• enbär

Skulle du kunna donera ägg till din syster?

Hörde om en tjej som skulle donera ägg till sin syster. Trodde inte man fick göra det, men det var visst lagligt i Sverige.

Jag tycker det låter helt sjukt faktiskt. Om jag donerar ägg till min syster kommer jag ju att ha barn med hennes man! Barnet blir ju biologiskt lika mycket mitt som mina "egna" barn, de som jag har med min man. Det barnet ärver ju lika mycket (utseende, personlighet osv) av mig som mina "egna" barn.

Skulle inte vilja ta emot ägg av min syster heller. Då skulle ju hon ha barn med min man. Märkligt!

Måste ju vara förvirrande för barnet också när det blir äldre. Att veta att moster är ens "riktiga" mamma men att hon liksom gav bort en, lät sin syster föda en.

Tycker det i så fall borde vara bättre med en anonym donator (som barnet sen får söka upp om det vill när det blir vuxet). Tror det finns risk för förvecklingar, saker man inte föreställt sig på planeringsstadiet, om man donerar inom familjen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-14 19:15
    Självklart skulle jag donera en njure till min syster om hon behövde en. Det är nåt helt annat än äggdonation för mig.

Att jag inte vill donera ägg till henne beror inte på att jag är egoistisk eller inte älskar min syster. Det beror helt enkelt på att för mig ÄR ett barn som kommit till genom mitt ägg mitt barn oavsett i vems mage det legat. Jag skulle inte se på det som ett syskonbarn vilket som helst utan som mitt barn. Och då är det ju inte lämpligt att jag donerar ägg till min syster.

Min syster tycker det är helt OK att jag inte vill donera ägg till henne, för hon vill inte ha mina ägg av samma skäl som jag inte vill ge henne något. Adoption är ett mycket mer naturligt alternativ vid barnlöshet för oss.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du kunna donera ägg till din syster?
  • Ungmamma83

ja det skulle jag kunna göra

• Champagne

Jag hade lätt kunnat donera!

• Emilia82

svårt att välja....jag skulle VILJA göra det....men skulle va rädd att sen hla livet gå och fundera på det...att det skulle va mitt barn typ.....märkligt....men visst hon kanske skulle vilja ha våra gener istället för någon främlings...:)   vad nu det skulle egentligen va för skillnad....är ju ej så att vi har någe perfekta gener utan sjukdomar osv=)

• vindil

Ja, men trode man bidrog med ett tomt ägg.
    Annars ja, jag är kanske "biologisk mamma" men jag är ändå moster.
    Om det var enda chansen för min syster att bli mor, självklart ställer jag upp.
    Har du samma tanke ("sjukt") om adoption också?

• Tecken

Kan man inte göra så att man donerar ägg, och så får systern någon annans ägg och mina ges till någon annan? Jag trodde det var så det fungerade, men jag är inte så insatt i hur det fungerar med äggdonation.

• mamma G

I dagsläget skulle jag göra det. Jag har mina två barn och är nöjd där, vi ska inte ha fler. Så ja, då skulle jag gärna hjälpa min syster. Däremot skulle jag nog inte gjort det innan jag själv fick barn... Det skulle nog vara en märklig känsla, på nåt vis...

• Isnogood

Absolut JA att jag skulle göra det om det hade behövts

Jag ser det inte som att barnet biologiskt skulle vara "mitt" på något sätt, jag ger dem ett ÄGG inte ett BARN

Jag är kvinna, hetero, o antagligen inte intresserad...
  • enbär

Men ni som gladeligen skulle donera, skulle det inte kännas konstigt att ni skulle ha barn med er systers man? Det blir ju precis samma barn som om ni haft sex med er systers man, nu gör man det bara lite "snyggare" genom att ta ut ditt ägg, befrukta det i provrör och sen låta det växa i din systers kropp.

• Callistrate

Jag skulle nog tycka att det kändes konstigt... Men om jag har förstått rätt så gör man ofta i dessa fall en "korsdonation" dvs om man hittar en egen donator så kan man få gå före i kön. Jag skulle gärna ställa upp och donera ägg om min syster hade behövt den hjälpen, men då inte direkt till henne.

• enbär
    Isnogood skrev 2010-03-13 20:29:46 följande:
    Absolut JA att jag skulle göra det om det hade behövts Jag ser det inte som att barnet biologiskt skulle vara "mitt" på något sätt, jag ger dem ett ÄGG inte ett BARN
    Ja, men ägget är ju halva barnet, den andra halvan är din systers mans spermie. Så är det ju. Det är samma sak som om du hade haft sex med din systers man, ett ägg från dig och en spermie från honom.
Svar på tråden Skulle du kunna donera ägg till din syster?