• Lilja86

Har ingen tillit till barnmorskor

Hur ska man kunna slappna av och inte oroa sig inför sin förlossning när man bara blivit illa behandlad av barnmorskor?

Först:
    Hon på MVC missade sätesläge som inte upptäcktes förran jag var på förlossningen och öppen 5 cm. Tack vare henne har jag ett fult ärr på magen.

När värkarna drog igång och jag ringde förlossningen (efter 3 timmars regelbundna värkar) fick jag prata med en mest otrevliga kvinna. Hes rökarröst. "Om du kan prata med mig så har du väl inte ont" Varpå jag svarade att jag ringde efter en värk och att jag hade ca 5 min mellan värkarna. Jag ville åka in då jag kände att när det blir värre så kommer jag vilja ha smärtlindring. "det kommer du inte få så stanna hemma". en halvtimme efter det samtalet gick vattnet men då fick sambon ringa till förlossningen och medela att vi var på väg. Då lyssnade dem minsann!
    man ska tydligen vägra prata med dem och överlåta det till en mansperson.

Inne på förlossningen: Ingen kände hur öppen jag var och ingen smärtlindring. det verkade som att kärringen på telefon hade rätt. Spelade ingen roll att jag grät och bad om smärtlindring hela tiden. "Du kan inte få något eftersom det här är intagningsrummet". Sen när dem väl kände efter hur öpen jag var så upptäckte dem sätesläge. 5 cm hade det hunnit öppna sig också, inte konstigt att det gjorde ont...

Ja och nu sitter jag här gravid med andra barnet beräknad till Juli i år. HATAR att vara i den här situationen... Jag vill ha barnet men jag vill inte behöva föda det. Jag vill inte behöva ha någonting med barnmorskor att göra. Jag vet inte vad jag gör för fel som får dem att dumförklara mig hela tiden. Barnmorskan på MVC tror t.ex. inte att jag kan känna skillnad på min egen livmodertapp och slidväggen. Orkar inte hålla på och argumentera och domdera för att dem ska lyssna. Önskar att jag kunde föda hemma så att jag slapp ha något med några barnmorskor att göra. men jag vet att det inte är särskilt klokt speciellt inte med tanke på det tidigare kejsarsnittet. Vad ska man göra egentligen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-12 22:16
    Vet inte om någon läser i denna tråd längre. Jag har fött mitt barn nu och jag har en HELT annan uppfattning om barnmorskor. De som hjälpte till vid min förlossning var underbara. Hade skrivit i förlossningsbrevet att jag var orolig för att spricka mycket och få mycket ont.

INGEN av alla de negativa förväntningarna jag hade infriades! Jag hade en superbra förlossning. Fick lustgas och lokalbedövning vid utdrivningsskedet och klarade mig på det. Var inställd på att jag skulle behöva epidural. Det kändes som att de lyssnade på mig och barnmorskan som förlöste mig gav ett superbra perinalskydd så jag fick bara en liten bristning vid ena blygdläppen som de satte ett stygn i bara för att jag inte skulle blöda för mycket. Kan knappt själv fatta att det gick så bra. Är så tacksam för all den hjälp jag fick så jag skäms nästan lite för de jag skrev här tidigare men det var iof den uppfattning jag hade då.

Så alla ni oroliga där ute. Det finns underbara barnmorskor och undersköterskor som jobbar på förlossningsavdelningarna! Jag tror att det kan underlätta komunikationen med vårdpersonalen om man skriver i ett förlossningsbrev vad man är orolig för eftersom man kanske inte kan tala om det när man väl är på förlossningen.

• Svar på tråden Har ingen tillit till barnmorskor
  • MissLillan

Kontakta en doula(heter det så?). Det hade jag gjort i din sits. 

• Lilja86

Men de är väl ganska dyrt med en doula? Har inte så jättebra ekonomi...

