• GTA

Någon som använt Crinone o som kan hjälpa mig?

Är det någon som använt Crinone 8% vaginagel? Hur många doser tog ni per dag?

När jag läser på förpackningen står det att varje dos innehåller 90 mg progesteron. Som jag förstått min läkares ordination ska jag ta två på morgonen, två vid lunchtid o två på kvällen. Det blir totalt 540 mg per dag. När jag gjorde mina IVF tog jag vaggisar 400mg x 3 per dag o det blir ju 1200 mg per dag. 540 mg låter så lite.... jag har mailat min läkare idag o bett att få det hela utrett (jag kanske har fattat allt fel) men det vore skönt att veta hur andra gjort. Vilka ordinationer har ni fått?

Läste nånstans här på forumet vad andra tagit o det var betydligt mer än mina 540 mg per dag....men det verkade inte vara Crinone.

Jag har en hel del vaggisar kvar sen mina IVF, ska jag använda dem istället o ta 400 x 3 per dag för att vara safe?

En annan fråga när jag ändå är igång, hur vet man att all gel har kommit ut ur applikatorn...man kan ju liksom inte se att allt kommer ut o hamnar där det ska.....? Korkad fråga kanske men vad 17, det är ju bättre att fråga erfarna tjejer än att göra fel

• Svar på tråden Någon som använt Crinone o som kan hjälpa mig?
  • päronsplitt

Hej
    Jag använder crinone 1,125 g  8 % . En dos om dagen alltså . Håll upp applikatorn mot en lampa så ser du om den är tom .
    Kanske du fått en starkare dos ?

• GTA

Tack! Nej jag har fått samma dos 1,125 g. Då missförstår jag säkert min läkare. Det verkar ju märkligt att jag ska ta 6 stycken om dagen....såg att jag fått recept på totalt 30 st.
    Jag ska börja samma dag som det är äggplock för min donator dvs på tisdag nästa vecka. Vet du hur länge man ska ta dessa sen? Tar man en dos om dagen både före o efter ET?

• KickiHH

jag tog crinone 8 % en styck tre gånger dagl. Jag såg till att förp alltid låg med gel neråt i förp och tryckte tills det kom luft óch tittar man då i ljuset ser det mesta ut att ha kommit ut. jag  började dagen före ET = dagen efter äggplock höll på till vecka 10. Är nu gravid i 27 +5.
    Vaggisarna på 400 mg hur mkt progesteron ger det ? det är ju det som är det viktiga.

• GTA

Grattis KickiHH!!! Underbart att höra att det gått så bra för dig!

Ja det har du rätt i, så är det förstås, de ger säkert olika mycket progesteron trots att det är olika många mg. Så långt tänkte inte jag, hakade mest upp mig på antal mg!

Det verkar som det är ganska olika vilka ordinationer man får alltså....men då är det kanske inte så att jag missförstått min läkare helt o hållet....får se vad han svarar sen. Verkar dock märligt att han sagt att de 30 jag fått recept på skulle räcka om jag ska ta flera per dag i 10 veckor! 

• GTA

nu blev det fel, jag menar förstås att de säkert ger samma mängd progesteron trots olika många mg

• ollemia

Hej!

Jag fick också Crinone och tog en applikator per dag varje morgon till och med dag fem efter positivt test på testdagen. Jag är nu gravid i vecka 19+4 och har fortfarande inte riktigt fattat att det fungerade! Till mig sa de att det är svårt att få ut precis allt ur applikatorn, men att det inte gör något då mängden är beräknad utifrån att lite blir kvar.

Jag tror också att du inte ska vara orolig för att det är olika mängd för olika typer av progesteronmedel, samt att jag tror att olika kvinnor ordineras olika mycket. Förhoppningsvis har din läkare gjort en bedömning av ditt behov av progesteron och skrivit recept efter det.

Lycka till!

• Alicia09

Hej,

jag använde också Crinone en på morgonenen och en på kvällen och jag är gravid i v 37+6{#lang_emotions_laughing} så det fungerade på mig också!!!

Tidigare har jag använt vaggisar 3ggr/dag och tycker att de rinner ut så fort du har applicerat det, tvärtom tycker jag är med Crinone som är mer som klister.

TIPS: Tryck ut allting ur applikatorn innan du tar ut det, tryck nerifrån och uppåt så märker du om allting har kommit ut.....ibland har jag haft lite kvar i applikatorn men tycker inte att man ska trycka in det igen då risken finns att du suger upp det andra.....det är min åsikt....

Lycka till och lyssna på läkarens ordination för de kan det!

• Lilla Fia 65

Jag tog Crionone - en på morgonen och en på kvällen.

/Lilla Fia

• julia2012

hej!

jag ska göra en om några dagar.nu har jag börjat med crinone,jag har fått lite feber.
    är det någon som vet om det är vanligt?
    jag är lite orolig.
    :(

• Betula74
    julia2012 skrev 2013-10-13 12:15:46 följande:
    hej

jag ska göra en om några dagar.nu har jag börjat med crinone,jag har fått lite feber.
    är det någon som vet om det är vanligt?
    jag är lite orolig.
    :(
    Har nog inget med crione att göra. Du har en annan infektion i kroppen
Svar på tråden Någon som använt Crinone o som kan hjälpa mig?