• J E S S

pris på nybygge?

Jag har kollat lite på husbygge och olika paket de har om hur färdigt det ska vara vid leveransdatum osv
    Min fråga är, INNAN man har varit hos husbyggarna, om man bara ser själva priset, hur mycket mer kostar det att bygga ett nytt hus?
    Det är inte många husbyggare som skyltar med huspriser, men för att ta ett exempel, fiskhedenvillan. De har ju sjukt låga priser, men ändå ingår ju allt utom tomt och grund som jag fattar det.
    Någon som har information om riktiga priser på färdigställda, nya hus.
    Berätta gärna vad husen kommer ifrån.

Tack på förhand!

Amy 000120 + Arvid 080101 + Céline 090309
  • Svar på tråden pris på nybygge?
  • Susanne905

Det är väldigt olika från leverantör till leverantör vad färdigställandet kostar, dels beror det på tomten och dess förutsättningar, dels på husets typ och standard och givetvis även vad man har valt till extra till sitt hus. Du nämnde dock Fiskarhedenvillan vilket är ett lösvirkesföretag, dvs huset kommer i form av plockepinn och måste byggas ihop helt från grunden på plats. Med detta sagt så kan man räkna med att Fiskarhedenvillans hus kostar ca 3 ggr så mycket att färdigställa som själva hussatsen kostar. För info och priser om andra tillverkare vänd dig gärna till forumet på byggahus.se då många prisbilder förekommer där.

• lollsanT

Allt ingår inte i Fiskarhedens priser. Det är själva byggsatsen som du betalar för.
    Vi bygger själva ett hus från dem (doppingen) och vi landar på drygt 2,5 milj innan huset är klart, inkl. tomt och garage
    Det beror självklart på vad man vill ha för standard och vi hade kunnat dra ner på en del. Däremot så känns det inte så roligt att bygga ett hus för så mycket pengar och "snåla" in på sådant som blir dyrt att byta, tex kök, badrum och uppvärmning.

• mystiqegirl

Vi har precis skrivit på kontrakt för en tomt och ett hus från älvsbyhus. Huset med lite tillval samt carport kostar ca 1 300 000:- och tomten med alla anslutningar och bygglov etc kostar 1 200 000:-

Mkt pengar, men då är det färdigt. Bortsett från finplanering typ altan och gräsmatta.

• Susanne905

Har Älvsbyhus isolering i mellanväggarna numer? Annars blir de husen extremt lyhörda. Ett okej val om man inte vill lägga så mycket och ändå få ett nytt hus.

• Knubbe12
    Susanne905 skrev 2010-03-21 09:29:12 följande:
    Har Älvsbyhus isolering i mellanväggarna numer? Annars blir de husen extremt lyhörda. Ett okej val om man inte vill lägga så mycket och ändå få ett nytt hus.
    Tror inte att de har isolering. Ingen av de jag känner som byggt Älvsbyhus tycker att de är mer lyhörda än andra hus de bott i. Däremot har jag läst på olika forum att en del smackar upp gips på vissa utvalda väggar då de anser att det är lyhört, och det verkar funka helt ok.

Många kanske vill lägga pengar på ett hus, men kan inte. Alla kan inte heller bygga lösvirkes, då kunskaper och tid ofta saknas Flört
  • Anna J01

Hej hej. 
    Jag och min sambo ska bygga hus och vi har tittat runt hur mycket som helst på olika varianter.
    I bland beror det lite på var i sverige man ska bygga. Priserna kan alltså skilja sig lite beroende på var man bor.
     Vi ska bygga i stockholm och ska bygga i lösvirke. Alltstå inget färdigt hus från en leverantör.
     Vi tittade på fiskarhedenvillan först men kom fram till att det bli så himla mycket dyrare.
    Vårat lösvirkes hus är beräknat på ca 3,3 miljoner.  Om vi hade valt fiskarhedenvillan så hade det varit med enkelgips i väggarna. Ingen isolering och låg standard på t.ex. golv, kök osv..
    Hade vi valt till allt så att standarden vart liknande som lösvirkeshuset så hade fiskarhedens pris hamnat över 4 miljoner...

Är ett hus på ca 150 kvm och i ett plan som vi har räknat på. 

