• Signa tur

Trött på BVC

Vår BVC-tant påstod sig ha jobbat inom neonatal när vi blev tilldelade henne. I själva verket så hade hon sin praktik där när hon (för typ 100 år sedan) gick sin utbildning.

I stort sett varje gång som vi varit där (sonen är snart 14 månader, korr 10 månader) påpekar hon att han minsann inte ser ut som någon prematur. Inga prematura barn jag känner har ett typiskt prematurutseende. När han hade ont i magen så var det pga sin prematura födsel sa hon. Det visade sig vara mjölkallergi.

Hur är era BVC-tanter?

• Svar på tråden Trött på BVC
  • bollanmollan

jo känner igen det där.  mitt bvc korr inte alls, jättekonstigt. sen har dom skyllt allt på att han är född förtidigt tex magont, exsem mm.

• knäppisen

Jag hade haft turen ? att få en jättebra bvc-sköterska till sonen. Hon är påläst, duktig, empatisk och kan prematurer. Hon drog sig inte för att ringa och rådfråga på neo eller på barnmottagningen om det var något hon kände sig osäker på. Hon genomförde alla "kontroller" på ett vettigt sätt. Hon hade ett bra sätt mot både barnen och mig. Hon är verkligen kanon. 

• Katarina76

Vår BVC-sköterska är inte insatt i prematurer, men hon ringer och rådgör med neo om jag eller hon undrar något.

• Embla H

Jag känner tyvärr också igen det där. Vi fick en BVC-tant som inte visste någonting, inte korrigerade och bara gjorde mig osäker och arg. Jag tröttnade och bytte. Nu har vi en supertrevlig och intresserad BVC-tant och det känns så mycket bättre. Känns lite konstigt när man sitter i väntrummet och den gamla tanten kommer förbi och säger hej. Undrar vad hon tänker om oss men strunt i det. Så mitt tips är helt klart att byta. Lycka till!

• lillasmilla

BYT!!! Här verkar mer eller mindre alla BVC tanter vara knäppa.Jag bytte första gången när lillan var 4mån, ångrar bittert att jag höll ut så länge. Har nu startat en ny privat bvc i stan, har gått på deras aktiviteter (konstigt att de har resurser att ha både babycafe och sång!?) det bemötandet jag fick där var HELT underbart!! Har nu bytt en andra gång. Nu är jag jättenöjd!! =) Så BYT!, Stå inte ut med knäppkärringar!!

• tinydancer

jajemen, kan bara hålla med, min BVC sköterska är rädd för min son, har skrämt upp hela mottagningen med att de har ett PREMATURBARN inskrivet så ni kan tänka er uppståndelsen när jag kliver igenom dörren....Hon vågar inte ens lyfta honom.

Ingen prematurkurva kan hon åstakomma för hans vikt/längd, ej heller kan hon svara på normala frågor som tex när fontanellen växer igen eller om när han ska få sina första sprutor... Verkar som om hon låser sig helt när han kommer för undersökning.

Jag skulle bytt direkt men då vi ska flytta om 1,5 månad känns det onödigt med byte nu. FÅr stå ut och vara tacksam att man känner sig såpass trygg i sig själv som morsa till ett prematurbarn. Den upplärningen man fick under tiden på neo var grym, även om de också har brister...men det är en annan tråd

• JessAnn

Jag har en kanon bvc sköterska. Om hon är osäker på någonting ringer hon alltid till neonatalmottagningen och dubbelkollar.
    Hon o neo har fått ett nära samarbete o det känns skönt.

O är hennes första extremt prematura barn o hon säger ofta att han är något speciellt för henne. Hon tar alltid mig o min oro på allvar och ordanr o donar för oss.

Tack o lov för henne.

• bananflugan82

Vi har turen att ha en BVC "tant" som jobbat flera år på neo, så hon vet precis vad det halndar om! Men dom sa också på neo att det är katastrof ibland på BVC när det gäller prematurer, för dom vet ingenting. Ibland är det ju vanlig distriktsköterska som också har hand om BVC, dom kan inte ens något om barn överhuvudtaget!

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13
  • eilien
    Embla H skrev 2010-03-16 20:34:18 följande:
    Jag känner tyvärr också igen det där. Vi fick en BVC-tant som inte visste någonting, inte korrigerade och bara gjorde mig osäker och arg. Jag tröttnade och bytte. Nu har vi en supertrevlig och intresserad BVC-tant och det känns så mycket bättre. Känns lite konstigt när man sitter i väntrummet och den gamla tanten kommer förbi och säger hej. Undrar vad hon tänker om oss men strunt i det. Så mitt tips är helt klart att byta. Lycka till!
    Exakt så var det för oss oxå! Nu är vi inte där så ofta för dotterna är 16 mån så nu saknar jag min gulliga BVC tant lite hihi =) Säger detsamma, byt!
Svar på tråden Trött på BVC