• Blåsippan84

Ligga ner och äta välling = öroninflammation?

vår son har börjat ligga ner och äta välling och sedan somnar han gott på kvällen direkt efteråt. men nu säger min mor att hon hade läst för länge sedan att de ökade risken för öroninflammation. undrar om någon mer hört talas om detta?

• Svar på tråden Ligga ner och äta välling = öroninflammation?
  • Trollet Ludenben

Hur äter alla andra ungar välling då?? (de som dricker den ur flaska alltså). Då skulle ju var och varannan unge vara öronbarn. Har ens aldrig hört och min son är öronbarn med över 20 otiter i bagaget och flera hörselundersökningar på sjukhus efter det. Ingen har nämnt det. Det är nog bara nån myt din mamma hört.

Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • Mars2007

Har jag aldrig hört talas om.

Dottern drack sin välling i sängen i ca 1 år och hon har än idag aldrig haft öroninflammation.

Som ovanstående skrev så är det nog många barn som ligger ner och dricker vällingen även om de inte ligger i sängen..

• La Lola

Gäller det enbart välling då alltså?
    Alla som ammas liggande eller äter ersättning då?

Äh, det där skulle jag ta med en nypa salt.

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Mars2007

Hon kanske blandar ihop det att man ofta säger att om barnet inte vill ta vällingen liggandes KAN det vara ett tecken på öroninflammation??

• Di

Jag hörde idag av en barnmorska, att barn inte ska ligga ner och dricka välling pga att det kan stanna i 'gångarna' och orsaka öronproblem. Att ligga ner och amma gick däremot bra eftersom bröstmjölk är så finfördelat jämfört med välling.

• Mumin80
    Di skrev 2014-05-10 23:22:16 följande:
    Jag hörde idag av en barnmorska, att barn inte ska ligga ner och dricka välling pga att det kan stanna i 'gångarna' och orsaka öronproblem. Att ligga ner och amma gick däremot bra eftersom bröstmjölk är så finfördelat jämfört med välling.
    Välling=mat. Mat ska mig veterligen intagas genom munnen, via matstrupen ner i magen. Hamnar det välling i näsan,  bihålorna eller öronen (!) så har barnet nog större problem än öroninflamation...

Däremot så blir öroninflamation värre och mer smärtsamt när man ligger ner. Varpå man ofta märker av det efter att barnet har lagt sig.  D.v.s. barnrt somnar, vaknar sen och är ledset -> typisk öroninflamation.  Och då kanske det upplevs som att det finns ett samband till vällingdrickande i sängen...
  • Farmors gullungar

Hej. Det stämmer bra att barn ska inte ligga ner o äta välling. Det har med svalg o örongång att göra. Givetvis blir inte alla barn " öronbarn ". Men genetiken kan här spela roll, med tanke på örongångarna.... Tips är att höja huvudändan på sängen, underlättar mycket bekymmer med förkylning o snor som rinner...

• tulip79

Båda mina barn ligger o äter sin välling. Dock har sonen på 3,5 år en kudde under huvudet o dottern på 16 mån min arm under huvudet. Har aldrig tänkt på att det kan orsaka öroninflammation o tänker låta dem fortsätta äta välling liggandes.

Svar på tråden Ligga ner och äta välling = öroninflammation?