Mopsan skrev 2010-03-16 19:04:01 följande:
vi är i processen att ska ansöka. det har dock varit så fullt upp med sonens problematik att vi ej ansökt än. däremot så har vi nu fått riktigt bra utförliga intyg ifrån två neurologer som gör att våra chanser ökar. Det största "problemet" som jag ser kan vara att få igeno assistans på sonen är att han epilepsi vilket är som du vet svårt att få igenom på. jag själv får inse att jag har enormt svårt att erkänna min sons problematik och jag var ett vrak när jag skulle ansöka om vårdbidrag på honom så jag vet att det jag sysslar med nu mest är något för att tänka på något annat än det verkliga problemet här. Men jag vet verkligen ingenting och det är så himmla mkt med sonen att göra hela tiden att jag känner att jag ej har möjlighet att sätta mig in i det jag borde. Jag står här handfallen och vet nada men ej heller hur jag ska ta mig vidare eller vem jag skulle kunna anförtro mig åt att hjälpa igenom detta. Som det är nu så funderar jag i att skita i allting och "härda ut" något som det vart det sista egentligen är en omöjlighet. det jag måste göra nu är att finna ett bra bolag som man kan lita på som kan avlasta för jag hinner/orkar/kan inte sköta allt det där med ansökningarna och då är jag fast.
jag förstår att det är mycket. försök ta en sak i taget. börja med ansökan, det behöver du inget bolag för att göra. när du sen har fått ett beslut från FK så börjar du leta efter en utförare. Du kan alltid byta företag om du inte är nöjd.. assistenterna kan du då ta med dig. Se bara till att du har en rimlig uppsägningstid.
visst kan man få sin assistans från kommunen men min erfarenhet är att det ä det mest oseriösa företaget på assistansmarknadn, de batalar minimum löner, har dåligt anställningsavtal och du får själv inte välja dina assistenter.
på ett privat bolag går hela summan till din sons assistans, i kommunen aller pengarna in i en pott och sen betalar de så lite som möjligt för att få så mycket som möjligt över som sen går in i andra hål innom kommunen.
Men en sak i taget börja med att ansöka om assistans det är steg 1.
lycka till.
Om du vill så kan d kontakta mig via sidan sen om du vill bolla lite tankar och ideer...