• Fliken99

När är man en outfit mamma

Jag är 27 och min dotters mamma är en snorunge på 21 år

Sen hon blev gravid så fick jag höra att jag aldrig skulle få se min dotter med det ena och det tredje. När hon väl födde skulle hon adoptera bort vår dotter för jag skulle inte få ha henne.

Det tog 400 dagar att få gemensamvårdnad, då hon snott åt sig alla mina pappadagar. Hon är skyldig mig 60 000 och använder dottern som vapen bara för jag vill ha dom tillbaka.

Hon beklagar sig över hur jobbigt det är att ha en dotter när man pluggar och lämnar gärna iväg dottern till sina föräldrar för att dra på krogen när det är hennes helg. Hon lämnar hellre dottern till sina föräldrar för att kunna plugga. Trots jag vill ha henne.

Vi har inget fast umgänge utan bara en riktlinje som säger varannan helg och varannan onsdag - torsdag, kommer vi överrens om mer så är det inga problem. Men hon jävlas bara för hon njuter av att relationen med mig och dottern blir lidande, tyvärr fattar hon inte bättre då hon till del avsaknar logik i hjärnan.

Hon har foton på vår dotter endast några månader gammal med en pitbull i knäet, och säger det är en jätte bra familjehund. Jag har fått vår dotter med rivsår på hals, lår och rygg. Hon berättar aldrig vad som hänt utan ger bara en förklaring (jag vet inte vad som hänt, annars hade jag berättat)

När dottern är hos mig ska hon stå för mat, men hon köper endast välling när det passar henne. En gång sa hon kl 16 på fredagen, jag kommer med mat ikväll. På söndag vid lämning så hon att hon glömde det. Hur glömmer man mat till sitt barn ?

Under hela amningen berätta hon hur gött det skulle bli att sluta amma så hon kunde dra ut och supa. Nu är hon ute på krogen med sin nya kille i stora drag varje helg. 1 gång i månaden är hon hemma med dottern när det är hennes helg. Men tydligen är det roligare att hennes föräldrar har henne så hon kan roa sig.

I början av året hade jag dottern hela veckor eller 5 dagar i sträck. Men när jag påpekade att vi kunde söka underhållsstöd och få 650 vardera i månaden istället för att jag ska ge henne 1300 i underhåll och samtidigt betala allt hos mig så gick hon i taket. Då var det slut på hela veckor med dottern enbart för att hon är rädd om sitt underhåll.

Hon har från början velat ändra umgängestider då det blir försent kl 16 på eftermiddagen då hon alltid nattar vår dotter kl 17

Hon har hotat med att flytta hit och dit

Den 1e feb skulle vår dotter skolas in på dagis. Mer om det har jag inte hört och jag fick inte ens säga ett ord om det hela om vad jag tyckte och tänkte.

Än idag har dottern inte satt en fot på dagiset.

Och i flera veckor har hon beklagat sig att hon aldrig får sovmorgon och att dottern är så jobbig när hon pluggar. Jag har gång på gång sagt jag kan och vill ha henne hos mig men det vägrar hon bara för jag skickat in skulden till fogden

Hur kan jag gå tillväga för att få en bättre tillvaro med dottern? Helst av allt hade jag nog velat dotter skulle bo hos mig då jag inte hade fittat och vägrat dottern träffa sin mamma hur blåst hon än är. Att använda dottern som ett vapen skulle aldrig falla mig in då man har rätt till två föräldrar

Men det kommer ju aldrig ske då hon är en tjej. Om man är blåst och värdelös och värderar sprit framför sin dotter det spelar ju ingen roll. Är man tjej så har man ju 100% rätt till sin dotter.

Familjerätten är ju inget att vända sig till för dom är ju totalt inkompetenta i Kristianstad. Så jag vänder mig till er istället för lite tips.

Jag skriver dagbok när det händer saker och ting, det är väl egentligen det ända jag tror jag kan göra för att en dag ha samlat på mig så pass mycket så någon måste agera.

Utdrag från senaste mailet nu senast
    "
    kan du ha tova fredag och lördag så jag hämtar henne söndag och har henne till söndag ?

Är bortbjuden på lördag kväll därför frågar jag. Och jag tycker inte det är okej att någon annan än tovas mamma ska ha henne om hon nu Kan det vill säga

kan du inte så är det okej så oroa inte dig för det om du bestämt annat

jag kan inte ha henne. har 2 stora prov + inlämningsuppgifter på fredag och ska ivägg fredag och lördag kväll

jag ringer om jag kan lämna bhenne tidigare. men du kan bara ha henne till söndag

varför bara söndag? ska tova göra något speciellt som hindrar henne?

ja vi har lite av varje nästa vecka. tandläkare etc etc. sen är kontraktet skrivet efter hur det är. har du något emot det får du ringa familjerätten
    "
     Lägg då till att förra veckan bokade hon av tandläkartiden för att hon skulle ut på stan och äta med en kompis

Och som sagt så har jag fått ha dottern veckovis innan i år

Och som vanligt berättar aldrig dotterns (tovas) mamma om vad som händer i tovas liv. Etc etc kan ju vara hur mycket som helst, eller är det att vara hos mormor o morfar.

Tacksam för svar, och har ni undringar så bara fråga. Jag är som sagt ute efter att förbättre min situation med dottern trots gemensamvårdnad men en mamma till dottern som gör allt för att förstöra och för att få behålla underhållet som hon spenderar på sig själv och inte dottern.

• Svar på tråden När är man en outfit mamma
  • Borlängemannen

Jag tycker att du ska ta kontakt med en jurist som vet hur man bedriver vårdnadstvister med målet att få ensam vårdnad. Sånt är inte kul men jag tycker att du behöver göra det för din, din dotters och även ditt ex's skull. Även om inte ex:et förstår det just nu.

• smiskapa

Håller med föregående skribent. Kontakta advokat och se till att få antingen ensam vårdnad eller iallafall fasta tider. Spara alla sms/mail osv och kolla med advokaten om det räcker till ensam vårdnad för som du skriver så vill hon inte ha ungen förutom när det passar henne. Sen ska ju tilläggas att det finns en till histora (hennes) men för alla parters skull, framför allt din dotter, så är rutiner viktigt. Det går inte att hålla på så om allt stämmer som du skriver. Tycker synd om dig isåfall :S

Alltså, dagens tips. Skit i allt vad familjerätten heter, dom kan inte göra mycket utan ta kontakt med advokat.
    Hon kommer nästan garanterat gå i taket och bli helt tokig men ta det bara lugnt och visa inte att du blir förbannad framför henne. Hotar hon massa så se till att hon gör det via sms/mail eller spela in så att det finns bevis för detta. Hoppas att det löser sig för alla parter och lycka till!

• Vibekes Pappa

Låter in som att din dotters mamma är den vassaste kniven i lådan.

Jag tycker synd om dig. Jag hoppas att det löser sig för dig/er.
    Finns en del pappor som inte hade engagerat sig så mycket som du verkar göra.

Är själv från Kristianstad så jag vet att de är rätt inkomptetenta här.

• Sjuksköterskepappa

Håller med om advokat är enda sätter. Du behöver dock inte sikta på ensam vårdnad. Delad vårdnad med fasta tider där du har barnet varannan vecka har du rätt till. För övrigt får hon inte lov att flytta vart hon vill om ni har delad vårdnad, barnet måste fortfarande kunna träffa dig på de tider som är bestämt utan att det påverkar dagis/skola. 

Svar på tråden När är man en outfit mamma