• Johans Pillerill

Udda fasor!

Jag är inte ett dugg orolig för smärtan och själva förlossningen... Jag är livrädd för det faktum att de flesta man ser föda på tv o så har en droppnål i handen!

Min fråga är om man MÅSTE ha den där? Kan man inte slippa kvarsittande nålar? Sist jag hade droppnål så vågade jag inte röra mig där för jag har fått för mig att den ska slita upp hela venen... (nej, jag är inte dum, jag vet att det inte händer..). Rädd att denna lilla sak ska störa mig under förlossningen... Vill kunna lägga all fokusering på min stora uppgift.

• Svar på tråden Udda fasor!
  • Flickan och kråkan

Jag har fött två barn....aldrig några droppnålar i sikte.....har bara varit jag sambon och värkarbete....och någon barnmorska som tittat in någon gång i timmen för att se hur det går. Med andra hann de egentligen aldrig titta in

Man ska inte tro allt man ser på TV

• lövet2

Om allting är normalt, så behöver man ingen droppnål. Nålen sätter de dit om de misstänker komplikationer.
    Men - de du sett på TV kanske blir igångsatta?

• Kristina30p

Jag har ínte haft någon nål under mina två förlossningar. Jag vet att man kan få det om man behöver få värkstimulerande medel. Tror inte du behöver vara orolig. Skriv in det i förlossningsplanen.

• Johans Pillerill

Tack för era svar :) Nu känns det lite lugnare... Svårt att ha en "bättre" källa än TV och internet när man väntar sitt första barn tyvärr... Speciellt ang en sån här sak som känns så otroligt dum att ta upp med BM.

• mammaNena
    Johans Pillerill skrev 2010-03-16 12:16:08 följande:
    Tack för era svar :) Nu känns det lite lugnare... Svårt att ha en "bättre" källa än TV och internet när man väntar sitt första barn tyvärr... Speciellt ang en sån här sak som känns så otroligt dum att ta upp med BM.
    tycker du att den frågan va dum, då känner jag mig skit dum Min värsta skräck, eller inte värsta kanske, men en väldig jobbig tanke! är att ännu en gång föda med orakde ben blev inlagd på sjukan innan min första kom och hade ingen möjlighet att raka benen (och jag är inte så petig med detta annars) så det va att föda barn med mycket stubbiga ben och detta är något som stör mig otroligt mycket! så denna gången är det välrakat hela tiden, man vet ju aldrig när det e dax Droppnål kommer jag tyvärr att få denna gången, men hade inte det på första..
    Så droppnål VS. rakade ben. vems fråga är dummast!?!
  • Johans Pillerill
    mammaNena skrev 2010-03-16 12:19:46 följande:
    tycker du att den frågan va dum, då känner jag mig skit dum Min värsta skräck, eller inte värsta kanske, men en väldig jobbig tanke! är att ännu en gång föda med orakde ben blev inlagd på sjukan innan min första kom och hade ingen möjlighet att raka benen (och jag är inte så petig med detta annars) så det va att föda barn med mycket stubbiga ben och detta är något som stör mig otroligt mycket! så denna gången är det välrakat hela tiden, man vet ju aldrig när det e dax Droppnål kommer jag tyvärr att få denna gången, men hade inte det på första.. Så droppnål VS. rakade ben. vems fråga är dummast!?!
    Haha... jag har faktiskt tänkt på det också!