• Fiamedbarn

Åh vad jag känner igen din utsatta sits och det otroligt nonchalanta bemötande du har fått! Jag vägrades också smärtlindring under hela förlossningen och har med mig ett traumatiskt minne av det hela som gör det väldigt svårt för mig att tänka mig fler barn. Jag tycker det är SKANDAL och ett övergrepp när man nekas smärtlindring och behandlas så styvmoderligt under en pågående förlossning! Bara för att det är en "naturlig" smärta behöver den inte upplevas som mer uthärdlig! Jag är väldigt skeptiskt till smärtlindring egentligen, men bad om det från jag var öppen 1 cm - utan att få hjälp på hela förlossningen (lustgasen fungerade inte direkt på mig). Upplever det hela som tortyr eftersom de medvetet nonchalerade min vädjan och bidrog till min svåra förlossningsskräck jag har idag. Och jag håller med dig om att man kan skilja på det underbara resultatet - barnet - och den hemska situation man kan hamna i om man inte får hjälp och stöd vid förlossningen.

Jag har väl inget vettigt råd att ge dig, men tycker det är kvinnans rätt att få kejsarsnitt! (Och då är jag otroligt operationsrädd egentligen).  Läs på lite på nätet av Linda Skugge, hon har massor av råd om hur man kan få sitt kejsarsnitt. Tror även att hon har skrivit en bok om det.

Som jag förstått det ska du stå på dig och prata med läkare och psykolog om hur du känner och verkligen berätta hur hemskt du haft det, hur rädd du är och hur otänkbart det är med en "naturlig" förlossning (om du vill ha kejsarsnitt).

Var bor du förresten? Tror att bemötandet och inställningen till kejsarsnitt varierar enormt i landet.

Ta dina känslor på allvar!

Stor kram!

Fia

Luck is what happens when preparation meets opportunity.
  • MissLillan
    Fiamedbarn skrev 2010-03-10 23:11:55 följande:
    Åh vad jag känner igen din utsatta sits och det otroligt nonchalanta bemötande du har fått! Jag vägrades också smärtlindring under hela förlossningen och har med mig ett traumatiskt minne av det hela som gör det väldigt svårt för mig att tänka mig fler barn. Jag tycker det är SKANDAL och ett övergrepp när man nekas smärtlindring och behandlas så styvmoderligt under en pågående förlossning! Bara för att det är en "naturlig" smärta behöver den inte upplevas som mer uthärdlig! Jag är väldigt skeptiskt till smärtlindring egentligen, men bad om det från jag var öppen 1 cm - utan att få hjälp på hela förlossningen (lustgasen fungerade inte direkt på mig). Upplever det hela som tortyr eftersom de medvetet nonchalerade min vädjan och bidrog till min svåra förlossningsskräck jag har idag. Och jag håller med dig om att man kan skilja på det underbara resultatet - barnet - och den hemska situation man kan hamna i om man inte får hjälp och stöd vid förlossningen. Jag har väl inget vettigt råd att ge dig, men tycker det är kvinnans rätt att få kejsarsnitt! (Och då är jag otroligt operationsrädd egentligen).  Läs på lite på nätet av Linda Skugge, hon har massor av råd om hur man kan få sitt kejsarsnitt. Tror även att hon har skrivit en bok om det. Som jag förstått det ska du stå på dig och prata med läkare och psykolog om hur du känner och verkligen berätta hur hemskt du haft det, hur rädd du är och hur otänkbart det är med en "naturlig" förlossning (om du vill ha kejsarsnitt). Var bor du förresten? Tror att bemötandet och inställningen till kejsarsnitt varierar enormt i landet. Ta dina känslor på allvar! Stor kram! Fia
    Så blev jag behandlad på min andra graviditet. Fast min ctg funkade inte så jag kunde inte ens ta lustgasen... Och bm var nonchalant och svarade inte på tilltal. Jag förmådde mig inte till att byta heller utan fick sköta mig själv. 
    Ts du kanske kan gå på aurorasamtal?
  • Lilja86

Vad skönt att höra att det inte bara är jag som känner mig illa behandlad!

Kejsarsnitt igen var min första tanke men eftersom mitt första barn kommer vara så liten (1,5 år) vill jag försöka föda vaginalt. Om jag fick smärtlindring tror jag att det skulle bli en helt annan upplevelse. Men jag är rädd att inte få det eftersom de nekade mig sist. Fick inte ens lustgas "då dem inte har det i intagningsrummet". Förstår inte varför dem inte kunde låta mig komma in på ett "vanligt" rum då. Är rädd att jag kommer få en snabb förlossning också då min mamma har haft ganska snabba (2-6 timmar från första värken). Har man en snabb förlossning så hinner man kanske inte få epidrual som jag skulle vilja ha.