• Linny

Beror ju på. Med tomtpriser blir det ju olika också. Det vi tittade på kostade 3,8 men sedan tillkom tomt på ca 2,5. Totalt ca 6,3 miljoner. Kollade på Origo från Götenehus

• lollsanT
    Anna J01 skrev 2010-06-18 13:53:49 följande:
    Hej hej. 
    Jag och min sambo ska bygga hus och vi har tittat runt hur mycket som helst på olika varianter.
    I bland beror det lite på var i sverige man ska bygga. Priserna kan alltså skilja sig lite beroende på var man bor.
     Vi ska bygga i stockholm och ska bygga i lösvirke. Alltstå inget färdigt hus från en leverantör.
     Vi tittade på fiskarhedenvillan först men kom fram till att det bli så himla mycket dyrare.
    Vårat lösvirkes hus är beräknat på ca 3,3 miljoner.  Om vi hade valt fiskarhedenvillan så hade det varit med enkelgips i väggarna. Ingen isolering och låg standard på t.ex. golv, kök osv..
    Hade vi valt till allt så att standarden vart liknande som lösvirkeshuset så hade fiskarhedens pris hamnat över 4 miljoner...

Är ett hus på ca 150 kvm och i ett plan som vi har räknat på. 
    Nu har jag byggt ett Fiskarheden själv så jag vet att alla inneväggar samt mellanbjälklag är isolerade. Har nämligen gjort det jobbet själv. Standarden på köket är inte speciellt dålig då det är vitvaror från Siemens och skåp från Ballingslöv.
    "Enkelgips" som du nämner är standard hos alla husleverantörer (visa någon som har annat som standard). Det är ganska ovanligt att man har något annat än bara en gipsskiva.
    Golv får du däremot lägga till för själv eftersom det inte ingår något innergolv alls i byggsatsen. Standarden bestämmer du alltså helt själv.
    Räknar du 3,3 inkl tomt, garage och alla anslutningar?
  • Snowy

Bygger Björklidenhus.

Vi kommer allt som allt låna 2.7 - 2.8 milj (inkl tomt 800 k. där även anslutningsavgifter med vatten, avlopp, fjärrvärme ingår).
    Men då får vi huset stomrest med färdig utsida och bygger hela insidan själva, med snickerier och eldragning. VVS och ventilation måste vi anlita någon.

Björkliden kommer i färdiga väggsektioner och det tar 2 dagar att få huset under tak.

• Scarlett77

<priset för ett nybygge beror ju helt på hur mycket man kan tänka sig att göra själv men alla husföretag brukar kunna erbjuda nyckelfärdiga hus där allt utom tomten ingår samt ev tillval man gör om man vill ha ett annat golv eller kakel än vad som ingår, andra vitvaror osv.

Jag köpte ett fiskarhedenvillan hus, ett spoven. Gjorde allt själv utom stomresning och lite småsaker som att koppla in el. Utöver deras paketpris där jag tyckte man fick fantastikt mycket (tex kök, trappa och vitvaror ingick) så tillkommer ju en hel del som tex bygglovet, byggfelsförsäkring, kvaliteesansvarig (som man inte längre får vara själv som byggherre) och för mig som byggde på landet tillkom ju brunn, avlopp, grunder till hus och garage osv. Sen var det massa småsummor som rann i väg på olika tillstånd från tex miljö och hälsa för avloppet, lantmäteriet osv. Jag fick även betala extra för elritnigar då detta inte ingick.Färg till fasaden ingick inte heller och det är en ganska stor kostnad om man bygger hus modell större, särsilt om man behöver hyra lift osv.

Min bankman sa att dom flesta nybyggen hamnar på minst 10% över den planerade budgeten. Inte min dock men jag var benhåd på att göra allt själv och att kolla upp bästa pris hela tiden oavsett om det gälle laminatgolv eller takfärg.

Jag tycker du ska välja det hus du vill och ha och kontakta leverantören och få specifikation på vad som ingår, vad man kan välja bort samt pris för nyckelfärdigt och et pris för att enbart få huset, samt begära in priser som är speciferade för grunden, stomresning mm...då kan man lättare bestämma vad man kan/vill göra själv och vad man inte klarar själv.

Jag kan iaf rekomendera fiskarhedenvillan, jag var så nöjd med att man kunde välja bort en hel del som tex färdigmålade lister, jag sparade massa pengar på att måla dom själv även om det kanske inte är superkul att måla kilometervis med lister :) Dock ska man se upp med att väla till extra gejjer för dom tar BRA betalat för alla tillval man gör.

I slutändan tjänade jag ca 1 -1,5 miljon på att göra det mesta själv, och att vara noga med vilka tillval jag gjorde osv, lycka till!

• rockberry
    Scarlett77 skrev 2010-06-20 16:28:28 följande:
    <priset för ett nybygge beror ju helt på hur mycket man kan tänka sig att göra själv men alla husföretag brukar kunna erbjuda nyckelfärdiga hus där allt utom tomten ingår samt ev tillval man gör om man vill ha ett annat golv eller kakel än vad som ingår, andra vitvaror osv.

