• underverket 06

Ni som är hemmaföräldrar hur mycket klarar ni er på när räkningar o mat är betalda?

Funderar på hur snålt man kan leva. Vill så gärna vara hemma med min son lite till. Just nu jobbar jag o sambon är föräldraledig men funderar på hösten. Vi kan få vårdnadsbidrag som ju är på 3000. Funderar på hur mycket man måste ha när mat o räkningar är betalda? Kan man överleva på 1500 per månad till nöjen under en kort period? Det borde väl gå? Hur mycket har ni andra över till nöjen? Antar att de flesta hemmaföräldar lever snålt?

• Svar på tråden Ni som är hemmaföräldrar hur mycket klarar ni er på när räkningar o mat är betalda?
  • GrönaDruvan

Klart ni kan, är ni beredda på att leva snålt ett tag så går det alltid. Bara ni kan köpa mat och nödvändiga saker.  Man anpassar sig. Om ni sen vet att ni kan höja eran inkomst så är det alltid lättare att leva snålt ett tag

• tessilus

ja då det kan man. som zippo skriver så anpassar man sig. man kan leva på mindre än man tror

• Hemmaföräldern

Ja man lär sig planera och kanske klämma in lite extra arbete. Men snacka om att man njuter när pengar kommer in. Barnen får också lära sig att inte ta allt för givet, utan njuter mer av guldkanter i tillvaron. Downshifta är en bra grej att lära sig för framtiden och aldrig någon nackdel :)

• Maya85

jag får föräldrarpenning och min sambo är arbetslös. efter räkningarna är betalada har vi ungefär 2 tusen kvar.. vi har två barn på 14 månader respektive 2 månader..
    det klart det är tufft att få pengarana att räcka men det går!
    ser fram emot när han får ett jobb om man säger så {#lang_emotions_wink}

• inkka
    Lilla Mamma skrev 2010-06-09 08:44:04 följande:
    förhoppningsvis får vi behålla samma regering som du då de vill höja vårdnadsbidraget till 6000kr per barn nästa period...;) Blir lättare att vara hemma då...

housewifeofsweden.blogspot.com
    Är alliansen överens om det? Vet att kd vill det, men de andra partierna? (jag hoppas också på fortsatt borgerlig regering )
  • Hemmaföräldern
    inkka skrev 2010-06-17 11:59:43 följande:
    Är alliansen överens om det? Vet att kd vill det, men de andra partierna? (jag hoppas också på fortsatt borgerlig regering )
    Ska man ändå rösta på alliansen och vill att vårdnadssubventionen ska höjas så bör man nog lägga sin röst på Kd, det är i dagsläget bara de som står för det förslaget och dessutom finns det nog en viss tveksamhet hos många av de andra borgerliga partierna mot vårdnadsbidraget, så utan Kd så skulle det nog försvinna.
  • inkka
    Hemmaföräldern skrev 2010-06-20 17:10:24 följande:
    Ska man ändå rösta på alliansen och vill att vårdnadssubventionen ska höjas så bör man nog lägga sin röst på Kd, det är i dagsläget bara de som står för det förslaget och dessutom finns det nog en viss tveksamhet hos många av de andra borgerliga partierna mot vårdnadsbidraget, så utan Kd så skulle det nog försvinna.
    Jo, jag vet redan vad jag kommer rösta på Inte för att jag längre har så små barn att jag får något vårdnadsbidrag. Men, jag är för valfriheten att man själv ska få chansen att utforma sitt liv som man vill och mår bra av. Här har vårdnadsbidraget bidragit till att det finns fler lekkamrater till våra barn hemma.
  • Hemmaföräldern
    inkka skrev 2010-06-22 19:02:59 följande:
    Jo, jag vet redan vad jag kommer rösta på Inte för att jag längre har så små barn att jag får något vårdnadsbidrag. Men, jag är för valfriheten att man själv ska få chansen att utforma sitt liv som man vill och mår bra av. Här har vårdnadsbidraget bidragit till att det finns fler lekkamrater till våra barn hemma.
    Ja visst är det underbart. Jag har också missat vårdnadsbidraget men vill gärna att andra ska få chansen. Vi har också vårdnadsbidrag och här har deltidsförskolan så många barn som vill gå. Det skulle vara bra om det ovanpå vårdnadsbidraget blev fler mötesplatser för hemmaföräldrar. Det skulle underlätta och göra arbetet roligare
Svar på tråden Ni som är hemmaföräldrar hur mycket klarar ni er på när räkningar o mat är betalda?