• tindistar

    Gruppboende

    Hejsan!

    Jag har fått sommarjobb på ett gruppboende. Det ska bli roligt att komma ut och jobba efter flera års mammaledighet.
    Dock är jag lite tveksam till att jobba på ett särskilt boende eftersom jag inte vet vad som väntar mig. Jag är utbildad uska. Det blir så klart brevidgång.

    Kan inte ni som jobbar på gruppboende berätta hur ni tycker det är och om ni trivs. Jag har hört att det ska  vara väldigt givande och roligt att jobba på g.boende.

    Kom Gärna med era egna erfarenheter.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-23 11:45
    Ett gruppboende för förståndshandikappade/utvecklingsstörda.

  • Svar på tråden Gruppboende
  • Mistys Daisy

    Ett gruppboende med förståndshandikappade menar du?

  • princess of woolfs

    Det är ju såklart väldigt olika. Är gruppboendet blandat eller inriktat på en speciell sorts funktionshinder eller mot gamla människor, unga människor, killar eller tjejer? Allt det avgör ju vad du kan förvänta dig. Mycket aktiviteter och utåtriktad verksamhet, eller mer sjukgymnastik, omvårdnad och medicin? Handlar det om schema och struktur som hjälpmedel eller handlar det om rörelsehindrade individer. Ja, alla gruppboenden ser olika ut, eftersom de ska vara till för de människor som bor där. Grundtanken inom LSS lagen är normaliseringsprincipen, och det är det som ofta gör det så roligt att jobba på en gruppbostad, de boende ska inte anpassa sig efter personalen utan vi ska hjälpa dem ha ett så rikt liv som möjligt efter sina förutsättningar tror säkert du komemr få en fin sommar!

  • tindistar
    Wonderchild2009 skrev 2010-03-23 11:36:31 följande:
    Jag trivs jättebra med att jobba på ett gruppboende! Det är varierande och ett väldigt givande jobb
    Det låter bra. Har du långa och många timmar. Jag ska jobba från 8 på morgonen till 8 på kvällen. Eller från 15.00 till 09.00 nästa dag. Jag tycker det låter som väldigt många timmar men man måste ju ha fler lediga dagar då.
  • Mistys Daisy
    tindistar skrev 2010-03-23 11:47:35 följande:
    Det låter bra. Har du långa och många timmar. Jag ska jobba från 8 på morgonen till 8 på kvällen. Eller från 15.00 till 09.00 nästa dag. Jag tycker det låter som väldigt många timmar men man måste ju ha fler lediga dagar då.
    Jag har sådarna pass med, men det funkar fint eftersom det är ett varierande jobb, du gör ju inte samma sak hela tiden!

    Det goa är ju att man har lediga dagar mellan! Hur många procent skall du jobba?
    jag stormtrivs på mitt jobb! Sommartid är ju bäst!!
  • cicci85

    På mitt jobb har vi tre olika boenden och det är väldigt olika på de husen. På huset jag jobbar mest på bor de som behöver mest hjälp och omvårdnad. På ett annat hus behöver de boende mest hjälp med strukturen. Jag trivs väldigt bra, det är fritt och vi gör roliga saker. Mina boende är äldre, medelåldern är nästan 70, så det blir ju lite skillnad mot när man jobbar med ungdomar som min mamma gör. En del personal som kommer ny vill gärna hjälpa dem att göra saker som de lika gärna kan göra själv, men vi ska ju jobba för att de ska kunna göra så mycket som möjligt själva.

  • dooleys85

    Jag jobbar på ett gruppboende för psykiskt funktionshindare (timvikarie) har aldrig trivts så bra på nån arbetsplats förut.
    Väldigt varierande och roligt arbete, blir mycket att åka med brukarna på olika aktiviteter och sådant!
    Sen har brukarna 1 dag i veckan där man tillsammans med dom städar & tvättar, går och handlar, sen har dom 1 kväll i veckan dom hjälper till med att laga middagen och då är det dom själva som valt vad som ska ätas den kvällen.

    Jag som enbart jobbat inom äldreomsorgen innan tycker det är jätteskönt att ha kommit ifrån det här med tunga lyft och tvättning av hygien o.s.v!

    Tycker dom har väldigt bra arbetstider.

  • tindistar
    Mistys Daisy skrev 2010-03-23 11:49:34 följande:
    Jag har sådarna pass med, men det funkar fint eftersom det är ett varierande jobb, du gör ju inte samma sak hela tiden! Det goa är ju att man har lediga dagar mellan! Hur många procent skall du jobba? jag stormtrivs på mitt jobb! Sommartid är ju bäst!!
    Jag ska jobba 95%. Dom hade bara heltidstjänster.
  • tindistar

    Vad glad jag blir som hör så mycket positivt. Jag vet ju att det varierar var man jobbar. Medelåldern där jag ska jobba ligger mellan 50-60 år.

  • Aristocat

    Jag jobbar på gruppboende och trivs jättebra. Jag antar att du kommer att ha sovande jour eftersom du jobbar 15.00- 9.00. Får du betalt för hela natten? Det verkar vara olika beroende på vilken kommun man tillhör.

  • tindistar
    Aristocat skrev 2010-03-23 12:21:14 följande:
    Jag jobbar på gruppboende och trivs jättebra. Jag antar att du kommer att ha sovande jour eftersom du jobbar 15.00- 9.00. Får du betalt för hela natten? Det verkar vara olika beroende på vilken kommun man tillhör.
    Ja det blir sovande jour. Kommer inte få betalt mellan 22.00-6.00. Lite dåligt tycker jag.
  • Aristocat

    Tycker också att det är dåligt. Från 22.00 har vi samma timpenning som på dagen. Det är ju helt ok.

  • cicci85
    Aristocat skrev 2010-03-23 12:47:10 följande:
    Tycker också att det är dåligt. Från 22.00 har vi samma timpenning som på dagen. Det är ju helt ok.
    OJ, va bra! Vi har i princip inget på natten, halv nattOB och jourersättning.
  • Wonderchild2009
    tindistar skrev 2010-03-23 11:47:35 följande:
    Det låter bra. Har du långa och många timmar. Jag ska jobba från 8 på morgonen till 8 på kvällen. Eller från 15.00 till 09.00 nästa dag. Jag tycker det låter som väldigt många timmar men man måste ju ha fler lediga dagar då.
    Ja vissa pass kan vara väldigt många timmar.. Jobbar jag natten under en helg så börjar jag klockan 10.00 och jobbar hel dan + natten och en del av morgonen och slutar 09.00 nästa morgon, det blir sammanlagt 22 timmar arbetet (en timmes rast). Men sen är nab ledig några dagar efteråt
  • Wonderchild2009
    tindistar skrev 2010-03-23 14:44:35 följande:
    Upplever ni det jobbigt att jobba dom långa passen när ni har barn??
    Jag låter som världens hemskaste mamma nu, men nej det är rätt skönt att komma hemifrån ett tag.. Nu är dottern bara 9 månader så jag hoppar bara in extra, men dom stunderna är rätt bra för då har man nått och längta efter och det är så mysigt att komma hem igen!
Svar på tråden Gruppboende