Anna J01 skrev 2010-06-18 13:53:49 följande:
Hej hej.
Jag och min sambo ska bygga hus och vi har tittat runt hur mycket som helst på olika varianter.
I bland beror det lite på var i sverige man ska bygga. Priserna kan alltså skilja sig lite beroende på var man bor.
Vi ska bygga i stockholm och ska bygga i lösvirke. Alltstå inget färdigt hus från en leverantör.
Vi tittade på fiskarhedenvillan först men kom fram till att det bli så himla mycket dyrare.
Vårat lösvirkes hus är beräknat på ca 3,3 miljoner. Om vi hade valt fiskarhedenvillan så hade det varit med enkelgips i väggarna. Ingen isolering och låg standard på t.ex. golv, kök osv..
Hade vi valt till allt så att standarden vart liknande som lösvirkeshuset så hade fiskarhedens pris hamnat över 4 miljoner...
Är ett hus på ca 150 kvm och i ett plan som vi har räknat på.
Nu har jag byggt ett Fiskarheden själv så jag vet att alla inneväggar samt mellanbjälklag är isolerade. Har nämligen gjort det jobbet själv. Standarden på köket är inte speciellt dålig då det är vitvaror från Siemens och skåp från Ballingslöv.
"Enkelgips" som du nämner är standard hos alla husleverantörer (visa någon som har annat som standard). Det är ganska ovanligt att man har något annat än bara en gipsskiva.
Golv får du däremot lägga till för själv eftersom det inte ingår något innergolv alls i byggsatsen. Standarden bestämmer du alltså helt själv.
Räknar du 3,3 inkl tomt, garage och alla anslutningar?