dessan59 skrev 2010-03-18 10:27:50 följande:
hej, men är det inte bättre att få hjälp i tid av myndigheter än att gräma sig förresten av erat liv om sonen eller dotter förstör för sig själva och familjen. att hålla sådana här allvarliga händelser för sig själv och inom familjen klassar jag som att vara medberoende. och finns det familjer som inte har sökt myndigheters hjälp tror jag att det har gott och skogen för.jag är glad att myndigheten grep in när jag var 4-5 år och tog mig ifrån min familj, annars hade jag varit död, jag är 50.
Det enda myndigheterna gör är att stämpla honom som en knarkare för all framtid. Han kommer få stora problem i arbetslivet, med utbildningar, resa utomlands och mycket annat om han har det i sina papper.
Det är dessutom inte en sån allvarlig händelse, han har ju bara rökt lite cannabis, han är ju liksom inte fast i heroin eller tjack. Han är med all största sannolikhet inte beroende av det, krävs ganska mycket för att man ska bli torsk på cannabis.
Han behöver ju ingen behandling eller avgiftning, det är snarare mer diciplin han behöver. Jämför med om man upptäcker att ens 15 åriga son har druckit alkohol vid några tillfällen, man skickar ju inte in honom på torken och AA för det.
Man ska inte göra problemet större än vad det är.