• Anonym

Soc ska göra en boendeutredning !

Soc ska göra en boendeutredning nu innan allt ska upp till Tingsrätten.

Men vad innebär en boutredning?

Vad tittar man efter?

Vad bedömer man och vad kollar soc efter egentligen?

Hur man bor? Vilka saker barnet har?

Har hört att dem även kommer höra med dagis, bvc och andra referenser är dem gör en boendeutredning?

Kan någon berätta för mig mer ingående??

• Svar på tråden Soc ska göra en boendeutredning !
  • Anonym (ett exempel)

När jag var uppe ett varv i tingsrätten begärdes det att det skulle göra en vårdnads, umgänges och boende-utredning. Det utreds väl helt enkelt var det är bäst för barnet att bo. Nu är jag inte socialsekreterare men skulle tro att allt du skrivit spelar in, helheten är nog det viktigaste. Här var dom hemma och hälsade på hos både mig och pappan och fick då se hur barnet var med var och en av oss. De ringde även bvc och så fick i varje fall jag uppge några referenser varav dom ringde några (de ringde inte mitt jobb men båda mina föräldrar). Sen är det säker lite olika men så var det för mig.

• sirisdotter

Vårdnadsutredningar vet jag en hel del om - boendeutredning  var aldrig aktuellt (för oss) på 80- och 90-talet, annars skulle jag ha svarat.  Har sett ordet på FL, vet inte riktigt vad det är.

• Anonym (öadklf)

Puttar upp tråden lite fr jag undrar samma sak.

• Nalliwer

Var en rejäl puffning på drygt fyra år

Exakt hur familjerätten i din kommun lägger upp utredningen men syftet är såklart att utreda de båda parternas förutsättningar för boendet och lämna en rekomendation till rätten kring vilken boendelösning som vore bäst för barnen.

Har själv gått igenom en sådan utredning och i vårt fall så började den med ett gemensam samtal på familjerätten, sen ett enskilt med respektive förälder. Efter det blev det hembesök i respektive hem där barnen fick visa runt och samspelet barn/förälder studerades. Efter det blev det barnsamtal där de träffade barnen på familjerätten utan oss föräldrar och sen ett samtal till med respektive förälder där det följde upp alla frågetecken. Avslutades med ett gemensamt samtal där de redogjorde för sina slutsattser.
    Efter det skrev de utredningen som kommunicerades med oss och vi fick lämna i kommentarer och rättelser. Sen skickades den in till rätten.

Lycka till.

• Anonym (öadklf)

Tack! Tyckte det var onödigt att starta en ny

Hur mycket vikt läggs vid t.ex förutsättningar för lek inne och ute, samt möjligheter att ta med kompisar hem? 

• Kpax

Har dina barn begränsade möjligheter att leka inne eller ute, och kan de som regel inte ta hem kompisar? Varför? Bara nyfiken.

• Anonym (öadklf)
    Kpax skrev 2014-07-20 18:19:40 följande:

Har dina barn begränsade möjligheter att leka inne eller ute, och kan de som regel inte ta hem kompisar? Varför? Bara nyfiken.

Nej inte hos mig. Men hos pappan. Hen brukar vara ledsen för att hen inte får ta hem kompisar. Att leka ute hos pappan går inte då hela trädgården är igenvuxen och instängslad som hundgård. Jag vill inte sparka på honom, men jag misstänker att om soc kommer hem till dem så kommer det att märkas. Hos mig finns mycket att leka med och hen har ofta kompisar här.

Jag tänker att om man skulle bott i stan finns det väl inte heller jättemycket möjligheter till lek ute så de kanske inte fokuserar alls på det, men jag är nyfiken ändå om någon vet.
  • Kpax
    Anonym (öadklf) skrev 2014-07-20 18:54:50 följande:

Nej inte hos mig. Men hos pappan. Hen brukar vara ledsen för att hen inte får ta hem kompisar. Att leka ute hos pappan går inte då hela trädgården är igenvuxen och instängslad som hundgård. Jag vill inte sparka på honom, men jag misstänker att om soc kommer hem till dem så kommer det att märkas. Hos mig finns mycket att leka med och hen har ofta kompisar här.

Jag tänker att om man skulle bott i stan finns det väl inte heller jättemycket möjligheter till lek ute så de kanske inte fokuserar alls på det, men jag är nyfiken ändå om någon vet.

Okej, då förstår jag! Jag hade själv kompisar som man inte fick vara hos, och jag har svårt att se att jag skulle bli sån om jag inte var sjuk på något sätt.

Kan också tycka att det är lite snedfördelat att ha hela trädgården som hundgård om man har barn, men jag vet inget om hur de löser lekfrågan där, så jag ska inte moralisera.

Tänker mig att det ställs lite högre krav på delaktighet hos storstadsföräldrar när det kommer till utelek, barnen kanske inte kan springa ut och in själva, men det kanske blir fler roliga utflykter till olika lekparker. Skulle tro att soc väger in sånt också.
  • Anonym (xxx)

Tillgång till trädgård kommer inte spela in.

• Anonym (öadklf)

Det finns ju alltid fördelar och nackdelar hos alla föräldrar. Vi har maskiner om rör sig på gården vilket gör att hen inte får leka utanför trädgården, och det går ju alltid att lägga fram som att det är farlig miljö att vistas i. 
    Jag hoppas inte att de ska fokusera på uteleken hos pappan eftersom det går att aktivera på andra sätt, däremot kan jag själv känna att det är synd att hen inte får ha kompisar där, och heller aldrig barnkalas vid födelsedag. Det har hen istället hos mig, men jag är bara helgförälder så det blir ju inte skolkompisarna, utan bara de kompisar hon fått genom aktiviteter hos mig. 
    Usch, det är skitjobbigt när man inte vill göra den andra föräldern illa, det är ju ändå hens pappa. Det hade varit lättare om man var ego och bitter. Då hade man kunnat slänga fram alla pappans "nackdelar" utan att behöva bry sig om att man sårar både honom och barnet... Jag vill ju bara ha boendet hos mig, inte ta dem ifrån varandra. 

Svar på tråden Soc ska göra en boendeutredning !