Ägg till 8-månaders???
Undrar lite över ägg. Kan man ge kokt ägg till en 8-månaders bebis eller är det nån särskild ålder man bör tänka på??
Undrar lite över ägg. Kan man ge kokt ägg till en 8-månaders bebis eller är det nån särskild ålder man bör tänka på??
Du kan ge ägg, men äggallergi är mycket vanlig spädbarnsallergi och kan ge kraftiga reaktioner, så det är viktigt att börja försiktigt ifall ens barn skulle reagera på det. Börja med någon smula bara eller ge i utblandad form (t.ex. färsk pasta)
Äggvitan har flest proteiner som kan ge allergi, så vänta med den ett tag till och börja med att bara ge ägg-gula.
jag har en 8 månader baby... Kan han äta vanliga ägg ?
jag frågade på bvc och min 6 månaders får äta kokt ägg. utan att testa lite först. inget farligt alls. min bvc sköterska är toppen, har stenkoll på allt och håller sig uppdaterad.
Vår barnläkare sa att det är helt ok med äggula, men vänta med vitan fram till ett års ålder. Så nu blandar vi och kokar in äggulan i gröten till frukost. Min bebis är 8,5 månader.
Jag gav ägg vid 6 mån ålder för att min mamma tyckte det var världens bästa barnmat.... Dottern fick världens utslag över hela ryggen! Sen dess fick hon inte äta ägg förrän hon började på dagis, och nu går det bra (hon är 4 år nu).
Jag hade väntat lite om jag var du