Min nyfödda går upp dåligt i vikt...vad kan jag göra?
Har en liten tjej på snart tre veckor som inte riktigt går upp i nöjsam takt.
Hon vägde 3620 g när hon föddes och när vi efter 3 dagar lämnade bb så vägde hon 3360 g. När vi var hos bvc vid 2 veckor så hade hon bara gått upp till 3495 g. Bvc tyckte ju inte det var optimalt men bedömde att hon är frisk, rosig och pigg så vi ska få komma tiilbaka vid 3 veckor för att se om hon förhoppningsvis nått födelsevikten då. Och jag upplever henne också som en mycket nöjd och pigg bebis som inte skriker för att hon aldrig är mätt, så det är så konstigt.
Jag helammar henne och hoppas ju på att kunna fortsätta göra det, men inte till vilket pris som helst, det visar sig på måndag om jag behöver ge tillägg eller ej.
Men jag skulle verkligen vilja ha era råd och tips på hur jag kan hjälpa min bebis att gå upp bättre med amning. Min taktik nu är att hon ammar helt fritt. Däremot så är hon en liten sömntuta vid bröstet och somnar gärna efter kanske 10 minuter. Jag försöker störa och kittla henne lite för att hon ska va vaken längre och ha en effektivare amningsstund, men till slut somnar hon helt ändå.
Nån annan som varit i samma situation? Hur gjorde ni?