• LisaKaijsa

Gravid efter IVF - berättar ni att det var IVF?

Äntligen gravid efter 3:e ICSI !
    Är i V8 och försöker våga lite på att det ska gå hela vägen ( Vi IVF:are är ju lite försiktiga).

För oss blev det dessutom tvillingar ! känns helt fantastiskt !

Nu undrar jag - vi har varit hemliga med våra IVF-försök, inte ens närmaste familjen vet. Vi har känt att det varit privat (lika privat som det skulle vara om det var "sängkammarbarn")

Men nu tror jag ju att det kan komma frågor om varför det tagit sån tid för oss, varför vi väntar tvillingar.... etc.

Jag känner ännu mera nu att jag inte vill berätta om IVF. Inte för att jag skäms eller så, men det är privat. Och nu tänker jag oxå på barnen - vill inte att de ska bli "provrörs-tvillingarna".

Hur har ni gjort ?
    Är det nån mer som fått tvillingar - har ni fått fler frågor då ?

• Svar på tråden Gravid efter IVF - berättar ni att det var IVF?
  • ellebelle

Grattis till graviditeten!
    Vi har berättat. Våra familjer och nära vänner har vetat det under hela processen. Är nu i v10 så det är inte officiellt för allmäneten ännu, men vi kommer berätta att det är en IVF-graviditet. Vi har berättat för att medvetandegöra omgivningen. Dels på vad vi gått igenom, för det har varit en lång resa till vårt efterlängtade plus, och dels på att det inte är en självklarhet att "skaffa" barn för alla. Att det faktiskt kan ta väldigt lång tid och krävas utredningar och behandlingar för att lyckas. Jag har åtminstonde under dessa år upplevt en stor omedvetenhet kring ofrivillig barnlöshet och jag jag hjälpa till att belysa problemet gör jag det gärna. Jag har hört att 1 barn av 30 är IVF-barn, det är ju i stort sett ett barn i varje klass!
    Men jag har samtidigt full förståelse för att alla inte resonerar som jag. Lycka till med ditt beslut!

• Tintene

Grattis till graviditeten!

Jag e nu gravid i v 21 efter IVF o jag o min sambo har valt att INTE berätta. Endast några nära vänner vet o de har vi delat hela processen med- men för oss känns det annars väldigt privat o vi har inte berättat för våra familjer. Tycker inte det känns viktigt att de vet- huvudsaken e att de får vara lyckliga o glädjas för vår skull nu! {#lang_emotions_smile}

Sen e jag 29 o sambon 36 så vi e ju i ganska "vanlig" ålder för att få barn- så ingen har undrat o frågat "när" osv innan... (Har EN bebis i magen){#lang_emotions_smile}{#lang_emotions_heart}

• ollemia

Hej och grattis!

Vi är i vecka 19 efter IVF och vi har berättat för vänner, men inte för familjerna. Våra föräldrar har kanske inte direkt tjatat om barn, men önskat sådär lite oförsiktigt som bara föräldrar kan göra. Vi fyller båda två 38 år i år och det är sent, men vad gör man när man träffas sent och det sedan inte fungerar? Jo, vi testar IVF förstås och vi lyckas i alla fall med en graviditet på första försöket!

Våra föräldrar behöver, åtminstone inte ännu, få veta hur det gick till. Jag känner lite som du, att inför dem blir det privat, lite för "sängkammaraktigt" att prata om. Däremot vill jag gärna berätta för vänner och andra i eventuellt liknande situation som kanske misströstar. Typ, tappa inte hoppet, det kan fungera för er också, IVF är okej!

Å andra sidan har jag bara ett barn i magen och jag förstår din oro kring tilltalsnamnet "provrörstvillingarna". Men man behöver ju inte ge själva IVF-en så stort utrymme, ni har gjort ert val och det är bara ERT val. Skulle det visa sig att andra börjar kalla barnen sådana otäcka namn, så måste det vara okej att säga till!

Lycka till!

• Magz

Stort grattis!!! Vad roligt med tvillingar!

Vi har varit väldigt öppna till både vänner och familjemedlemmar. Men det är dem som har varit med i hela processen. Är ännu bara i v 9, så alla vet ju inte ännu och de som inte vet vad vi gått igenom kommer vi nog inte berätta för.

Precis som du så tänker jag på hur det blir att berätta för barnet. Jag vet att jag kommer vilja göra det en dag, men då ska det vara stort nog och förstå!

Lycka till!

Svar på tråden Gravid efter IVF - berättar ni att det var IVF?