• GussanGos

Min nyfödda går upp dåligt i vikt...vad kan jag göra?

Har en liten tjej på snart tre veckor som inte riktigt går upp i nöjsam takt.

Hon vägde 3620 g när hon föddes och när vi efter 3 dagar lämnade bb så vägde hon 3360 g. När vi var hos bvc vid 2 veckor så hade hon bara gått upp till 3495 g. Bvc tyckte ju inte det var optimalt men bedömde att hon är frisk, rosig och pigg så vi ska få komma tiilbaka vid 3 veckor för att se om hon förhoppningsvis nått födelsevikten då. Och jag upplever henne också som en mycket nöjd och pigg bebis som inte skriker för att hon aldrig är mätt, så det är så konstigt.

Jag helammar henne och hoppas ju på att kunna fortsätta göra det, men inte till vilket pris som helst, det visar sig på måndag om jag behöver ge tillägg eller ej.

Men jag skulle verkligen vilja ha era råd och tips på hur jag kan hjälpa min bebis att gå upp bättre med amning. Min taktik nu är att hon ammar helt fritt. Däremot så är hon en liten sömntuta vid bröstet och somnar gärna efter kanske 10 minuter. Jag försöker störa och kittla henne lite för att hon ska va vaken längre och ha en effektivare amningsstund, men till slut somnar hon helt ändå.

Nån annan som varit i samma situation? Hur gjorde ni?

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.
  • Svar på tråden Min nyfödda går upp dåligt i vikt...vad kan jag göra?
  • Avelyn

Vår 8 veckors kille gick också upp i vikt dåligt. Han vägde 3640 gram vid födseln och gick ned till strax under 3 kg. Han nådde sin födelsevikt först när han var 1 månad gammal. Han gick upp väldigt lite den första tiden. Var dock alltid nöjd ändå. Jag började amma ofta. Väckte honom om han sov mer än två timmar. Jag köpte amningste till mig själv. Jag kontaktade amningsmottagningen på den ort jag bor samt amningshjälpen här på nätet. Fick stöttning av dem. De sa att jag inte skulle ge upp. De sa att jag skulle amma så ofta jag kunde. Gav modersmjölksersättning ytterst lite vid tre tillfällen endast för att bvc ville. Han började öka mer och nu går det jättebra. Han ammar enbart nu. Enligt bvc ska han gå upp minst 150 i veckan.. tog dock flera veckor innan det blev så pass.

• GussanGos

Tack för svar! Det ger mej hopp!

Har också god kontakt med amningshjälpen som hjälpt till mycket och stöttar bra.
    Amningste har jag också, hur mycket drack du av det och hjälpte det? Började dricka igår. tänkte mej en stor kopp morgon och kväll men man kanske bara ska ösa i sej? =)

Ja det känns så konstigt att hon skulle hungra utan att säga något, så hon kanske bara är lite trögstartad med vikten.

Och så säger amningshjälpen och bvc helt olika saker, enligt bvc ska jag prova att vänta kanske 2-4 timmar mellan varje amning för att hon ska vara jättehungrig medan amningshjälpen säger friamma.

Det där med 2 timmar är ungefär så jag känner här med, jag väcker henne gärna om hon sovit längre än två timmar för att amma också.

Men hur gjorde du där på nätterna, ammade du med två timmars mellanum på nätterna också?

• annarobin

Min flicka vägde 3500 vid födseln och trillade på en gång ner till 3200 ungefär. Sen sakta men säkert uppåt. Hon har inte ökat mycket i vikt alls och är nu lite drygt två månader och väger ungefär 4800g. 

Bvc säger att hon är slank men att det inte är några fel. 
    Hon äter, sover och är nöjd så varför oroa sig. 
    Börja oroa dig när hon tappar vikt. Då kanske det är dax att mata på mera. Gör inte dagarna till orofyllda dagar med press om att bebis måste måste äta ofta. 
    Min Ellie åt var tredje timme ungefär. 
    Hon mår toppen! 
    Njut!
  • annarobin

Insåg precis att din bebis kanske inte ökat mycket alls. Men fortsätt mata var tredje timme (på nätterna också om du e orolig, jag gjorde inte det) och vänta å se tills nästa vägning. 

