• esther

Freinet Bild och Form, Fjällskolan eller Oscar Fredirk?

Ja, det krävs väl att man bor i Göteborg för att förstå frågan, helst i Linnéstaden eller Majorna kanske. Vi bor nära dessa tre skolor och skulle vilja ha lite tips och erfarenheter, andra- eller tredjehandsinformation om vilken vi ska välja. Vi har köat länge till Bild och Form, så jag tror vi kommer in där, och sen kommer vi väl in på någon av de andra två men vet inte vilken vi ska sätta i 1:a hand.

• Svar på tråden Freinet Bild och Form, Fjällskolan eller Oscar Fredirk?
  • Vilmagbg

Jag har hört bra saker om Bild o Form men att det kan uppfattas som lite slappt och alternativt.

Om de andra skolorna vet jag inte så mycket.
    Vår son ska börja på Nordhemsskolan till hösten och det har jag lite ångest över då jag hört både dåligt och bra saker. Men det är den skolan som ligger närmast där vi bor och jag tror att det kan vara viktigt.
  • esther
    Vilmagbg skrev 2010-04-01 21:55:24 följande:
    Jag har hört bra saker om Bild o Form men att det kan uppfattas som lite slappt och alternativt. Om de andra skolorna vet jag inte så mycket. Vår son ska börja på Nordhemsskolan till hösten och det har jag lite ångest över då jag hört både dåligt och bra saker. Men det är den skolan som ligger närmast där vi bor och jag tror att det kan vara viktigt.
    Jag tror att det dåliga man hört om Nordhemssklan mest är på högstadiet och ffa är det en väldigt stor skola, jag känner två familjer som har barn på lågstadiet där och som tycker det är bra.

Lite slappt och alternativt kan jag definitivt tänka mig att Bild och Form är, just nu funderar vi över vilken sorts skola vi vill att barnen ska ha; en flumskola (Björklunds mardröm) känner jag själv har stora vinster när det gäller att utveckla egenskaper som god självkänsla, förståelse för eget ansvar och demokrati, lust till lärande osv, men det ställer höga krav på lärarna och eleverna. Med de vanliga kommunala vet man mer vad man får. De som du har pratat med, tyckte de att lärarna var kompåetetnta på Bild och Form? Vi bor ett stenkast från alla tre skolorna (Bild och Form är allra närmast men det handlar bara om några hundra meters skillnad. Jag tror annars som du att närheten är viktig, både för föräldrarna och barnen)
  • Vilmagbg

De som jag känner som har sina barn på Bild o Form tycker absolut att lärarna är kompetenta och framför allt SER varje barn. Men jag har hört (andra hands info) att vissa inte har lärarutbildning och mycket fokus lags på de estetiska ämnena på bekostnad av de teoretiska.

Vi har också sökt till Bild o Form men jag känner en viss tvekan efter att ha vart där på besök och vi valde till slut Nordhem.
    Jag jobbar själv som förskollärare o föreståndare på ett föräldrarkooperativ och anser absolut att det du beskriver som god självkänsla, förståelse för eget ansvar och framför allt lust till lärande är super viktigt men jag vill så gärna tro att även en bra kommunal skola kan ge eleverna detta. 
  • esther
    Vilmagbg skrev 2010-04-02 17:35:22 följande:
    De som jag känner som har sina barn på Bild o Form tycker absolut att lärarna är kompetenta och framför allt SER varje barn. Men jag har hört (andra hands info) att vissa inte har lärarutbildning och mycket fokus lags på de estetiska ämnena på bekostnad av de teoretiska. Vi har också sökt till Bild o Form men jag känner en viss tvekan efter att ha vart där på besök och vi valde till slut Nordhem. Jag jobbar själv som förskollärare o föreståndare på ett föräldrarkooperativ och anser absolut att det du beskriver som god självkänsla, förståelse för eget ansvar och framför allt lust till lärande är super viktigt men jag vill så gärna tro att även en bra kommunal skola kan ge eleverna detta. 
    Lärare utan behörighet är ett dpligt tecken, likaså tyckedr jag att rektorns och studierektorns skrivelser i diverse instander (skoltidningen, SDN)= har oroande mycket grammatiska fel. Tyvärr tror jag inte våra närskolor är så bra på att uppmuntra självständigt tönkande och god självkänsla - även dett andrahandsinfo från föräldrar vars barn går på Fjällskolan och OF, stress och press samt läxor för att ta igen det man itne hunnite under dagen är exempel som jag inte gillar. Jag hoppas vi hittar rätt till slut, jag känner mig inte tillfreds med något alternativ ännu (och är heller inte nöjd med förskolan vår äldsta går på, trots att alla föräldrar lovordar den...)
  • Vilmagbg

Jo det hoppas jag också man vill ju det bästa för sitt barn. Vi har också vart på studiebesök på Vittra vid Kronhus Parken och fick ett gott intryck. 

Lilla Sam är ju också ett alternativ men jag är inte helt övertygad om att Montessori pedagogiken passar vår son. 
  • esther
    Vilmagbg skrev 2010-04-05 15:59:34 följande:
    Jo det hoppas jag också man vill ju det bästa för sitt barn. Vi har också vart på studiebesök på Vittra vid Kronhus Parken och fick ett gott intryck.  Lilla Sam är ju också ett alternativ men jag är inte helt övertygad om att Montessori pedagogiken passar vår son. 
    Lills Sam är bara Montessori-inspirerad. Jag har många kollegor som har barn där, och montessoridelen verkar vara ganska anpassad. Jag har inte hört någon av dem som haft något negativt att säga om samskolan, vare sig undervisningsmässigt eller något annat, men chanserna att komma in är så minimala att jag räknar bort det alternativet.

Vittra är jag mer skeptisk till, ffa baserar jag det på lärara som vikarierat inom Vittra och varit mindre förtjusta. Inte lätt det här med skolor. Bäst vore det om man hittar en utmärkt närskola så kamraterna också bor nära.
  • esther
    Vilmagbg skrev 2010-05-04 20:47:09 följande:
    Vår son kommer att börja på Nordhemsskolan har vi nu bestämt.  
    skönt at ha bestämt sig :) hoppas det blir jättebra!!
  • Simon Boerenbeker Klang

Elev på Bild-och form här, vill bara säga att jag är jättenöjd. FCoolantastiskt bra!

Svar på tråden Freinet Bild och Form, Fjällskolan eller Oscar Fredirk?