• Hemi21

    Jakt och graviditet

    Hej,

    Det är så att jag är gravid i va 12 och jag håller på att ta jägarexamen.
    Jag undrar om det är någon som vet/har erfarenhet om detta?
    Kan jag fortsätta eller ska jag sluta?
    Blir klar i juni..

    Tacksam för svar.

  • Svar på tråden Jakt och graviditet
  • Aprilbebis 2010

    Du ska fortsätta! Absolut, annars ångrar du dig bara. Ser inga hinder alls!

    Lycka till!

  • jelikas

    Jag tog jägar examen medans jag var gravid med min första son. Sköt upp i V 32 och det var inga problem. Känner du att du vill och klarar av det så är det bara att köra på :)


    Lev ditt eget liv, för du skall dö din egen död!
  • Doriath

    Det är inget hinder att du blivit gravid. Lycka till

  • Hemi21

    okej, pratade med min banrmorska som sa att jag skulle avstå.. men jag vet inte.
    HAr ju bara uppskjutningen kvar och det kan jag ju ta nästa vår, kommer nog inte jaga så mycket nu ändå, (har nog annat att göra) Heh.
    Vill inte riksera något lixom, men.. aa, jag är lite kluven.

  • battle stations

    Jag har också funderat på detta. jag har verkligen sett fram emot att få panga när värmen kommer men jag vet inte alls hur/om det skulle påverka den i magen. Dessutom känns det lite surt att jag missar høstjakten. Ungen är beräknad i oktober och vi har inplanerad en veckas fågeljakt i september. :( Jag hoppas att jag får panga trots graviditeten annars misstänker jag att det är länge kvar innan jag får ta fram berettan igen...

    Hemi21
    Jag vet inte hur reglerna är i Sverige med du bør undersøka vad de säger om avbruten jägarexamen. Och en liten fråga bara. Varfør är du klar først i juli? Min examen tog nio dagar från start till slut.

  • jelikas
    Hemi21 skrev 2010-03-16 17:30:01 följande:
    okej, pratade med min banrmorska som sa att jag skulle avstå.. men jag vet inte.HAr ju bara uppskjutningen kvar och det kan jag ju ta nästa vår, kommer nog inte jaga så mycket nu ändå, (har nog annat att göra) Heh.Vill inte riksera något lixom, men.. aa, jag är lite kluven.
    Min Bm sa att det inte var några problem alls med skjutningen när man är gravid sålänge man lyssnar på sin kropp!
    Jag hade som sagt inga problem alls med skjutningen av hagel och kula klass 2. Hoppade över kula klass 1 vapen pga att det låg så nära inpå bf samt att han som höll i uppskjutningen ville att jag skulle hoppa över just den delen pga att bf var sånära inpå!

    Ända jobbiga i hageldelan var säker vapenhantering när jag skulle gå en bana med olika hinder. man är inte den smisigaste personen i V 32 ;)
    Lev ditt eget liv, för du skall dö din egen död!
  • Hemi21

    Åh nu känner ju mig ennu mer kluven!

    HAr pratat med tre läkare och alla har avrådigt mig.
    Hur ska jag göra?

  • jelikas

    Jag har skjutit båda gångerna jag varit gravid och inget har hänt!

    Känner du dig klyven är det ju bättre att du hoppar över det!


    Lev ditt eget liv, för du skall dö din egen död!
  • la dolce vita

    Känner du dig osäker är det ju bara att vänta med uppskjutningen tills barnet är fött. Teorin är ju liksom inga problem att ta !

    Lycka till, och välkommen till ett härligt jägarliv! Min dotter, som är 3,5 år, pratar ofta om att hon vill ha ett gevär när hon blir stor och jaga med mamma och pappa - sådant värmer!

  • Hemi21

    Jag tror faktiskt jag väntar är ju klar med teorin så uppskjutningen kan jag ju göra när som nästa år. Vill verkligen inte riskera något.. och så har ju tre läkare avrådigt mig att fortsätta. Får hoppas att dom är schyssta så jag bara får hoppa in i nästa grupp till nästa vår.

    Tack för alla svar :)

  • Jennie77

    Har ett jobb där vi ofta använder olika typer av vapen. Våra bestämmelser säger att när man är gravid så ska man inte medverka vid skjutningar. Detta pg a att barnets hörsel faktiskt utvecklas ganska tidigt och kan påverkas negativt. Går ju bra att sätta hörselskydd på sig själv men lite svårare på magen : )  Så jag håller mig borta från skjutbarnorna under min graviditet för att inte riskera hörselnedsättning på barnet.

  • Hemi21
    Jennie77 skrev 2010-03-17 12:41:04 följande:
    Har ett jobb där vi ofta använder olika typer av vapen. Våra bestämmelser säger att när man är gravid så ska man inte medverka vid skjutningar. Detta pg a att barnets hörsel faktiskt utvecklas ganska tidigt och kan påverkas negativt. Går ju bra att sätta hörselskydd på sig själv men lite svårare på magen : )  Så jag håller mig borta från skjutbarnorna under min graviditet för att inte riskera hörselnedsättning på barnet.
    Ja, det var vad barnmorskan sa till mig så jag ska vänta tills barnet är fött.
  • chanted

    Sent svar I tråden, men det är för att jag själv letar svar på jakt när man är gravid! Min barnmorska har avrådit mig från att skjuta från v.16 pga av att barnets hörsel då är fullt utvecklad. Men här laser jag att manga skjutit ändå till v. 32!? Konstigt att alla får så olika råd... Undrar om två smällar med 6,5 kanske inte gör så stor skada I 17-18 veckan!? Behöver bara fälla en älg, sen är ja nöjd!
    Någon som fått klarhet I frågan???

  • Loppan84

    En av mins bästa kompisar blev gravid när hon gick på Polishögskolan. Hon fick inte skjuta då utan fick göra klart de delarna efter graviditeten.

  • Annis 89

    Väldigt gammal tråd men provar :)

    Jag har under min graviditet tagit jägarexamen. Jag har haft uppskjut för både hagel och älgstudsare, älgstudsaren skjöt jag upp med i v20.

    Jag hade inte en tanke på att detta eventuellt kunde skada mitt foster förrän efteråt. Man har ju bara hört att fostret är så skyddat där inne så ljud från omgivningen blir väldigt dovt. Men när man googlar efter info så får man fram att tryckvågen kan skada fostret? Plus att blyexponeringen är skadlig.
    Så efter jag läst det så är jag nu jätteorolig att jag kan ha skadat mitt foster på något vis? Älgstudsare är ju väldigt högljutt? Men finns som sagt knappt någon info om det så vill bara kolla med er vad ni har för erfarenheter? Har ni skjutit med älgstudsare såpass sent i graviditeten? Hur gick det för er och er bäbis? Hade varit så skönt att få höra från någon som har varit med om samma och hur det gick för er? Har så svårt att släppa denna oro..

Svar på tråden Jakt och graviditet