• Ida04Emma06Thea09

En Vikt fråga till er!

Ni som fått barn under vecka 30 när ni kom hem från neontalen hur mycket gick era barn upp i veckan då?? och ammade ni eller gav ersättning då??

• Svar på tråden En Vikt fråga till er!
  • Written Fiction

Nu va ju iofs min son aldrig en kille som gick upp fort i vikt och vi kom inte hem förrens långt efter BF men jag svarar endå.
    Han gick upp mellan  150 till 200 gram i veckan  i snitt. Hel-ammades ingen ersättning eller tillmatning alls. Dock blir ju viktuppgången mer utragen ju äldre barnen blir. Slår man ut min sons viktuppgång på en månad så såg kurvan jättefin ut och precis som den skulle. Han följde sin egna kurva utan några plus eller minus.

• knäppisen

175 gram/vecka var den önskvärda viktuppgången för min lillkille. 

• Cao84

Hejsan! Sedan jul har dottern gått upp ca 75 g/v (nu 9 mån), enligt neo är önskad viktuppgång 150 g/v, men det går ju inte att tvinga i henne mat...vi ger dock extra olja i gröt och pureér för att få i henne så gott det går, sen ammar hon några mål per dag med. Vägde vid 6 mån korr ålder 5,9 kg (8,5 mån okorr). Är du orolig för något av dina barn?

• Ida04Emma06Thea09

Nej jag är mest nyfiken för vi var på bvc och vägde och då hade hon gått upp 185g på en  vecka och jag undrade om det var normalt eller för lite. Min dotter Freya är född i v 27+6 och vi är helt utskriva från neo nu, hon skulle ha varit född på lördag 12 mars. Jag helammar henne.

• Emmy K

Det är ju jättebra! Vad skönt att du inte har några större problem med amningen. Själv ville inte mina prematurer amma men de större barnen gjorde det.

• levLevi

Min lille kille är född i v 29. Han gick i början upp i snitt 200 g i veckan men vår bvc sköterska var så nöjd med varje gram, vi hade ingen press på oss och har inte det nu heller. Han är nu 1 år och jag har helammat honom fram tills nu. Han har inte klarat av att äta varken gröt, mat eller välling förut men nu mumsar han i sig det mesta. Nu väger han 8180g och bvc tycker det ser jättebra ut. {#lang_emotions_smile}

• Cao84

Det är ju jättebra viktuppgång! När vi kom hem från neo gick dottern upp bättre än nuförtiden, men då ca 150-175 g/v och det har de tyckt varit bra! Helammade också då, det var när vi började krångla med maten som vikten stannade av :(

• Ida04Emma06Thea09

Tror inte jag behöver oroa mej för detta mera, bvc gjorde hembesök igår och då hade hon med sig vågen så vi vägde freya och på 4dagar har lillskruttan gått upp 135g!! så nu är jag inte orolig längre och jag behöver inte väga förräns näst nästa vecka heller sa dom. 

• cajsagve

Min fis föddes 29+6 dgr nästan 30 fulla veckor alltså..minns inte veckovis vad han gick upp men minst 1 kg/mån och ibland lite till det viktigaste är nog att dem mår gott. Sen om det skiljer några gram här å där gör nog knappast något. Tilläggas bör att jag ammade honom och han var ett matvrek,är ännu det. Nu lite drygt 1 år,vägde 11 kg på 1 årskontrollen

Svar på tråden En Vikt fråga till er!