• Mysan31

Hur vanligt är det att ni använder ordet halvsyskon hemma?

Ja som frågan lyder. Hur vanligt är det att ni som har barn sen innan använder termen "halvsyskon"

Hemma hos oss används det inte alls. Varken av mig eller gubben. Utan det är bröder o systrar.

Kan inte ni dela med er av hur ni säger? Bara nyfiken.

• Svar på tråden Hur vanligt är det att ni använder ordet halvsyskon hemma?
  • Namnam

Hemmavid aldrig, de är hennes sysster och bror finns inget "halv"

Men för utomstående kan jag förklara att de är hennes halvsyskon då jag omöjligt kunnat vara mamma till dem.

• sextiotalist

Aldrig hemma, de benämns vid namn, men när jag beskriver relationen så kan jag använda halvsyskon.
    För mig är det inget konstigt, min mamma har två äldre halvsyskon och hon har alltid sagt halvsyskon om dessa, utan värderingar.

• La Lola

Aldrig nånsin.
    Hedda o Alma är syskon. Punkt slut.

*mamma till Alma 9 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Mysan31

Ok tack för alla svar.... Bara nyfiken. Vi nämner inte heller halv osv...inte ens ute. Våra har dock inte någon kontakt alls med sin far. Så gubben min är som deras far.

• iolanthe

Aldrig, dom är syskon, finns inga halva barn. Men däremot påpekar 3,5-åringen alltid när jag kallar bonusen för storebror att "han bor inte här", så jag tror inte att hon räknar honom som syskon på samma sätt som lillasyster. Vilket inte är konstigt i och för sig, men lite trist.

• hjohanna
    La Lola skrev 2010-03-27 17:32:48 följande:
    Aldrig nånsin. Hedda o Alma är syskon. Punkt slut.
    Samma här. Jag ser dom inte ens som halvsyskon.
    Madicken & Emma - mina hjärtan!
  • iser

Nä, vi använder aldrig halvsyskon. De är systrar.

• Mysan31

ok nä jag bara reagera på att termen ofta används då man skriver saker här om sin familj här på familjeliv. Inte ens då har jag använt ordet halvsyskon.

• AnnanAnna

Använder väl både halvsyskon och syskon beroende på i vilket sammanhang. För att undvika missförstånd ang vem som är mamma till vilka barn så använder jag alltid halvsyskon, så slipper man alla följdfrågor, eftersom mina barn och deras halvsyster är så olika som några barn kan bli, och mina barn är helt uppenbart mina barn och min mans dotter helt uppenbart inte kan vara min och min mans biologiska barn. Vi har t.o.m. fått den finkänsliga frågan om hon var fosterbarn vid ett tillfälle, så då känner jag att det är enklare att säga antingen bara barnens namn eller om jag är själv med alla tre så säger jag "mina barn och min mans dotter" eller något liknande.

Min stora dotter säger storasyster och lillasyster till sina syskon, och den lilla har ännu inte fattat att min mans dotter är hennes storasyster också, däremot säger hon storasyster till min stora tjej (alltså hennes helsyster...).

Det är helt uppenbart att även den stora inte ser sin halvsyster som syster på samma sätt som sin lillasyster, men det beror nog mer på att hon bara är här på halvtid och dessutom väldigt mycket äldre, så de har inte samma kontakt. Men båda mina tjejer är väldigt förtjusta i sin storasyster!

• Viktorsmamma

jag har själv en lillebror fast han har en annan pappa.

han är min lillebror punktslut! inget halv där, dock skulle jag ALDRIG kalla hans pappa för "pappa" när jag tilltalar, då säger jag hans förnamn.

men när nån tex. frågar hur många syskon man har så säger jag alltid: "3 fast lillebror har annan pappa"

Viktor 26/10-08
Svar på tråden Hur vanligt är det att ni använder ordet halvsyskon hemma?