• Baby Doll

Får man stanna kvar på NEO?

Jag är gravid med tvillingar och funderar lite kring det här om dem skulle födas för tidigt...
    Skulle jag då få stanna kvar på NEO med bebisarna, eller måste jag åka hem på kvällarna???
    (är i vecka 26+3)

Skriv gärna era tips och råd till mig på www.mybabydolls.blogg.se
  • Svar på tråden Får man stanna kvar på NEO?
  • MinaSmåLiv

En vän födde sina tvillingar i vecka 34+4 och hon va tvungen att stanna kvar (Kalmar), men de hade hon ju självklart tänkt även om hon inte va tvungen till de. Hon fick permis från den 23-25 december och tvillingarna föddes den 20 december. Hon hade ju en liten kille hemma som behövde sin mamma under julen så då fick hon permis för att fira jul med familjen. Efter 3 veckor fick bebisarna åka hem.

Mina älskade ungar
  • olivia 11

Det beror på vilket sjukhus det handlar om.På vårat sjukhus så fick vi endast sova över den sista veckan då vi ammnigstränade. (Vrinnevisjukhuset Norrköping) Det var otroligt jobbigt att lämna vår lille kille varje kväll under 6 veckors tid :( . Född v 28+4.

• StarkMamma

Fick min son i Helsingborg och fick stanna kvar.
    Det enda folk klagade på var att man fick ta dit egen mat! Skit samma fick ju vara med pojken.

2010 års bästa mamma! Fråga gärna varför.
  • bluebird

Det beror på hur tidigt de föds, hur de mår, hur mycket inläggningar de har på avdelningen. Neo prioriterar ammande mammor (självklart) för övernattning.

• bollanmollan

neo på ks i solna, vi fick båda stanna.

• Written Fiction

Bor du i stockholmstrakten tror jag inte du behöver bekymra dig (såvida det inte är platsbrist)
    Att det finns sjukhus som fortfarande kastar ut föräldrar och prioriterar ammande mammor är skrämmande. Oavsett om någon ammar så behöver barnen sina föräldrar, föräldrarna sina barn och samvårdsrum har mer än amningssyfte. Man ska växa ihop som en familj. Och det är en trygghet för alla parter att få vara på avdelningen.

• bluebird
    Written Fiction skrev 2010-03-12 09:31:42 följande:
    Bor du i stockholmstrakten tror jag inte du behöver bekymra dig (såvida det inte är platsbrist) Att det finns sjukhus som fortfarande kastar ut föräldrar och prioriterar ammande mammor är skrämmande. Oavsett om någon ammar så behöver barnen sina föräldrar, föräldrarna sina barn och samvårdsrum har mer än amningssyfte. Man ska växa ihop som en familj. Och det är en trygghet för alla parter att få vara på avdelningen.
    Nej, ett barn fött i tex v.23 behöver inte sina föräldrar där nattetid. De ligger och sover så gott i sina kuvöser och bara man är där på morgonen och plockar ut dem i några timmar och sen på em igen så är det inga bekymmer.
  • sessessa

Födde i v39 mina tvillingar, och fick stanna på neo i en vecka, jag fick vara där hela tiden, och ville/kunde min sambo vara där skulle han få det han också.
    Födde i Sundsvall

• Proletariatet
    bluebird skrev 2010-03-12 09:33:37 följande:
    Nej, ett barn fött i tex v.23 behöver inte sina föräldrar där nattetid. De ligger och sover så gott i sina kuvöser och bara man är där på morgonen och plockar ut dem i några timmar och sen på em igen så är det inga bekymmer.
    Det är just de föräldrarna som behöver få vara med sina barn allra mest för att få knyta an.

"Behöver inte"? Du verkar enbart se till det vårdmässiga, vem säger att de inte behöver det?
  • bluebird
    Futurum nobis est skrev 2010-03-12 14:00:46 följande:
    Det är just de föräldrarna som behöver få vara med sina barn allra mest för att få knyta an. "Behöver inte"? Du verkar enbart se till det vårdmässiga, vem säger att de inte behöver det?
    Min erfarenhet som mamma till två barn födda i v.23. Om jag sover på neo, i ett annat rum än mitt barn, hur får det mig att knyta an bättre än om jag får sova hemma i min säng och kommer till sjukhuset utvilad dagen efter?
Svar på tråden Får man stanna kvar på NEO?