• Mamman mitt i livet

Varningssignal - orolig

Min snart 16-åriga dotter har haft, i ett och ett halvt år, psykiska problem. Har haft i tre bra tjejkompisar och intressen som musik och fotboll. Men sista året har hon levt ganska isolerad. Lagt av med alla intressen. Psykiska problem, social fobi. Hon går på BUp en gång i veckan. Jag har varit glad varenda gång som hon varit ute, glad om hon velat sova över hos en kompis. Nyligen fick hon gå på en rockkonsert i närliggande kommun. Sov över hos en kompis. När hon kom hem sa hon sig vara rädd för att ha blivit gravid. Det var hon inte. Men det kom fram att hon på 4 månader hade legat med fyra killar. Helt oväntat. Jag är så otroligt ledsen. Hur hjälper man sin dotter utan att vara fördömande? Jag upplever det som en kraftig varningssignal.
    Finns fler mammor därute som varit med om liknade, oväntad situation?

• Svar på tråden Varningssignal - orolig
  • pluvdo

Hum... Det kanske inte är det mest fantastiska eller önskvärda beteendet, men det är nog inte SÅ ovanligt med sextonåringar som ligger med flera olika? Fast det kanske blir oroväckande i kombination med hennes tidigare beteende? Att det är sån kontrast mellan att vilja isolera sig och att plötsligt ligga med flera killar?

• lykantrophona

Om det fanns en risk för att bli gravid, hur blir det då inte med könssjukdomar? Be din dotter att vara försiktigare, och ge henne kondomer utifall att hon får för sig att göra om det.

Det finns vissa som försöker döva negativa känslor genom att få så mycket uppmärksamhet som möjligt från andra, och genom att ha sex kan människor med dåligt självförtroende känna sig uppskattade. Nu behöver det inte vara så. Det finns tonåringar som helt enkelt går igenom en promiskuös fas, har hög sexualdrift men inte är så duktiga på att hålla liv i förhållanden. Försök prata med henne, förklara att du är orolig.

• abnocto

Riktigt dina problem har jag inte men ni verkar ändå kunna prata med varandra coh det är ett plus. Min erfarenhet är att man måste kunna prata och uppmuntra (trots att man inte alltid ser något att uppmuntra). Och att hon går till BUP är bra, min erfarenhet är att de är super, i alla fall i min stad. Har du fått följa med dit någongång? Kan vara ett sätt att prata ännu mer. Kanske hitta på något att göra ute ni två?
    Att hon inte träffar så många behöver inte vara ett varningstecken såvida hon inte vill det men inte kan. Hon håller på att frigöra sig och det kan ske på alla sätt, både bra och dåliga. Prata och var öppen om allt. Säg vad du är orolig för så hon förstår ditt dilemma.
    Alltid svårt när ens barn inte mår bra.

• Dejsi

Man ska lyssna och lyssna och fråga utan att vara dömande. Säg vad du är rädd för och hur du vill hon ska göra, resten är upp till henne själv.
    Man kan bara ge kärlek och förståelse som förälder tror jag

• DiLo

Konstigt att inte vi har nått att säga om saken, var tvungen att bli medlem, inte kunde man skriva att man är student/ungdom heller.... //// 18 årig kille i göteborg som också vill säga sin sak i det hela.

Detta är EXTREMT normalt.. tro det eller ej, Jag som kille har upplevt att tjejer har en tendens att vara MYCKET mer promiskuösa än vad killarna faktiskt är.. att detta INTE uppmärks av föräldrarna är ungefär så det är överallt, med mer eller mindre alla döttrar... Jag började festa, röjja runt och träffa brudar när jag var 14.
    det är en revolt, det har du rätt i Ulf, Men detta är också ett normalt beteende som har skapats i dagens samhälle.

mamman mitt i livet, ta det lugnt, sånt löser sig.. Hon vill inte bli gravid heller, det bara är en kris för att få ökat ansvar och känsla för livet. Trygghet är en stor faktor.. få henne att veta att du faktiskt är där då kanske inte killarna som hon nu gillar ställer upp.

har erfarenhet inom detta då man har genomgått detta med ett antal av ett par tjejkompisar då man har 4 gånger mer tjejpolare än killpolare.

Håll ut och är det så allvarligt ta och försök skapa stark koppling mellan dig och din dotter, för detta är oftast kanske det som saknas för att själv kunna ta beslutet om att få en egen personlighet.
    Lycka'te! :)

Svar på tråden Varningssignal - orolig