De har inte ens frågat mig på MVC om jag vill ha kejsarsnitt utan verkar utgå från att jag ska föda vaginalt. Jag har tänkt skriva ett förlossningsbrev men samtidigt är jag skeptisk till om de kommer att läsa det eller bry sig om vad jag skriver. Min erfarenhet är ju att barnmorskor gör som de själva tycker är bäst och skiter i vad den födande kvinnan tycker eller vill.

• Fiamedbarn

Lilja, jag tror det är viktigt att du pratar med så många inblandade som möjligt redan från början! Be att få samtal med läkare, psykolog och aurora-samtal för förlossningsrädda. Gå igenom din gamla journal, fråga varför och vad som hände och beskriv dina känslor och hur du vill ha det nu. Kanske kan du söka dig till en annan ort? Jag tror bemötande är väldigt olika på olika orter och olika sjukhus. Kanske kan det också vara bra att ha med en doula som hjälper dig att ställa krav när du är där, eftersom man oftast har helt fullt upp med smärtan.

• Made in Taiwan
    Lilja86 skrev 2010-03-10 23:00:02 följande:
    Men de är väl ganska dyrt med en doula? Har inte så jättebra ekonomi...
    Det är alltid värt att kolla upp. Det som är bra med en doula är kunskap om barnafödande (som en BM egentligen ska ge), men först och främst är det ett STÖD. Och stöd borde du kunna hitta hos vänner/familj etc. Kan du inte prata med någon i din närhet och fråga om du kan lita på dom? Att ha någon att ta med till BM, ringa när det är dags och "ha med" in på sjukhuset? Nog för att du har din man men han har ju aldrig fött barn själv tidigare. Din mamma/syster/väninna skulle nog bli väldigt ärade! Så utgå inte heller ifrån att du måste "anställa" någon. 
    Vi kommer att anställa en doula denna gång, önskar jag hade gjort det 1a gången (som blev snitt som jag absolut inte vill ha igen). Men sen bor vi på andra sidan jordklotet från alla vänner och familj. 
  • Blgebo
    Lilja86 skrev 2010-03-10 23:33:23 följande:
    Vad skönt att höra att det inte bara är jag som känner mig illa behandlad! Kejsarsnitt igen var min första tanke men eftersom mitt första barn kommer vara så liten (1,5 år) vill jag försöka föda vaginalt. Om jag fick smärtlindring tror jag att det skulle bli en helt annan upplevelse. Men jag är rädd att inte få det eftersom de nekade mig sist. Fick inte ens lustgas "då dem inte har det i intagningsrummet". Förstår inte varför dem inte kunde låta mig komma in på ett "vanligt" rum då. Är rädd att jag kommer få en snabb förlossning också då min mamma har haft ganska snabba (2-6 timmar från första värken). Har man en snabb förlossning så hinner man kanske inte få epidrual som jag skulle vilja ha. De har inte ens frågat mig på MVC om jag vill ha kejsarsnitt utan verkar utgå från att jag ska föda vaginalt. Jag har tänkt skriva ett förlossningsbrev men samtidigt är jag skeptisk till om de kommer att läsa det eller bry sig om vad jag skriver. Min erfarenhet är ju att barnmorskor gör som de själva tycker är bäst och skiter i vad den födande kvinnan tycker eller vill.
    Som alternativ till planerat kejsarsnitt, finns planerad förlossning. Då bokar man in ett datum nära BF, och sätter igång dig. Då kan man tidigt ge smärtlindring.
    Prata med din BM på mödravården, och be att få komma i kontakt med aurorabarnmorska, och en läkare.
  • paloma84

OJ oj oj , vad dåligt behandlad du har blivit....

Du får nu vara bestämd och börja kräva saker!!!

Byt bm om du inte är nöjd!
    Säg hur du känner, vad du vill och varför!
    Stå på dig!
    Säg att du behöver stöd!
    Du vill ha en plan, samtal med kurator, samtal med alla som kan hjälpa dig!
    Fråga vad de har att erbjuda! Vad kan de ge dig för alternativ!

De måste lyssna på dig! Speciellt efter detta! Kräv!

Svar på tråden Har ingen tillit till barnmorskor