• Anonym (Maktlös)

Vårdnadstvist! Finns det NÅGON som har lyckats att vinna?

Hej där ute! Jag ska försöka att göra min långa historia kort. Mitt äldsta barn, som idag är 9 år....jag och hennes pappa har varit separerade sedan hon var 10 månader och givetvis så har vi "gemensam" vårdnad. Ja, iallafall på papper. Jag lämnade honom p.g.a hans sjukliga svartsjuka och psykiska misshandel...något som aldrig går att bevisa. Hur som helst , myndigheterna beslutade att hon skulle få vara hos sin pappa varannan helg o.s.v och ett umgängesavtal skrevs...detta har följts sedan dess, trots alla problem och otaliga kontakter med myndigheter om att hon far illa. Föräldrars rättigheter går före barnens, ni vet. Ja, enligt mig så har inte barn några rättigeheter i Sverige, när det gäller sådant här. Gång på gång har jag velat gå upp i rätten med det här, men aldrig vågat...rädd för att det skulle gå i fel riktning...tänk om de skulle besluta varannan vecka istället!! Nu har det ändå hänt, min dotter sa själv ifrån och vägrar helt enkelt att umgås med sin pappa. Till historien hör också att pappan bor tillsammans med sina föräldrar och att de är lika delaktiga i allt det sjuka som händer...och hon vill inte se eller höra någon av dem. Så jag gjorde det enda som fanns kvar, då socialtjänsten sa att de inte kan göra något för att hjälpa oss. Jag har lagt in om ensam vårdnad för att min dotter far illa när hon umgås med sin pappa och hans föräldrar, och höll henne för första gången hemma när han skulle hämta henne. Vi har varit på ett "möte" i Tingsrätten...där absolut inget vettigt hände. Han är "givetvis" helt oförstående till allt...och domaren beslutar att umgänget ska starta igen...samtidigt som en utredning ska ske. Umgänget har sedan dess absolut inte fungerat, hon är livrädd för att vara ensam med dessa människor och efter ytterligare en hemsk händelse så sa jag stopp igen. Nu ska vi på ett ytteligare möte i tingsrätten och jag känner mig så totalt maktlös Denna stackars lilla tjej, som är så snäll mot allt och alla...hon har äntligen vågat att säga ifrån och så tvingar de henne till detta...bara för att han har sina rättigheter?! Jag behöver alla råd som går att få...jag är hennes mamma, en person som hon ska kunna lita på och känna sig trygg med..en person som ska kunna skydda henne mot allt ont...och så går det inte Hade hoppas att "ensam vårdnad" skulle ge mig mer makt att hålla koll på allt som händer...som det är nu så stänger hennes pappa ute mig från henne helt när hon är där...

• Svar på tråden Vårdnadstvist! Finns det NÅGON som har lyckats att vinna?
  • Anonym (Stolt)

På din fråga om någon lyckats?:

Ja, min mamma lyckades få ensam vårdnad om mig när jag var ca 5 år.
    Min pappa var/är alkholist. Jag kan inte finna ord för hur tacksam jag är för att hon såg till att ge mig en bra uppväxt utan en person som dricker i sanslösa mängder och missköter sitt barn (mig)!!! Det finns inte ord.......
    Så jag kanske inte bidrar till att hjälpa dig så mycket mer än att jag vill peppa dig att göra det rätta för din dotter. Hon behöver dig!
    Även om jag inte känner dig så blir jag stolt när jag läser om kvinnor som dig som lyssnar på sitt barn när det inte står rätt till och gör allt i sin makt för att hjälpa dem.

Jag önskar dig all lycka som finns till dig och din dotter!!!

*kram*

• Umeboshi

Hoppas att utredningen visar på att fadern är olämplig både som vårdnadshavare och att ha umgfänge med sitt barn, för bara för att man har ensam vårdnad innebär det inte att den andra inte har rätt till umgänge i samma form som idag eller mer... Vårdnaden och umgänget är två helt skilda saker nämligen, har de inte sagt detta till dig?

• sötäpplet

Skriv ner alla incidenter med pappan. Skriv ner när din dotter berättar något för dig om hur han är och vad han gör. Ev. banda henne, i varjefall skriv ner det. För dagbok över vad som händer och sägs.