Jag köpte ett fiskarhedenvillan hus, ett spoven. Gjorde allt själv utom stomresning och lite småsaker som att koppla in el. Utöver deras paketpris där jag tyckte man fick fantastikt mycket (tex kök, trappa och vitvaror ingick) så tillkommer ju en hel del som tex bygglovet, byggfelsförsäkring, kvaliteesansvarig (som man inte längre får vara själv som byggherre) och för mig som byggde på landet tillkom ju brunn, avlopp, grunder till hus och garage osv. Sen var det massa småsummor som rann i väg på olika tillstånd från tex miljö och hälsa för avloppet, lantmäteriet osv. Jag fick även betala extra för elritnigar då detta inte ingick.Färg till fasaden ingick inte heller och det är en ganska stor kostnad om man bygger hus modell större, särsilt om man behöver hyra lift osv.

Min bankman sa att dom flesta nybyggen hamnar på minst 10% över den planerade budgeten. Inte min dock men jag var benhåd på att göra allt själv och att kolla upp bästa pris hela tiden oavsett om det gälle laminatgolv eller takfärg.

Jag tycker du ska välja det hus du vill och ha och kontakta leverantören och få specifikation på vad som ingår, vad man kan välja bort samt pris för nyckelfärdigt och et pris för att enbart få huset, samt begära in priser som är speciferade för grunden, stomresning mm...då kan man lättare bestämma vad man kan/vill göra själv och vad man inte klarar själv.

Jag kan iaf rekomendera fiskarhedenvillan, jag var så nöjd med att man kunde välja bort en hel del som tex färdigmålade lister, jag sparade massa pengar på att måla dom själv även om det kanske inte är superkul att måla kilometervis med lister :) Dock ska man se upp med att väla till extra gejjer för dom tar BRA betalat för alla tillval man gör.

I slutändan tjänade jag ca 1 -1,5 miljon på att göra det mesta själv, och att vara noga med vilka tillval jag gjorde osv, lycka till!
    Vad blev ditt slutliga pris ink allt? Funderar själv på att bygga Spoven och alltid intressant att höra.
  • Scarlett77

Jag skulle uppskatta att jag kommer hamna på ca 2,1 miljoner i slutändan men eftersom min exmake som jag bodde med valde att lämna mig mitt i bygget och dessutom kräva att jag ksulle köpa ut han (jag min idiot hade inget äktenskapsförord på den stora summa pengar jag gått in med i bygget) så jag fick pung aut med ytterligare 300.000 till honom som han ville ha för jobbet han lagt ner. Men bortser man från det vilekt är en kostnad som kanske är öväsentlig för er så hamnar jag nog runt 2,1. Men då ska tilläggas att jag fick brunn och bergvärme borrat gratis, fick dock betala för pumpen och installation men tjänade nog iaf 100.000 på det om inte mer.

Sist jag kollade på fiskarhedens hemsida kostade ett nyckelfärdigt spoven ca 2,8 miljoner och då är inte tomten inräknad. Jag lade en del pengar på tomten iom att jag köpte en skogstomt som jag var tvungen att hyra massa mskiner och köpa mycket fylle och grus osv till samt att jag har en baga easy minireningsverk. Blir ju billigare om man har en komunal tomt tex.

Jag skulle tippa på att mitt bygge skulle kostat minst 3,5 miljon nyckelfärdigt med dom extra tillval jag gjort, tomten samt om jag köpt ett nyckelfärdigt garage.

• Scarlett77

Haha först nu läste jag det jag skrivit, sorry att jag stavar som en kråka idag ;)

För övrigt kan jag rekomendera dig spoven, jag är supernöjd! Om du inboxar mig din mailadress kan jag skicka dig några bilder om du vill.

• Tvåbarnsmamman81
    mystiqegirl skrev 2010-03-21 01:39:48 följande:
    Vi har precis skrivit på kontrakt för en tomt och ett hus från älvsbyhus. Huset med lite tillval samt carport kostar ca 1 300 000:- och tomten med alla anslutningar och bygglov etc kostar 1 200 000:-

Mkt pengar, men då är det färdigt. Bortsett från finplanering typ altan och gräsmatta.
    Oj att ni vågar efter all kritik Älvsbyhus fått senaste året! :S Jag hoppas verkligen att det går bra för er dock!
  • Knubbe12
    Tvåbarnsmamman81 skrev 2010-09-21 14:34:27 följande:
    Oj att ni vågar efter all kritik Älvsbyhus fått senaste året! :S Jag hoppas verkligen att det går bra för er dock!
    Vi har också skrivit på för ett ÄH nyss! Vilken hustillverkare har inte fått kritik (google på fiskarhedenvillan, björklidenhus osv)?! ÄH säljer ju hur många hus som helst, så det är klart att några blir missnöjda och det är ju dessa få som får uppmärksamhet i media. VD på ÄH är ju numer utbytt...Flört De bekanta vi har som byggt med Älvsbyhus är alla mycket nöjda. Jag tror att mycket hänger på vilket snickarlag man får som ska sätta upp huset.
  • Knubbe12

