• tindistar

    Gruppboende

    Hejsan!

    Jag har fått sommarjobb på ett gruppboende. Det ska bli roligt att komma ut och jobba efter flera års mammaledighet.
    Dock är jag lite tveksam till att jobba på ett särskilt boende eftersom jag inte vet vad som väntar mig. Jag är utbildad uska. Det blir så klart brevidgång.

    Kan inte ni som jobbar på gruppboende berätta hur ni tycker det är och om ni trivs. Jag har hört att det ska  vara väldigt givande och roligt att jobba på g.boende.

    Kom Gärna med era egna erfarenheter.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-23 11:45
    Ett gruppboende för förståndshandikappade/utvecklingsstörda.

  • Svar på tråden Gruppboende
  • Mistys Daisy

    Ett gruppboende med förståndshandikappade menar du?

  • princess of woolfs

    Det är ju såklart väldigt olika. Är gruppboendet blandat eller inriktat på en speciell sorts funktionshinder eller mot gamla människor, unga människor, killar eller tjejer? Allt det avgör ju vad du kan förvänta dig. Mycket aktiviteter och utåtriktad verksamhet, eller mer sjukgymnastik, omvårdnad och medicin? Handlar det om schema och struktur som hjälpmedel eller handlar det om rörelsehindrade individer. Ja, alla gruppboenden ser olika ut, eftersom de ska vara till för de människor som bor där. Grundtanken inom LSS lagen är normaliseringsprincipen, och det är det som ofta gör det så roligt att jobba på en gruppbostad, de boende ska inte anpassa sig efter personalen utan vi ska hjälpa dem ha ett så rikt liv som möjligt efter sina förutsättningar tror säkert du komemr få en fin sommar!

  • tindistar
    Wonderchild2009 skrev 2010-03-23 11:36:31 följande:
    Jag trivs jättebra med att jobba på ett gruppboende! Det är varierande och ett väldigt givande jobb
    Det låter bra. Har du långa och många timmar. Jag ska jobba från 8 på morgonen till 8 på kvällen. Eller från 15.00 till 09.00 nästa dag. Jag tycker det låter som väldigt många timmar men man måste ju ha fler lediga dagar då.