äggdonation kortison
Hej
Vi har precis satt i 2 ägg i Riga och undrar om ni andra tog kortison efter insättningen. Doktorn ville det men läkaren i Sverige ville inte skriva ut det.
Hej
Vi har precis satt i 2 ägg i Riga och undrar om ni andra tog kortison efter insättningen. Doktorn ville det men läkaren i Sverige ville inte skriva ut det.
Jo jag har tagit kortison (Prednisolon). Men i Sverige brukar de inte skriva ut det så lätt. Kan ni fråga någon annan läkare?
Be läkaren i Riga skriva recept. jag tror inte det är så dyrt även om ni får betala fullpris på apoteket.
Tack , vi fick kortison av läkaren men var inte säkra på om vi vågar ta det, Då provar vi lite av det då, tack så mycket.
Vi är jättemånga som fått kortison. Det finns t.o.m de som tar det i såpass stora doser som 20 mg och mer.
Lycka till med ruvningen.
Jag tror att från AVA i Riga rekommenderar dem alltid kortison. I Sverige är man skeptisk mot "stödmediciner", men tänk på att Sverige är långtifrån bästa landet när det gäller ÄD behandlingar.
Har också fått dexamethason från Riga men fått ett fösvenskat som vi ska ta ut i morgon
är på dag 7
Hej, var i RIga på AVA nu efter påsk och dr där informerade att de inte längre rekommenderar kortison eller trombyl, då forskningen visar att det inte har någon effekt om man inte har en autoimmunsjukdom.
Problemet är väl att det är svårt att veta om man har en autoimmun sjukdom då det inte är särskilt lätt att få detta utrett.
halloj där..
hänger på här med en liten fråga, även om tråden inte varit besvarad under en längre tid. Men min fundering blev då, om man nu inte fått en utredning på om man har en autoimmun sjukdom, vilket är svårt, och kortison hör som till behandlingen för att inte stöta ut fostret, ska man inte ta kortisonet ändå? Mailade nämligen min koordinator som sa att om så fallet är att man har nån form av autoimmun problematik som inte är utredd så ska de kunna hjälpa till med mediciner så att man skall kunna behålla fostret, vet inte men så sa hon i alla fall..
Åhh, tack Juliette
Verkligen bra information att ta till sig. Har inte gjort proven än, då jag inte har helt klart för mig vilka tester/prover som jag skall ta, men det kan man ju ta reda på, är ju bara alldeles i början än. Men hur kom du/de på att du hade en autoimmun sjukdom när du väl hade gjort ÄD? jag menar togs inte samma prover då som nu, innan?
kram och lycka till
Jag har förhöjda tnf-alfa värden och har ätit prednisolon. Jag ska börja trappa ned nu då jag är i vecka 12. Är det fler som har detta problem och när har ni börjat trappa ned?