Använder väl både halvsyskon och syskon beroende på i vilket sammanhang. För att undvika missförstånd ang vem som är mamma till vilka barn så använder jag alltid halvsyskon, så slipper man alla följdfrågor, eftersom mina barn och deras halvsyster är så olika som några barn kan bli, och mina barn är helt uppenbart mina barn och min mans dotter helt uppenbart inte kan vara min och min mans biologiska barn. Vi har t.o.m. fått den finkänsliga frågan om hon var fosterbarn vid ett tillfälle, så då känner jag att det är enklare att säga antingen bara barnens namn eller om jag är själv med alla tre så säger jag "mina barn och min mans dotter" eller något liknande.
Min stora dotter säger storasyster och lillasyster till sina syskon, och den lilla har ännu inte fattat att min mans dotter är hennes storasyster också, däremot säger hon storasyster till min stora tjej (alltså hennes helsyster...).
Det är helt uppenbart att även den stora inte ser sin halvsyster som syster på samma sätt som sin lillasyster, men det beror nog mer på att hon bara är här på halvtid och dessutom väldigt mycket äldre, så de har inte samma kontakt. Men båda mina tjejer är väldigt förtjusta i sin storasyster!