• Anonym (Maktlös)

"Jag som skrev!" Jodå, jag vet att han fortfarande kommer att ha rätt till ett umgänge...hade ändå hoppats att utredningen skulle visa att han är direkt olämplig som förälder och att han endast får träffa henne tillsammans med någon som hon känner sig trygg med. Ensam vårdnad kanske också kan ge mig makten att hon för första gången får bestämma lite själv..ta det i sin egen takt o.s.v Jag menar, så länge hon mår bra så mår jag också bra!

• Anonym

Har man gemensamvårdnad kan mamman/pappan inte hindra den andre föräldern umgänge. Har man ensam vårdnad kan man hindra det.

• Anonym (plupp)

Har man gemensamvårdnad kan mamman/pappan inte hindra den andre föräldern umgänge. Har man ensam vårdnad kan man hindra det.

• Anonym (plupp)

• evis m bebis

har ju läst här på FL om föräldrar som inte får träffa sina barn för den andre föräldern nekar dem, trots domstolsbeslut m.m.

Om nåt av mina barn for illa av att vara med sin pappa så skulle jag hålla det hemma.Jag vet inte om det fungerar olika i olika kommuner, men de jag har läst om har inte fått sina barn till sig hur de försökt, inte ens med en dom på umgänge eller gemensam vårdnad...... Detta var/är skötsamma människor som verkar älska sina barn väldigt mycket och aldrig skulle göra dem illa....

Så det verkar inte som om det händer så mycket om man helt enkelt inte låter barnet åka. Det finns ex där mamman inte har fått träffa sitt barn på jättelänge trots att det finns en dom på att barnet ska komma. Jag hade vägrat, men endast om mitt barn inte ville vara där.

Hur gammal är hon? Kan du inte dra ut på det tills hon är så gammal att hon själv kan bestämma? Jag vet inte hur tidigt de har nåt att säga till om men rätten kanske lyssnar på henne, hon är ju ialla fall 9 år, kanske närmar sig 10?

Lycka till
    Kram Evis

• Alle

Jag har enskild vårdnad om min dotter sedan hon var 6 år. Dock så fastställdes det inte förrän för 1.5 år sen efter en lååång tvist...
    Dottern är idag 10, har ett begränsat umgänge med sin far, tillsammans med kontaktperson...

Det är din skyldighet enligt föräldrabalken att stoppa umgänget om barnet far illa!
    Det handlar inte bara om pappans rätt till sitt barn, det handlar lika mycket, om inte mer, om dotterns rätt till sin far!!

Gör som du blivit rådd - skriv upp ALLT som händer och sker, hur dottern reagerar, vad hon säger och allt!

• Anonym (Maktlös)

Tusen tack för alla råd!! Jag ska kämpa för hennes rättigheter, hon har alltid gjort som "vi" vuxna har bestämt..kämpat och stått ut...nu säger hon ifrån och vill inte träffa honom eller hans föräldrar över huvudtaget. Största anledningen till att hon har kämpat sig igenom det här förut är för att de bor på en gård och har en massa djur som de säger är hennes, och hon har varit rädd för att de ska fara illa om hon inte kommer dit. De har till och med hotat att göra sig av med dem hon är mest fäst vid, eller så säger de att djuren gråter efter henne o.s.v Nu verkar hon inte bry sig om det där längre, iallafall så säger hon inget...hon vill bara slippa se dessa tre människor och få vara den goa tjej hon är. Har precis fått ett brev och vi är nu kallade till ett sådant där "möte"i Tingsrätten igen...där jag kommer att få berätta allt som hon har sagt och upplevt, mina egna upplevelser sedan sist då de bestämde att umgänget måste starta igen...men det känns som om jag pratar för döva öron. Lyssnar de verkligen, eller väntar de bara på att få gå på lunch? Det är känslan jag får. Pappan är totalt oförstående och likgiltig till allt jag säger, det är bara lögner och påverkan från min sida, säger han. Dessutom så sitter han verkligen och ljuger själv. Har funderat på det där så många gånger, hur vågar man sitta och blåljuga för myndigheter...jag menar han hittar verkligen på långa historier och är jätte övertygande. Så sitter en annan där och tror inte sina örön...medans "de som bestämmer" måste höra på bådas berättelser....och har inte en gnutta aning om vad han gör Blir så attans trött, arg men mest ledsen....

Svar på tråden Vårdnadstvist! Finns det NÅGON som har lyckats att vinna?