• Grodfrun

Hur mycket tycker ni den som är fl ska göra i hemmet?

Tycker ni att det är självklart att den som är föräldraledig även ska ta hand om hemmet? Eller ska man fortsätta att helt dela på hemmasysslorna såsom tvätt, städning, matlagning osv osv? Skulle vilja veta hur ni andra har det.

• Svar på tråden Hur mycket tycker ni den som är fl ska göra i hemmet?
  • Hannah76

Tycker att man ska fortsätta att dela. Men är man fl så har man ju mer tid att göra saker, som tex slänga in en tätt, laga mat osv.

• Trollie

När jag var fl så lagade jag oftast maten och tvättade (har egen tvättmaskin, så det är bara att kasta in tvätten när man har en minut över), städningen fixade vi bägge på kvällar eller helger som vanligt.

• Fröken Rädd

Det beror helt på hur livet med bebisen ser ut tycker jag. Min pojke är 7 månader och han kräver min uppmärksamhet nästan hela tiden så jag hinner knappt ta hand om mig själv. Hinner därför väldigt lite i hemmet men sambon fixar det.

• Izela

hemma hos oss är det mest jag som gör sysslorna under dagarna och hinner jag inte eller om jag inte orkar så gör min sambo det. dock är han tröttare än mig efter en arbetsdag så jag ordar gärna med mat och tvätt åt honom. Jag tar även nätterna med dottern när hon stökar eller ska ha välling men det gör mig inget eftersom han jobbar och sliter och verkligen behöver sin sömn, jag kan ju oftast vila på dagen om det blir kris.

• cicci85

Jag tycker man ska fortsätta dela någorlunda. Om man alltid har städat tillsammans så fortsätter man med det, men man hinner ju plocka lite mer när man är hemma. Fixa tvätten och laga mat kan man ju göra när man är hemma. När sambon kommer hem kl 17.30 så väntar jag ju inte tills han kommer hem med att fixa mat, utan den är klar när han kommer hem.
    När båda är hemma så delar man ju på det som ska göras då. Tycker att det blir naturligt att den som är hemma fixar lite på dagarna, men inte att man behöver göra allt.
    Man kan ju göra roligare saker tillsammans än att städa så gör man det på dagen kan man ju göra nåt roliagre tillsammans.

• Maj3

Jag är föräldraledig med en flicka på sex månader. Jag tar hand om henne och diskar, lagar all mat, gör barnmat, bakar matbröd och  tvättar samt byter sängkläder. Jag går också upp ett par gånger per natt och matar dottern. Min man arbetar, handlar, dammsuger och sköter ekonomin och allt som rör bilen. Detta funkar utmärkt för oss. Visst skulle jag kunna be min man göra mer men jag ser hellre att vi kan göra något roligt ihop alla tre när han är hemma. Jag har tid på dagarna att ta hand om hemmet och ändå komma ut och promenera, fika med andra mammor, träffa min mamma etc. Jag älskar att vara mammaledig! Har aldrig känt mig så avslappnad och glad!

• Grodfrun

Det verkas som att de flesta fortsätter att dela någorlunda. Det är avsikten hos oss också, men det är mest jag som gör allt och jag känner att jag börjar ledsna på det. Jag känner att jag skulle vilja ha all ork till att umgås med våran son, men att tvätta, handla, laga mat, städa samt ta hand om en 9-månaders känns som att det äter upp mig... Känner mig helt slut ibland.

• Maj3

Ska din man vara föräldraledig Grodfrun? Ni kanske ska diskutera arbetsfördelningen hemma igen om du känner dig helt slut. Det är ju naturligtvis inte bra  Sedan tror jag att det är viktigt att få lite av den omtalade egentiden. Själv går jag och simmar och bastar en kväll i veckan och det är helt underbart.

• Grodfrun

Nej tyvärr, det funkar inte så bra med hans jobb. Men nu kommer ju våren och sommaren snart så då känns nog allt lite lättare. Lättare att vara ute och slippa se skiten hemma {#lang_emotions_laughing}. Fast det hade absolut varit nyttigt för honom att vara hemma, tror att det är svårt att föreställa sig hur mycket tid ett litet barn tar.
    Men det där med en egen kväll är nog jätte bra, kanske är något sånt jag ska göra. Tack för tipset! Då får ju även min man lite egen tid med lillkillen, som för övrigt börjar bli väldigt van vid mamma nu så det kan nog vara bra även av den anledningen att jag kommer hemmifrån lite...

Svar på tråden Hur mycket tycker ni den som är fl ska göra i hemmet?