Biologiskt barn via surrogat eller gravid med äggdonation?
Låt säga att du får välja på följande alterntiv, vilket väljer du?
Låt säga att du får välja på följande alterntiv, vilket väljer du?
Jag skulle absolut välja donerade celler, om jag istället får bära, föda och amma barnet.
Ta dina egna ägg och din mans spermier, men låta en surrogatmamma bära/föda barnet (ni får ert biologiska,genetiska barn)
Valde det alternativet eftersom mina graviditeter har varit hemska. Jag hade nog valt det alternativet även om jag aldrig varit gravid och inte haft de erfarenheter jag har nu, tror att det skulle kännas mer rätt för mig att både jag och barnets pappa hade lika stor del av barnets "genetiska uppbyggnad".
Första alternativet, helt klart. Det vore jätteskönt att kunna välja bort graviditeten men ändå få "mitt eget" barn.
Alltså, frågeställningen är inte bra.
Surrogatmamma vet jag inte ens om det är lagligt i Sverige.
Förmodligen får man gå till en svindyr utländsk klinik och även betala surrogatmamman en hyfsad summa.
Därför skriver jag "Låt säga att du får välja..."
Det vill säga - låtsas att du får välja.
Översta alternativet.
Ta dina egna ägg och din mans spermier, men låta en surrogatmamma bära/föda barnet (ni får ert biologiska,genetiska barn)
Klarar mig utan magen och värken, amningen och avslagen, MEN, jag har ju upplevt det. Det är alltså omöjligt kan jag tycka att svara utifrån de grunder som individer som inte kan få barn på "naturlig" väg tvingas göra sina val, svårt att säga hur man hade valt om man verkligen var i den situationen.
Äggdonation.
Även om mina graviditeter har varit lite besvärliga, så skulle jag inte vilja gå miste om den härliga magen.
Surrogat.
Vore ju så skönt att slippa vara gravid och föda fler barn än jag redan gjort
Hade jag inga barn kanske jag skulle vilja uppleva det med att vara gravid men skulle nog hellre föredra biologiska barn.
Jag tar surrogat, men hade adopterat istället.
Jag förstår faktiskt inte alternativen. De som behöver använda en annan kvinnas livmoder har inte samma problem som de som behöver en annan kvinnas ägg. Det är alltså inte samma personer som kommer ifråga för surrogat resp. donation.
Personligen tycker jag inte att det är särskilt finkänsligt att lägga upp en sådan här "pest- eller kolera- tråd" bland de som har svårt att få barn.
Med tanke på att äggdonation är lagligt i Sverige och surrogat inte är det, så tycker jag absolut att det är en relevant fråga under denna rubik. Jag tror varken de utan livmoder eller utan fungerade ägg anser sig vara pest/kolera smittade, så din tolkning och etikett på tråden tycker jag istället är väldigt okänslig isåfall.
Pest eller kolera är ett uttryck för en lek där man ska välja mellan två saker som ingen vill ha. Jag har under åren som barnlös på FL aldrig mött någon som vill ha fertilitetsproblem av något slag.
Om du med tråden vill skapa opinion för laglig möjlighet till surrogatmamma så bör det framgå av introduktionen.
Jag vet inte om det var svårt för dig att få ditt/dina barn, men för min man och mig har det varit en väldigt lång och mödosam resa fram till att nu vara i vecka 21 och faktiskt tillåta sig att hoppas att det ska gå hela vägen. Man gör vad man behöver för att bli förälder - oavsett vad som krävs. Och, som sagt så har inte de som behöver surrogatmamma och de som behöver en annan kvinnas ägg samma problem och ordineras alltså inte samma behandling.
Pest eller kolera är ett uttryck för en lek där man ska välja mellan två saker som ingen vill ha. Jag har under åren som barnlös på FL aldrig mött någon som vill ha fertilitetsproblem av något slag.
Om du med tråden vill skapa opinion för laglig möjlighet till surrogatmamma så bör det framgå av introduktionen.
Jag vet inte om det var svårt för dig att få ditt/dina barn, men för min man och mig har det varit en väldigt lång och mödosam resa fram till att nu vara i vecka 21 och faktiskt tillåta sig att hoppas att det ska gå hela vägen. Man gör vad man behöver för att bli förälder - oavsett vad som krävs. Och, som sagt så har inte de som behöver surrogatmamma och de som behöver en annan kvinnas ägg samma problem och ordineras alltså inte samma behandling.
Surrogatmamma. Vad är 9 månaders graviditet gentemot att vara biologisk mamma till sitt barn resten av dess liv. OM man hade kunnat välja alltså.
Det spelar ingen som helst roll bara det blir ett barn, jag valde donerade ägg eftersom jag gärna skulle vilja vara gravid även om jag är sjukt förlossningsrädd.
Tja, "måste" jag välja så väljer jag det första. Att ha ett barn som är genetisk avkomma till en av oss men inte den andre är det som känns minst rätt så det nedersta går bort helt. Nu går det översta också bort i verkligheten, adoption är vårt val, men det går mindre bort än det nedre.