"Googla" skulle det naturligtvis stå...Tungan ute

• Tvåbarnsmamman81
    Knubbe12 skrev 2010-09-21 15:04:01 följande:
    Vi har också skrivit på för ett ÄH nyss! Vilken hustillverkare har inte fått kritik (google på fiskarhedenvillan, björklidenhus osv)?! ÄH säljer ju hur många hus som helst, så det är klart att några blir missnöjda och det är ju dessa få som får uppmärksamhet i media. VD på ÄH är ju numer utbytt...Flört De bekanta vi har som byggt med Älvsbyhus är alla mycket nöjda. Jag tror att mycket hänger på vilket snickarlag man får som ska sätta upp huset.
    Minns jag fel att dom är de enda som blivit svartlistade i Sverige? Då är det ju inte någon som blivit missnöjd utan ganska många.

Men du har säkert rätt, det beror ju säkerligen på snickarlaget och inte själva husen i sig! :)
  • Knubbe12
    Tvåbarnsmamman81 skrev 2010-09-30 20:18:18 följande:
    Minns jag fel att dom är de enda som blivit svartlistade i Sverige? Då är det ju inte någon som blivit missnöjd utan ganska många.

Men du har säkert rätt, det beror ju säkerligen på snickarlaget och inte själva husen i sig! :)
    Du tycks vara väldigt anti ÄH... Var tvungen att kika in i din presentation för att se om ni själva var i byggartagen Flört.  ÄH´s förre VD är ett stolpskott som uttryckt och betett sig väldigt klumpigt. ÄH blev svartlistade för att han vägrade ge med sig i några fall där problem uppstått. Det har också varit problem med flera snickarlag söderut, om jag inte missförstått saken. VD´n är utbytt och det har skett en upprensning bland snickarlagen.  

Vi bygger långt norrut. Där vi bor får vi inte tillbaka pengarna vid en eventuell framtida försäljning om vi bygger ett hus för 4 mille...  Jag får väl uppdatera er senare och tiden får utvisa om vi begick ett misstag eller inte...Tungan ute

• Tvåbarnsmamman81
    Knubbe12 skrev 2010-10-01 11:30:25 följande:
    Du tycks vara väldigt anti ÄH... Var tvungen att kika in i din presentation för att se om ni själva var i byggartagen Flört.  ÄH´s förre VD är ett stolpskott som uttryckt och betett sig väldigt klumpigt. ÄH blev svartlistade för att han vägrade ge med sig i några fall där problem uppstått. Det har också varit problem med flera snickarlag söderut, om jag inte missförstått saken. VD´n är utbytt och det har skett en upprensning bland snickarlagen.  

Vi bygger långt norrut. Där vi bor får vi inte tillbaka pengarna vid en eventuell framtida försäljning om vi bygger ett hus för 4 mille...  Jag får väl uppdatera er senare och tiden får utvisa om vi begick ett misstag eller inte...Tungan ute

Vi har nybygge som ett alternativ men har ännu inte tagit ett beslut. Vi känner att det är svårt att känna sig helt säker på att allt blir bra :) Men helt säker är man ju inte om man köper ett färdigt hus heller! Men vi har redan ett hus :) Så det är ingen brådska!
  • Knubbe12
    Tvåbarnsmamman81 skrev 2010-10-01 14:06:55 följande:
    Vi har nybygge som ett alternativ men har ännu inte tagit ett beslut. Vi känner att det är svårt att känna sig helt säker på att allt blir bra :) Men helt säker är man ju inte om man köper ett färdigt hus heller! Men vi har redan ett hus :) Så det är ingen brådska!
    Ja, helt säker kan man nog aldrig bli hur man än gör tyvärr... Vi hade ett relativt nytt Borohus som vi sålde då vi fick tredje barnet. Kravet var ett större 1-planshus med eget allrum för barnen. Vi har funderat på att sälja och bygga nytt i flera års tid, men har liksom inte kommit till skott Flört Först när vi sålt huset och satt oss i en hyresrätt  tog vi tag i det här med nybygge, då kände vi oss liksom "tvungna"... Tungan ute

Så, nu har jag nog kapat tråden...Flört För att svara TS så kan jag säga såhär; för oss har de kostnader som tillkommit utöver priset i katalogen/på hemsidan landat på ca 600 000 tror jag (och då är inte garage inräknat ännu...), så visst tillkommer det en hel del även om man väljer ett "nyckelfärdigt" hus...
Svar på tråden pris på nybygge?