• engångtill

Ta Procren själv?

Hej!
    Jag är ny här inne och har bara smygläst lite i andra trådar.
    Jag och min sambo har pga min dåliga äggreserv precis inlett processen med AVA i Riga. Enligt planen ska jag ta Procren-sprutan på påskafton vilket gör det hela lite komplicerat, det är ju inte så mycket som är öppet då. När jag kollade med Riga om det är möjligt att ta sprutan dagen innan (då min klinik har öppet) så var det blankt nej.

Min fråga till er är vad ni har för erfarenhet att ta sprutan själv? Var det svårt? Jag klarar nog inte att ta den själv (är lite spruträdd) men få i så fall be min sambo försöka. Känns lite nervöst bara at det ska bli fel då momentet ju är så viktigt.

Tacksam för alla tips! Jag har förstått att det finns många härinne som har varit med ett tag och vet vad ni pratar om.

/En gång till

• Svar på tråden Ta Procren själv?
  • Bette

Hej,

Procren-depot sprutan tar man subcutant och den är lätt att ta på sig själv, jag har tagit den vid två tillfällen själv, visst gör det ont men det går över fort. Det är bara att sticka i magen {#lang_emotions_wink}, det klarar du jag lovar.

Bette

• engångtill

Tack Bette!

Jag är inte så orolig för att det skulle göra ont, snarare att man kanske sticker på fel sätt. Rakt in eller från sidan om man säger så.

Men vi ska nog fixa det, precis som du säger. {#lang_emotions_smile}

/En gång till

• Caribe

Engångtill önskar dig lycka till!

Min man har tagit sprutan på mig 2 ggr och det gick jättebra, tyckte det var den minst smärtsamma sprutan jag tagit under åren av olika ivf etc det följer med noggranna instruktioner med själva sprutan och om ni läser dom noggrant så skall det inte vara något problem för Er att fixa den!

Behöver du iallafall råd/hjälp på dagen ifråga och undrar över ngt så hoppa in i äggdonationstråden för Europa så får du guidning av proffsen därinne

• villsågärna38

Det är inte svårt. Det kluriga var att blanda/preparera sprutan men det står bra instruktioner om hur man gör så det kommer säkert att gå bra för er. Sen är det bara att ta tag i lite "fläsk" på magen och sticka en bit under och till sidan om naveln. Du fixar det!!! Kram

Nån gång ska det väl ändå gå...
  • engångtill

Tack både Cariibe och Villsågärna38!

Det låter inte så svårt så det ska nog gå bra när det börjar närma sig. Jag tänkte hämta ut den nu i veckan så då kan jag läsa på i instruktionen som sagt.

Väntar med spänning..!

Tack för supporten! {#lang_emotions_laughing}

• hymafr

Är du rädd för smärtan så ta lite EMLA-kräm en halvtimme innan. Det har jag gjort tre gånger och nedregleringen har funkat perfekt.

• engångtill

Hej igen,

Nu har min sambo gett mig sprutan och det gick utan några som helst problem. Nålen var ju inte alls så stor så det kändes bara som ett vanligt nålstick.

Ja, då har man kommit en bit närmare det stora ögonblicket, gud vad spännande!!

Tack alla för stödet!

{#lang_emotions_laughing}

• Bette
    engångtill skrev 2010-04-03 11:25:48 följande:
    Hej igen, Nu har min sambo gett mig sprutan och det gick utan några som helst problem. Nålen var ju inte alls så stor så det kändes bara som ett vanligt nålstick. Ja, då har man kommit en bit närmare det stora ögonblicket, gud vad spännande!! Tack alla för stödet!
    Vad härligt, nej den sprutan känns knappt. Hoppas det går superbra för er vid er behandling och att ni får ert efterlängtade plus.

Bette
Svar på tråden Ta Procren själv?