När blir ett foster en människa?
Inspirerad av en annan tråd, så ställer jag denna motfråga:
Inspirerad av en annan tråd, så ställer jag denna motfråga:
Svår fråga.... Jag tror att jag tycker att ett foster blir en baby (människa) när det kan överleva utanför mammans mage....
JAg tror oxå att det är mer ok att göra abort tidigt då det även blir lättare för kvinnan att gå vidare då hon inte känt sig gravid så länge. Alltså att det är rent psykologiskt.
Detta är jätte svåra frågor där svaret blir olika utifrån vad man själv har varit med om i livet. Men kvinnans rätt att själv bestämma över sin kropp tycker jag alltid ska väga tyngst. Läste i en Amelia om detta för inte så länge sedan. Kommer itne ihåg vilket land det var men där fick man ALDRIG göra abort, inte ens om graviditeten var en fara för kvinnansliv eller om hon blivit våldtagen!!! Det är en sjuk värld vi lever i....
Socialstyrelsen har väl sagt att ett foster blir barn i vecka 28.
Jag tycker nog att även ett foster är en människa. I alla fall startskottet till en människa.
När barnets hjärta slår, jag tycker att gränsen för abort borde sänkas! Faktiskt.
Jag tycker inte att ett foster blir människa/baby när den klarar att överleva utanför mammans mage.. Den har tidigt armar,ben,hjärta, osv osv.
Den rör sig, och uppfattar ljud och rörelser.. Nä det känns helt enkelt för grymt
Ja varför mer okej att göra abort när fostret är 9 v än 16 v, hmm... Kan man undra. Kanske för att barnet är så pass stort då att det betraktas som typ en individ.
När det överlever utanför livmodern, om än även med medicinsk hjälp och teknik.
Jag anser att abort gränsen borde sänkas och att det som längst går att göra abort framt till vecka 12. Der emot anser jag att man i vissa fal ska få kunna göra abort fram till vecka 16 OM barnet är svårt sjukt eller att det är risk för mammans liv.
För mig blir fostret ett barn redan efter vecka 12, om jag inte mins fel så är det väl efter vecka 12 som bervsystemet börjar utvecklas osv.
Bäst att ducka för nu blir det väl liv i luckan men ja det är min personliga åsikt.
"Människa" anser jag att fostret är ganska tidigt under graviditeten, däremot tillskriver jag det inga mänskliga rättigheter förräns efter födseln.