• LindafrånFinland

Prematurbarn med lågt hemoglobin i behov av blod

Min dotter född i v. 34+4 var på återbesök till sjukhuset i måndags och läkaren berättade att hennes hemoglobin var 84 och det fick inte vara under 85, men då hon var så pigg sa läkaren att vi får komma tillbaka på torsdagen (imorgon) och ta nytt blodprov.
    Om Hb inte är över 84 då så blir vi där hela dagen så hon får blod.
    Hon har börjat få järn som 4 v gammal och är nu 5 och halv vecka.
    Idag är hennes BF.
    Hennes kropp klarar inte av att producera tillräckligt röda blodkroppar.
    Har någon varit med om liknande?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-25 16:51
    Idag, två dagar efter BF, var vi till sjukhus. Det togs blodprov. Hb var 84, igen. Så om en vecka tas det nytt blodprov. Ännu behövde hon inte blod.
    Nakenvikten var 3345 g, 90 g viktökning på 3 dagar.
    Hon vägdes före och efter amning, och hon hade druckit 65 ml ur bröstet. Då hade hon druckit ur bröstet 2 h tidigare, så hon var inte så hungrig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-25 16:58
    Idag 25.3, en dag efter BF, var vi till sjukhus.
    Blodprov togs, Hb var 84, samma som i måndags (22.3). Så ännu behövde hon inte få blod. Benmärgen producerar blodkroppar, hade blodprovet visat. Om en vecka tas det nytt blodprov.
    Nakenvikten var 3345 g. Viktökningen var 90 g på tre dagar.
    Hon vägdes före och efter amningen. Hon hade druckit 65 ml. Men hon var inte så hungrig för hon hade druckit ur bröstet 2 h tidigare.

• Svar på tråden Prematurbarn med lågt hemoglobin i behov av blod
  • pingstlilja

Jag vet att iallafalla att de som fått ext prematurbarn får ett antal blodtrans. Det är som du säger att förtidigtfödda barn klarar ej att producera röda blodkroppar o behöver hjälp med detta.

Min minsta fick 6 st, född 26+6 o min stora född 33+1 fick ingen alls då hon fixad detta själv.

• frökenmumin

Mina tvillingpojkar föddes i v31+4 och den ena utav dom har fått blod en omgång på grund av låga blodvärden.

Nu har dom återigen låga blodvärden och det är tal om att ge ytteligare blod, men dom avvaktar i två veckor eftersom båda killarna mår hur bra som helst och äter bra. Tydligen så vill man inte ge blod i onödan för det kan leda till att kroppen (som är lat av naturen ) slappnar av och då inte arbetar själv lika hårt för att producera nya röda blodkroppar.

Så jag har blivit tillsagd att hålla koll på killarna, men så länge dom är pigga och alerta och äter bra (och går upp bra i vikt) så kommer det inte behöva något blod. För läkarna hoppas att värden har stigit av sig själv tills nästa läkarbesök om 2 veckor.

Vad jag förstår är detta rätt vanligt på prematurbarn

• Erkens mamma

Min Elias som är född i vecka 29 fick blod i tre omgångar. Under perioden som vi hade hempermission hade han också för låga blodvärden men de avvaktade med tranfusion just som någon annan skrev att kroppen blir lat om den slipper producera egna. Vid kontrollen efter hade de inte gått ner mer så de avvaktade igen och vid utskrivningskontrollen hade de vänt och gått upp så då slapp vi fler.

Det är inte alls ovanligt att det tar ett tag för dessa barnen att komma igång med detta.

• LindafrånFinland

i torsdags var hemoglobinet 83 och igår 89. Hon behöver inte få blod nu då hemoglobinet stigit. Den kritiska tiden är förbi och nästa gång skall det kollas i juni-juli.

Svar på tråden Prematurbarn med lågt hemoglobin i behov av blod