Lycka till!
  • GussanGos

annarobin - Tack för ditt svar!

Hur långsamt gick din lilla upp i början? Och hur lång tid tog det innan hon nådde födelsevikt? Hur gjorde du med matningen?

Jag har varit och vägt henne 3 gånger på bvc och hon hade gått upp 50 g, 50g och 20g dessa gånger =(  20g gick hon upp på de senaste 5 dagarna, så lite... och då hade jag verkligen kämpat med att hålla henne vaken vid bröstet och lägga henne åt sidan så hon vaknar upp igen och liknande.

Nu sist i måndags vägde hon 3515 och hon ska upp till födelsevikt 3620, 105g kvar för henne. Nu har jag fått tipset från bvc att fylla på med ersättning efter varje amning så hon iaf ska nå målvikt och bli piggare och mer aktiv vid bröstet. Jag hoppas!

Och som du säger, hon verkar vara så nöjd, pigg och glad ändå...ska verkligen försöka att inte oroa mej för mycket... men det är svårt =(

• Emmizen87

Våran lilla tjej vägde 4190 när hon föddes och gick ner till 3810..  hon har sedan haft lite svårt att gå upp i vikt igen.. nu när hon är 4 veckor väger hon 4150, alltså nästan som när hon föddes.. hon vi träffar på bvc har inte varit så jätteorolig utan bara sagt att jag skulle amma på.. hon har inte nämt något om att vi skulle/ska ge någon ersättning.. så länge hon går upp lite i vikt så är det bra. jag var lite orolig i början för att hon inte gick upp något i vikt nästan, men bvc sa att barn som väger lite mer när dom föds kan ha lite svårare att komma upp i födelsevikt igen.. vår tjej äter när hon säger till om det.. det kan vara allt från att äta varannan timme till att nån gång vara 5-6 timmar mellan.. speciellt på nätterna.. hon äter tätare på dagen och  mindre på natten.. hon kanske äter vid 22-23 sen sover hon å vaknar först vid 4-5 för att hon vill ha mat sen sover hon igen å vaknar vid 8-9 kanske å vill ha mat.. vilket oxå är skönt för oss för vi får ju sova lite grann då oxå..=) frågade på bvc om det var ok lr om vi behöver väcka henne, men så länge hon går upp i vikt så var det helt ok att hon sover lite längre stunder..

• thebettygirl

Om du är osäker på om hon får i sig tillräckligt med mat så be bvc eller amningmottagningen att du får mata henne där och att de då väger henne före och efter amning. Detta gjordes med min dotter då vi var till amningmottagningen efter att ha haft vissa problem med amningen.

• Malena C

Börja alltid med det bröst du sist slutade med och amma länge på samma bröst även om du kanske inte hinner med båda varje gång. På så sätt få hon i sig det feta av mjölken. Du kan också pumpa ur lite innan du ammar så att hon snabbare kommer till den feta mjölken och inte den huvudsakligen söta mjölken som kommer först.
    Lycka till.

• MissMy

Min systerdotter vägde 3460 gr så hon föddes, vid 3 månader vägde hon 4400 gr, men sedan tog det fart, 1 år så var hon 11,9 kg och 15 månader 12,9 kg..
    syster min började dock ge ersättning då hennes mjölk inte ville hinna till..

• hannis

Har du testat att klä av henne alla kläder innan du ammar så att hon inte somnar så lätt? Det, och att lägga ner bebisen på hårt underlag (typ på golvet på en filt) funkade bra på min son när han var nyfödd.

Svar på tråden Min nyfödda går upp dåligt i vikt...vad kan jag göra?