• cocos87

Borstskämd bonusdotter

Min sambo har två döttrar sen ett tidigare förhållande och sen har vi ett gemensamt och en till på väg, jag har alltid kommit jättebra överens med hans två barn men nu har den äldsta på 5år börjat bli RIKTIGT bortskämd, den minsta av dom är 4 och hon är lika underbar som alltid. Men som sagt den äldsta det blir bara värre och värre, i helgen t.ex hade vi kalas för henne hon hade önskat sig en docka som var som en riktig bebis som kunde äta och jag å sambon tycker att hon börjar bli stor så vi köpte en babyborn med MASSA tillbehör allt som allt gick de väl på 1000-15000kr och när hon öppnade vad händer? jo man får höra; en docka jaha då vet jag sen gick hon på nästa paket. Sa inte Tack en enda gång inte till hennes kompisar heller men då tänkte jag bara att hon var mitt uppe i allt och inte hade en tanke på de så på måndagen efter när jag hämtade dom från deras dagmamma frågade jag om det var kul kalas hon hade och hon varade "de va väl ok, men jag blev ju inte jätteglad det är ju som vanligt när man fyller år" men NEJ det var det inte, det här var första året hon har fått bjuda ALLA hon vill. Har hon lekt alls med dockan? nej för nu säger hon ayy hon vill ha nalle puh bok ist och att vi ska köpa det! Det är 4åringen som lekt jätte jätte mkt med dockan så det är ju helt klart fel person vi köpte den till.. jaja vill väl bara gnälla av mig, och självklart är inte dethär den enda händelsen som hänt men det var väl då jag verkligen fattade var hon är påväg, vill ju inte det här. Älskar ju henne och jag känner bara att jag blir irriterad på henne 24/7 och det är såå jobbigt!!!

Nathalie 090607, BF 101029
  • Svar på tråden Borstskämd bonusdotter
  • fjollan

Vet hur det är med bortskämd bonus.. Jag är orolig för min bonus, hon behöver inte göra många knop här hemma.

Tex. igår hade hon rivit ut legolådan i hela vardagsrummet. Jag sa till sambon igår kväll att han fick se till så hon plockade ihop den innan hon åker till mamma ikväll. Då sa han att de kunde ju han göra annars.

Hon behöver aldrig hjälpa till hemma med vardagliga saker som tex. Duka, plocka undan maten, plocka in disk, plocka in sina tvättade kläder osv. Är man 8 år så anser jag att man ska kunna de.

Jag är också rädd att de kommer gå överstyr och hon ska bli ännu värre ju äldre hon blir.

Ta upp me din sambo att du tycker hon verkar otacksam ibland. ta upp det med henne att man ska säga tack när man får nånting och berätta att hon får önska sig Nalle Puh boken i julklapp. De kör vi med att de bara köps leksaker två ggr per år (utöver tex papper och pennor som går åt). Till slut kanske hon lär sig och börjar tänka extra noga när hon önskar.

Själv ska jag försöka förklara för min unge att de inte är ett hotell hon bor i.

• bluebird

Skoj för din bonusdotter Ts när hon om några år kan googla och läsa vad du tycker om henne.{#lang_emotions_undecided}

• cocos87
    fjollan skrev 2010-03-19 08:42:28 följande:
    Vet hur det är med bortskämd bonus.. Jag är orolig för min bonus, hon behöver inte göra många knop här hemma. Tex. igår hade hon rivit ut legolådan i hela vardagsrummet. Jag sa till sambon igår kväll att han fick se till så hon plockade ihop den innan hon åker till mamma ikväll. Då sa han att de kunde ju han göra annars. Hon behöver aldrig hjälpa till hemma med vardagliga saker som tex. Duka, plocka undan maten, plocka in disk, plocka in sina tvättade kläder osv. Är man 8 år så anser jag att man ska kunna de. Jag är också rädd att de kommer gå överstyr och hon ska bli ännu värre ju äldre hon blir. Ta upp me din sambo att du tycker hon verkar otacksam ibland. ta upp det med henne att man ska säga tack när man får nånting och berätta att hon får önska sig Nalle Puh boken i julklapp. De kör vi med att de bara köps leksaker två ggr per år (utöver tex papper och pennor som går åt). Till slut kanske hon lär sig och börjar tänka extra noga när hon önskar.Själv ska jag försöka förklara för min unge att de inte är ett hotell hon bor i.
    Jo min sambo tycker lika som jag så vi håller med varandra iaf, MEN min sambo är en riktig jäkla virrpanna så han tänker aldrig på att hon kanske ska ta rätt efter sig eller säga tack osv men när jag tar upp det med honom så håller han ju med mig. Jag känner mig bara som "boven" eftersom det bara är jag som är på dom att plocka osv..
    Om det där med presenter tycker jag också att det ska vara något speciellt och nåt man inte får varje dag men sambon vill att "dom ska ha det bra" som han kallar det, jag personligen tycker inte att barnen har det bättre för att dom har ett överfullt rum.. Jag har sagt till min bonus att man inte kan köpa och köpa hela tiden och försöker få henne att se henne värde på pengar men då säger hon bara att hon inte vill vara hos oss om vi är så FATTIGA och inte kan köpa det hon vill ha för det kan ju hennes mamma göra..:P
  • cocos87
    bluebird skrev 2010-03-19 08:45:34 följande:
    Skoj för din bonusdotter Ts när hon om några år kan googla och läsa vad du tycker om henne.
    Vaddå är jag hemsk för att hon är bortskämd? jaja men när hon blir så pass stor så hon börjar googla så HOPPAS jag att hon inte är bortskämd och kanske till och med förstår i annat fall så tål hon att höra det iaf!
  • sextiotalist

Jag förstår problemet, har barn i bekantskapskretsen som beter sig så (fast äldre). Men, ni som dissar TS, jag har också hört snacket om dessa barn, det är inte positiva kommentarer, framför allt så snackas det om föräldrarna.

Jag vet också hur snacket gick om bortskämda barn på gymnasiet, man stod inte högt i kurs om kompisarna såg hur de fick allt de pekade på och dessutom var otacksamma.

Men TS, det hör också lite till åldern, 5-6-åringar går ofta igenom något som kallas den lilla puberteten, de kan vara odrägliga, bete sig illa, egoistiska, precis som tonåringar i puberteten.

Är det bara en period med denna flicka är så, så är det lugnt. Men fortsätter det, så blir det mest synd om flickan.

Och till slut, det är de vuxna i omgivningen som skämmer bort flickan, det är de vuxna i omgivningen som skall guida henne genom livet.

Det bästa är att ta ett snack med flickan och berätta hur viktigt det är att man visa uppskattning och fråga hur hon själv skulle känna sig ifall hon gav bort något som hon hade tänkt ut och mottagaren inte ens visade någon glädje.

Svar på tråden Borstskämd bonusdotter