• EJLM

Orolig men sugen på en tredje...

Vi har två underbara barn som är 3 och 4 år gamla. Vi har alltid pratat om att vi vill ha minst en till, alltså tre stycken barn. Problemet är bara att min kropp gärna vill föda ut barnen förtidigt. Båda mina små är födda förtidigt, och jag har haft prematura sammandragningar med båda två från ca 22 veckan, båda gångerna. Första barnet stannade in till v.36, nr 2 kom i v.34. Han föddes med hjärtfel och tiden på sjukhus var både lång och extremt jobbig.

Jag är såklart orolig för hur det skulle bli om jag blev gravid igen? att jag skulle gå tiden ut är en önskedröm som inte känns så realistisk. Jag har dock inte fått någon förklaring till varför jag har alla dessa sammandragningar...lättretad livmoder är det enda de sagt.

Vågar man skaffa ett till barn trots den överhängande risken att föda förtidigt?

Finns det något hopp om att gå tiden ut med en eventuell trea?
    Det är tidigast om två år det är aktuellt, kanske livmodern glömt bort att den är knäpp och vill föda förtidigt om det går längre tid? Eller är dte önsketänkande..?

tacksam för svar från andra som har fött tre barn, varav de två första förtidigt...finns ni?

/Erica
  • Svar på tråden Orolig men sugen på en tredje...
  • knäppisen

Jag hade samma funderingar som du när min tvåa också kom förtidigt (har fött i v 33 o v 29). Jag diskuterade med flera olika läkare om hur jag skulle förhålla mig till en eventuell tredje graviditet. Mitt råd är detsamma. Prata med förlossningsläkare och mvc-läkare om vilken risk du tar om du blir gravid igen. 

• EJLM

knäppisen: okej, kommer du våga bli gravid igen? Avrådde dem dig?

• knäppisen

jag fick veta att en trea med största sannolikhet skulle komma ännu tidigare än ettan och tvåan. Det kändes inte OK att sätta ett barn till världen med de förutsättningarna så vi bestämde att det inte blir fler barn här. 

• EJLM

knäppisen: okej, men de erbjöd ingen hjälp om ni ville ha fler, typ cerklage...

• Ida04Emma06Thea09

Jag har fått alla mina tre barn prematura pga Havandeskapsförgiftning och dom har varit tillväxthämmade och fötts med snitt allihopa.

Första dottern föddes i v29+4, andra dottern i v32+5 och sista dottern föddes i v27+6

så jag varken vågar eller orkar försöka skaffa flera barn nu, alla MÅNGA veckorna på neo får räcka.

• knäppisen
    EJLM skrev 2010-03-09 20:38:55 följande:
    knäppisen: okej, men de erbjöd ingen hjälp om ni ville ha fler, typ cerklage...
    Näe. Problemet är väl att de inte vet varför jag föder förtidigt. Jag har helt normala graviditeter och min kropp verkar helt normal, tills vattnet går. Och då är det svårt att stoppa.
  • EJLM

Knäppisen: Ja då förstår jag...mitt vatten har aldrig gått utan jag har varit sängliggande med prematura sammandragningar. Jag har öppnat mig sakta under många veckor, sen har kroppen inte kunnat stå emot längre...

Ida04Emma06Freya09: Ja det förstår jag.

Svar på tråden Orolig men sugen på en tredje...