Plus håret strax ovanför utgången... om man ska ta bort eller spara lite... har en grymt pinsam tatuering där sen "de vilda dumma ungdomsdagar" - en stor, grön dödskalle... Det är min nästa noja - Raka eller dölja! Det är mitt nästa dilemma!
  • mammaNena
    Johans Pillerill skrev 2010-03-16 12:25:32 följande:
    Haha... jag har faktiskt tänkt på det också! Plus håret strax ovanför utgången... om man ska ta bort eller spara lite... har en grymt pinsam tatuering där sen "de vilda dumma ungdomsdagar" - en stor, grön dödskalle... Det är min nästa noja - Raka eller dölja! Det är mitt nästa dilemma!
    ha ha. jag hade gärna rakat lite. men han ligger så långt ner så det finns inte en möjlighet att jag skulle klara det. han ligger liksom där man böjer kroppen, så jag har inte kunnat böja mig speciellt långt fram på ganska länge.. och sätta mannen på det.. nej tack! grön döskalle, hi hi..
  • Johans Pillerill
    mammaNena skrev 2010-03-16 12:27:29 följande:
    ha ha. jag hade gärna rakat lite. men han ligger så långt ner så det finns inte en möjlighet att jag skulle klara det. han ligger liksom där man böjer kroppen, så jag har inte kunnat böja mig speciellt långt fram på ganska länge.. och sätta mannen på det.. nej tack! grön döskalle, hi hi..
    Åh, jag tvingar min man att lösa det om det krisar :P Skulle det råka blöda lite har man då all anledning att skrika som en stucken gris och ge honom lite skuldkänslor, som i sin tur kanske kan leda till att han anstränger sig lite hårdare i andra uppgifter man ger honom den dagen... Kanske kan han köra iväg och köpa en påse godis som tröst!? ;D

Ja... Den är jättegrön, har sneda tänder och vingar. Hysteriskt ful faktiskt. Min man skrattade så han grät första gången han såg den... Erotik på hög nivå minsann!
  • mammaNena

nej jag vågar inte ändå! tror han hade fixat det, men NEJ!
    Hi hi hi. fnissar lite då och då när jag tänker på din gröna döskalle..
    Nej nu är det dax att försöka vara atlet och raka benen.. alltid redo!

• Toka2

Jag har också nålar och snitt som största förlossningsfobi, var gäller saker som JAG kan råka ut för. Här sätter de nål i handen, för OM man får en störtblödning eller OM något tillstöter så sitter nålen redan där. Men jag fick inskrivet i min journal att jag är MYCKET nålrädd, så de väntade tills jag var fullt upptagen med värkar och lustgas innan de satte nålen i min hand.

Jag kan ärligt säga att jag inte hann / kunde fokusera något nämnvärt på nålen, jag hade _lite_ annat för mig
    En del säger att de har sett en ängel. Jag har hållit en i min famn.
  • J1983

Jag hade en nål i handen, vet inte riktigt varför. Men jag fick värkstimulerande dropp och hade epiduralbedövning, kanske hade med det att göra. Sen så tror jag möjligtvis att de gav mig någon sorts saltdropp också, ingen aning om varför. Men som många sagt ovan så tror jag inte att det är någon rutingrej som man måste ha.

• Fru LB

Jag rädd för nålar och bad om så få stick som möjligt. Fick bara K-sprutan (eller vad den nu hette) precis när hon var ute. Och just då var jag så trött att jag inte brydde mig vad de gjorde.

• skruttismamma

Ha, ha! Undrar själv om jag kommer att be att få 1-2 REJÄLA nålar i armen så fort jag kommer in om det blir ngn mer bebis. Har den motsatta nojan att de inte skall lyckas få in en nål om jag störtblöder (narkosläkare till yrket, helt miljöskadad). Om de vill ha en nål i armen på dig så snälla gå med på det, annars hamnar de ur sina rutiner om ngt händer och de är vana vid att ha en "säker infart". Men fundera på om EMLA hjälper eller be att få lustgasen när de sätter nål, både smärtlindrande och de flesta känner sig rätt så berusade och slutar bry sig. Nål i handen gör ondare än i armen, kanske kan be om en i armvecket istället? Troligen orkar du inte bry dig när du är mitt i förlossningen.

• EnLitenTill

Jag sa till att jag ville ha den i armvecket... och så fick jag det!
    Handen är inte kul och jag har lite noja som du... slita upp handen/venen etc. Men som sagt min nål sattes i armvecket men jag tror aldrig de använde den... men som föregående skriver... alltid bra att vara "säker"

• Puma87

Vad jag vet så får du nål om du har tex GBS, negativ blodgrupp, eupidralen, risk för snitt osv. Men jag tror nog att du kan be BM att vänta med att sätta nål så länge som möjligt om dom tror att det kommer att behövas. Skriv ned din rädsla i ett brev och lämna till FL personalen samt nämn det gärna en gång extra

Kitty 081003
Svar på tråden Udda fasor!