk. Jag har ätit brie och camenbert (pastöriserad) flera gånger under graviditeten och har en frisk son!

• Anonym
    Anonym skrev 2010-04-03 17:33:44 följande:
    Och så har jag köpt gravad lax fast nu läste jag att man inte ska äta det,ska jag få kasta allt nu och bara äta potatis gratäng?   Åhh vad arg jag blir på mig själv för att jag inte kolllat upp det innan. Har ätit gravad lax innan och än har det inte hänt nåt..
    Det får man väl äta bara den är nygjord?
  • Anonym
    mariaheterjag skrev 2010-04-03 17:34:30 följande:
    Är den pastöriserad så är det inte lika stor risk. Jag har ätit brie och camenbert (pastöriserad) flera gånger under graviditeten och har en frisk son!
    mamma2kids skrev 2010-04-03 17:31:07 följande:
    jag har ätit allt med måtta.och 2 friska barn har jag,så...tror inte det e nån fara.det är ju bara rekomendationer.
    Jag tycker båda era inlägg är konstiga.
    Det kan fakiskt vara jättefarligt. Det är dumt att chansa.
Svar på tråden Jag har ätit brie ost,är det kört nu?