• pingel

Runt 37 år - vad för resultat på kub?

Hej alla, jag väntar mitt andra barn och ska göra nupptest imorgon. Tog blodprov förra veckan och ska få den sammanräknade riskbedömningen då också (kub). Jag tackade ja till att göra kubtest eftersom jag fyller 37 i år.

Ni som är i samma ålder som jag, vad har ni fått för resultat? Hur har ni resonerat kring ev. ytterligare fosterdiagnostik, t ex fostervattensprov? Jag tänker väl att om risken är högre än 1:300 så vill jag antagligen göra fvp för att slippa gå och oroa mig i ett halvår, men känner man sig egentligen mycket tryggare om det visar sig vara 1:350? Var har ni dragit gränsen och hur har ni tänkt?

Förra gången gjorde jag bara nupp eftersom jag då var 32 och fick då ett omräknat resultat på 1:1650 (åldersbaserad risk på 1:400), vilket kändes jättebra, det var liksom inget att fundera över alls.

Jag inser ju att jag är lite äldre nu och att den åldersbaserade risken är högre, men jag har nog inte riktigt bestämt mig för var jag ska dra gränsen för att kunna slappna av och utgå ifrån att allt antagligen är okej, så jag skulle vara tacksam om någon vill dela med sig av sina erfarenheter (och siffror!).

• Svar på tråden Runt 37 år - vad för resultat på kub?
  • Ninnan

Jag fyller 37 nu i april och gjorde KUB-test i höstas. Min historia är lite speciell för läkaren gjorde först fel och mitt resultat blev 1:52 för 21 och 1:27 för 13 och 18. När hon sedan rättade till det blev resultatet 1:996 resp. 1:1181. Nackspalten var 1,5 mm och allt såg bra ut. Eftersom läkaren verkade lite förvirrad valde jag att göra om alltihop i Köpenhamn där jag vet att de är väldigt duktiga. Mitt resultat för ds blev då 1:3950. För de andra två var resultatet ännu bättre men jag minns ej siffran.
    Jag hade nog bara gått vidare med fvp om siffran varit riktigt dålig, typ som mina första siffror...fast jag var osäker även då på om jag skulle gå vidare. Jag gjorde mest KUB för att upptäcka riktigt allvarliga skador som t ex trisomi 13 och 18...jag hade nog t ex gått vidare om nackspalten varit bred eller om man sett något konstigt. Enbart blodprovet skulle jag dock ta med en nypa salt om det inte är extremt avvikande och t ex gett en risk på 1:2.
    Lycka till imorgon :)

• UBJ

Jag är 36 år och gravid med nummer tre. Gjorde KUB-test för 3 veckor sedan. Det kändes bra att göra ett KUB-test för att veta om FVP var aktuellt el ej.  Fick ca 1:3000 på den "vanligare" trisomin och ca 1:7000 på de andra två trisomierna. Nackspalten var 0,9 och näsbenet tydligt. Glad, men ändå nojig denna gång...

• pingel

Tack för era svar - det låter ju som om ni fått finfina siffror båda två. Jag hoppas verkligen också på att få så pass höga siffror att det inte blir aktuellt att behöva ta ställning, men nu så här dagen innan går jag ju ändå och grunnar lite, även om jag inte har någon speciell anledning att tro att något skulle vara fel. Det känns i alla fall skönt att höra att man inte är "dömd" att få halvdåliga resultat bara för att man är lite äldre!

Men vilken klant du råkade ut för först Ninnan, jösses. Tur att det blev bra sedan

• UBJ

Jag var jättejättespänd inför testet. Satt och skakade när vi talade med läkaren innan, men när hon väl började med UL försvann det då jag blev så glad av att se en liten fis som slog kullerbyttor i magen!

Jag tror att oron kommer av, om man har ett eller flera barn sedan tidigare, att det känns osannolikt att det kan gå bra igen. Min man var mkt tveksam till ett tredje barn just därför.

Håller tummarna för att du får ett bra resultat imorgon och slipper ta beslut om FVP. Jag kände innan KUB-testet att jag ville ha (helst så klart) bra siffror eller riktigt usla. Ett mellanting hade varit hemskt, för då blir beslutet om FVP så svårt.

• Ninnan

Jag väntar också mitt tredje barn (är i v. 34 nu) och håller med om att man inte riktigt vågar tro att allt ska gå bra ännu en gång. Jag var också onaturligt nervös inför KUB - satt och skakade i väntrummet. När jag dessutom först fick så dåliga siffror blev allt nattsvart. Det tog ett helt dygn innan läkaren rättade till sitt misstag och det var ett JOBBIGT dygn.

Ja, det ÄR lite jobbigare att vänta barn när man är lite "äldre"...samtidigt så är vi ju inte lastgamla...:).

Kram & lycka till igen!!

• Sar

Jag blir 37 i slutet av året och väntar vår 3:a. Vi hade beslutat oss för att göra fvp om kubtestet visade under 500. Men jag önskade verkligen att vi skulle få en riskfaktor på över 1000 så att jag skulle slippa oroa mig.

Nu fick vi strålande siffror på alla trisomierna, 1:20000 så det kändes onödigt med ett fvp.

En tankeställare jag fick var dock att jag blev så väldigt starkt påverkad av att se barnet på skärmen (före det kändes det nog mer som ett "foster"). Jag vet faktiskt inte om jag skulle ha kunnat genomföra en abort vid "dåliga värden" efter att ha sett barnet/fostret.
    Så med det i beaktning kanske det hade varit bättre att göra ett fvp direkt och därefter ta ställning utan att ha gjort ett ultraljud.

Lycka till med ditt kubtest!

• littlered

Med första barnet var jag 37 och fick 1:20 000. Med andra är jag 39 och fick 1: 13 000. Alla vänner som fått riktigt dåliga resultat har gjort fvp med bra resultat. Det verkar som om blodprovet kan ställa till det ibland.

Lycka till!

• sicka16

Jag är 35 och väntar första barnet. Och jag fick 1:17226 på mitt test, 1,7 mm nackuppklaring och näsbenet syndes tydligt. Men det var ju klart jobbigt innan man gjort testet och inte visste om vi skulle behöva gå vidare...
    Lycka till

• UBJ

Usch, i jämförelse med era siffror var ju mina dåliga!! Min läkare lät dock förvånad över att någon fick 1:20000, då hon hävdade att det inte "gick att mäta så långt". ?!??!?

• Ninnan
    UBJ skrev 2010-03-12 09:30:51 följande:
    Usch, i jämförelse med era siffror var ju mina dåliga!! Min läkare lät dock förvånad över att någon fick 1:20000, då hon hävdade att det inte "gick att mäta så långt". ?!??!?
    Det är egentligen dumt att jämföra siffror! Jag tycker att det hade varit bättre om man bara fått veta att man har låg risk (eller hög). I Danmark lämnar de t ex inte ut blodprovssiffrorna och det tycker jag är bra. Har sett många trådar här där man jämför Papp-A och Hcg MoM-siffror med varandra och det är egentligen ingen som förstår vad de olika värdena betyder - knappt ens läkaren om man frågar.
    Jag jämförde en gång med en tjej som var lika gammal som mig, samma vikt och båda bebisarna hade samma nackspalt och tydligt näsben...och hon hade fått 1:15000 på enbart Nupp...medan jag fick 1:1000 på enbart Nupp. Vi förstod ingenting.... Så, jag tycker bara att vi ska njuta av att vi fått låg risk och inte jämföra.
Svar på tråden Runt 37 år - vad för resultat på kub?