Runt 37 år - vad för resultat på kub?
Hej alla, jag väntar mitt andra barn och ska göra nupptest imorgon. Tog blodprov förra veckan och ska få den sammanräknade riskbedömningen då också (kub). Jag tackade ja till att göra kubtest eftersom jag fyller 37 i år.
Ni som är i samma ålder som jag, vad har ni fått för resultat? Hur har ni resonerat kring ev. ytterligare fosterdiagnostik, t ex fostervattensprov? Jag tänker väl att om risken är högre än 1:300 så vill jag antagligen göra fvp för att slippa gå och oroa mig i ett halvår, men känner man sig egentligen mycket tryggare om det visar sig vara 1:350? Var har ni dragit gränsen och hur har ni tänkt?
Förra gången gjorde jag bara nupp eftersom jag då var 32 och fick då ett omräknat resultat på 1:1650 (åldersbaserad risk på 1:400), vilket kändes jättebra, det var liksom inget att fundera över alls.
Jag inser ju att jag är lite äldre nu och att den åldersbaserade risken är högre, men jag har nog inte riktigt bestämt mig för var jag ska dra gränsen för att kunna slappna av och utgå ifrån att allt antagligen är okej, så jag skulle vara tacksam om någon vill dela med sig av sina erfarenheter (och siffror!).