• stjernan

tips för potträning av 2,5-åring?

Vi har just börjat potträna vår son som är 2 år och 8 månader.

Jag har varit ledig i en vecka med honom nu (sportlov) och hade då tänkt "intensivträna". Annars blir det ju bara kvällar efter dagis och helger man kan "öva". Vi har satt på honom kalsonger istället för blöja när vi är inne och hemma och låtit det hända olyckor. När vi är ute eller iväg nånstans har han dock av praktiska skäl fått ha blöja. Han kissade på sig i början, men sedan gick det bättre. Det har gått bättre med bajsningen än med att kussa, han säger till lite för sent.

Nu verkar det dock som att han hellre vill ha blöja, han blir lite "besviken" när han kissar på sig verkar det som, trots att vi försöker uppmuntra och vara positiva.
    Svårt också hur vi går vidare, för nu kommer vanliga dagisveckor igen då det inte blir så många timmar om dagen han kan vara utan blöja. Vi kan ju inte ha honom på dagis utan blöja så länge han kissar på sig ofta.

Har någon tips och råd att ge mig? Eller är det bara att fortsätta öva till det ger sig? Hur gör ni andra som pottränar där barnen är på dagis om dagarna?

Älskade HUGO 2007-07-13
  • Svar på tråden tips för potträning av 2,5-åring?
  • April Mamma

Prata med dagis om att de sätter honom på pottan el toa, typ innan lunch eller efter...

Vi hade samarbete med dagis och våran son var torr dag och natt innan 2,5 år.

Kör på som ni gör hemma, ta av blöjan när ni kommer hem osv, samt på helger osv.

Vi skippade pottan o köpte en toaring för barn...

• Guld gossarnas Super Mamma

Även vi kör med att sätta sonen på pottan vid varje blöjbyte och innan mat eller utgång för att få in en rutin,så görs det även på dagis,det funkar här,få se hur lång tid det tar innan han förstår och blir helt torr,han har just fyllt 2 år.

HAR VÄRLDENS VACKRASTE BARN!
  • bluebird

Oftast går det ju bäst då barnet är redo själv, då barnet berättar när det har kiss eller bajs i blöjan och sedan går över till att förmedla att nu ska de bajsa/kissa. Jag har två barn som jag väntade in tills de var redo, och den ena var torr när han var lite äldre än tre år och den andra strax innan hon fyllde två. Barn nummer tre är två år nu och visar inga tecken på att vara redo än, så varför stressa fram det så barnet känner skam när det kissar på sig?

Vi tänker vänta till sommaren då dottern kan springa naken.

• lillvilda

nu går inte min 2 åring (3 år i april) på dagis men vi tog helt enkelt av blöjan när vi var hemma å ställde fram en potta å sa att  -här har du pottan i den kan du kissa i (på ett glatt sätt). å så sen var det bara att stålsätta sig och torka kisspölar. Vi valde oxå att ta till en "muta" varje gång han kissade i pottan. Men på ett nedtonat sätt. jag är annars inte för "mutmetoder" men vi valde ändå att sonen fick nått han gillade, nått gott varje gång kisset hamnade i pottan. Hamnade det på golvet sa vi inget utan torkade bara upp. Å sen däremellan kan man fråga lite lagomt utan att var tjatig att "vill du kissa, här är pottan!" som en påminnelse. Det kom lite pölar i början men sen lärde han sig snabbt hur det kändes och började sa till när han kissade och sen gick det fort och han började gå på pottan själv. Därefter kom det att han började säga till i god tid när vi varit ute på saker å vi hann till pottan. Nu är han dagtorr. Be dom oxå på förskolan att erbjuda honom att kissa på pottan där. De kanske kan fråga honom vid blöjbyten före lunch, efter vila osv.

♥ KÄRLEK ♥Mina pojkar, L 2007 N 2008
  • mstensson

Hej! 

Vi fick vår dotter blöjfri på 4 dagar ungefär - utan tvång och utan stress. Det gick verkligen som en dans och över förväntan :) Jag som fasat så för den!
    Hon blir 3 i september så hon var drygt 2 år och 10 månader.
    Listade ett par tips för den som kikar runt lite på nätet om hur andra gått till väga - hoppas det kan hjälpa någon där ute! 

goteborgsmamman.se/9-tips-for-en-lyckad-pottraning/

Kram!

Svar på tråden tips för potträning av 2,5-åring?