• MollyN

Ni som sprack mkt med första barnet...

Ni som sprack mkt under er första förlossning, hur gick det på andra förlossningen?

• Svar på tråden Ni som sprack mkt med första barnet...
  • hurtbullen89

Jag fick en total sfinkterruptur grad 3 när dottern föddes i december 08. Denna gången överväger vi snitt för jag vill inte riskera att få hemska men om jag spricker så igen. Tack och lov fick jag inga men efter förra förlossningen men riskerna ökar ju för varje gång man spricker. Och det är ju större risk att spricka igen om du redan spruckit då du inte är lika töjbar i ärrvävnaden. Jag var helt säker på att jag skulle föda vaginalt igen tills för nån vecka sen, då ändrade jag mig totalt :S

Ska du föda vaginalt igen?

• Just Meee

Jag fick också en sfinkterruptur med första barnet (kommer inte ihåg graden, det var 14 år sedan) med andra barnet tre år senare sprack jag sgs ingenting trots att det var en mycket snabbare förlossning..

• Anatha

Jag vet inte hur mycket jag sprack hur får man reda på det? Jag vet bara att hon sydde väldigt länge och att de inte svarade på hur illa det var och att min återhämtningsperiod har varit rätt lång (tycker jag).

• Just Meee

För mig berättade de iaf att det var en sfinkterruptur och barnmorskan förvarnade mig om att läkaren kanske skulle vilja söva mig och sy ihop på operationssal, slapp dock op delvis pga att jag redan var bedövad med en pudendusblockad(?). Däremot var det såpass allvarligt att BM inte själv kunde sy utan det fick läkaren göra.

• MollyN

Hmm vet inte hur pass allvarligt jag hade det heller. Men jag fick åka till operationen o sys av två st läkare i 2 timmar... och det har inte ens gått 1,5 år sedan dess, så det sitter verkligen kvar i mitt psyke.. Så vet inte om jag vågar ha en vaginal förlossning igen, ännu. Är ju så gott som återställd men är rädd att jag ska råka ut för samma igen, var en så jobbig läkningsperiod både fysiskt och psykiskt..
    Har hela graviditeten tänkt att självklart ska jag göra kejsarsnitt, nu är jag i vecka 34 och börjar känna mig stressad över det eftersom jag ännu inte fått träffa snitt läkare eftersom min remiss kom bort någonstans på vägen.. (GRR) Vet inte längre om jag vill göra ett kejsarsnitt.. Önskar så att jag fick en bra vanlig förlossning, men det finns ju inga garantier att det skulle gå bra den här gången heller..

• Anatha

Ok jag belv sydd av BM så då var det nog inte så illa alls.

• Liten hamrin

Jag fick också en total sfinkterruptur grad 3 med sonen som nu är ett år. Jag har haft tur med läkningen känner jag, däremot så har jag bf om 5 veckor med nummer två och rädd att även denna grabb ska vara stor.

Pratat med barnmorskan om att jag vägrar gå över tiden igen 2 veckor... rädd att det kasnke inte går lika bra med läkningen denna gång om jag spricker igen. Så ska få ett tillväxt ultraljud snart och mer samtal med barnmorska nästa vecka...men ändå vill jag helst inte snittas.

~Rasmus 090308~Lillebror bf 100505~
  • Kristina30p

Jag sprack även andra gången. Stygn gick dessutom upp andra gången vilket de inte åtgärdade så jag har två flikar längst upp nu istället. Har begärt kejsarsnitt nu med min tredje.

• MollyN

OKey okey, blir nog snitt (om man nu blir godkänd) för min del.. Känns för riskabelt att ha en vaginal förlossning igen, och för påfrestande för psyket tror jag.. är ju inget man vill vara med om igen så man blir ju rädd..

Svar på tråden Ni som sprack mkt med första barnet...