• Plåstret

Den röda hårfärgen fäster inte i håret!

Hej!

Jag har ett problem. Tidigare så var jag ljushårig, ganska så blekt hår som gjordes hos frisör. För ett par veckor sedan ville jag göra en förändring så min frisör blandade en färg av mellanblond och kopparröd färg, och resultatet blev skitsnyggt!
    Men, den röda färgen håller inte alls och efter två tvättar så finns det inte många röda pigment kvar. Håret är nu mellanblont.
    Men vad kan man göra? Fäster en röd toning bättre på mellanblont hår så jag ska kanske prova och köpa en kopparröd intensivtoning och sätta i? 
     Jag är så sugen för det blev verkligen jättefint.
    Jag har använt shampoo för färgat hår med kopparpigment och även inpackning från Maria Nila med rödapigment, men nu efter två tvättar är det mesta borta, och jag vet att röda toner kan få svårt att få fäste.
    Någon med erfarenhet? :)
  • Svar på tråden Den röda hårfärgen fäster inte i håret!
  • Amazina

Mitt hår är likadant! Vill också veta hur man gör!

• sassus

Det är ofta svårt att få röd färg att fästa på håret. Jag har gjort det hos frisören och det höll då två veckor ungefär. Pratade med en annan frisör om det och hon sa att det inte är nåt konstigt att det bara håller så länge... Vet inte om det kan ha med hårets kvalitet att göra. Jag har väldigt tunna och fina hårstrån... Mitt tips är att du kör en toning och sen istället tonar håret ofta. Lycka till!

• Plåstret
    sassus skrev 2010-04-04 09:59:43 följande:
    Det är ofta svårt att få röd färg att fästa på håret. Jag har gjort det hos frisören och det höll då två veckor ungefär. Pratade med en annan frisör om det och hon sa att det inte är nåt konstigt att det bara håller så länge... Vet inte om det kan ha med hårets kvalitet att göra. Jag har väldigt tunna och fina hårstrån... Mitt tips är att du kör en toning och sen istället tonar håret ofta. Lycka till!
    Tack för ditt svar! :)

Ja det är synd att det inte håller längre.. jag har också ganska tunt och fint hår..
    Har köpt en toning nu iallafall och fick tips att prova en inpackning från Lanza som blandannat "förbereder" håret för toning så det ska sitta bättre sedan + att den är vårdar färgen väldigt bra.. får se om det ger resultat :)
  • rockdoll

Ett tips kan vara att köpa en enkomponents-toning t. ex från Stargazers, Dirctions eller Special Effects.
    Välj en färg som är röd mot det oranga hållet (finns röda färger som bleks mot det rosa hållet när färgen går ur och det vill du nog inte ha) och så blandar du lite av färgen med en klick balsam när du duschar. Låt balsamet verka en stund innan du sköljer ur det.

Dessa toningar är extrem-toningar och är väldigt (!!) färgstarka, så var noga med att välja rätt färg och att använda väldigt lite färg tillsammans med balsamet. Prova på en hårslinga i nacken om du är osäker hur mycket färg som behövs.

Detta ska då hjälpa till att behålla en vacker färg på håret iom att du tillsätter lite färg varje gång du duschar, som komplement mot det som du duschar bort med schampot.

• Anonym (Grodan1235gj)

Intressant analys . Jag har mer andra erfarenheter . Röd / koppar intensiv toning försvinner inte för mig . Mina toppar är färgade för cirka 2,5 år sedan och har samma färg som när de färgades.  Om man har blond hår kan man väll bara använda en hårmask med färg i ?. Någon gång la jag i en brun hårmask som håll i cirka 3 veckor . hur kan det vara så olika . Jag är normalt tjockt  svenskt hår , Inget speciellt utom att jag har lite våggit hår.  

Röd toning / färg kanske inte fäster lika bra på fint och tunt hår eller blekt hår . Tror nog toning ( intensiv toning  ) fäster bäst på ofärgat hår / utväxt.  Dock funkade det för mig att färga håret koppar röd på blonderat hår utan problem .

Svar på tråden Den röda hårfärgen fäster inte i håret!