• Snörpan

Någon mer ung som gjort Nupp/kub

Hej!
    Precis som rubriken lyder undrar jag om det finns fler tjejer mellan 18-25 år som gjort KUB/NUPP testet vid graviditet? Jag börjar fundera på om det är bara jag eller om det erbjuds till alla kvinnor som är gravida inte bara kvinnor som passerat 35år. Själv är jag 22 och väntar andra barnet, kan det ha med det att göra att jag väntar barn nr 2 eller? 

• Svar på tråden Någon mer ung som gjort Nupp/kub
  • Michisen

Beror på var du bor. Från och med 2008 så erbjuds alla gravida inom landstinget Östergötland KUB/NUPP-test, oavsett ålder.

• anyXX

Jag har gjort det, är dock 27 och bor i Östergötland.

• sandraaa01

Jag ska göra KUB men frågade efter det själv, här erbjuds det nog bara om man är äldre (jag är 19).

• J o a n n a

vågade inte.. ville inte ta det beslutet om det skulle visa sig vara något :( Men det gick bra ändå!

• Michisen
    Jimmyh skrev 2010-03-03 21:32:22 följande:
    vad är ett KUB/NUPP test för något ?
    KUB - kombinerat ultraljud och blodprov (biologiskt prov tror jag till och med de kallar det.) Screenar för ex Downs syndrom

NUPP - Nackuppklarningstest. Alla foster har en nackspalt fylld med vätska vid en viss del i sin utveckling, är denna spalt osedvanligt tjock så kan det vara ett tecken på DS det med.

I övrigt hoppas jag att du har humor då jag drar till med denna länk: http://www.justfuckinggoogleit.com
  • Jimmyh
    Michisen skrev 2010-03-03 21:34:43 följande:
    KUB - kombinerat ultraljud och blodprov (biologiskt prov tror jag till och med de kallar det.) Screenar för ex Downs syndromNUPP - Nackuppklarningstest. Alla foster har en nackspalt fylld med vätska vid en viss del i sin utveckling, är denna spalt osedvanligt tjock så kan det vara ett tecken på DS det med.I övrigt hoppas jag att du har humor då jag drar till med denna länk: www.justfuckinggoogleit.com
    tack så mycket för förklaringen.

Hahahaha den sidan va ju klockren :) brukar alltid googla men vet inte varför jag inte gjorde de, tänkte att ni svara snabbt :)
  • Juhanna

Jag har inte blivit erbjuden det med något av mina barn. Men självklart hade jag fått göra det om jag velat. Tror du blir erbjuden bara för att du ska veta att möjligheten att göra det finns.

♥ Svea 0705 Majken 0909 ♥ skogul.blogg.se
Svar på tråden Någon mer ung som gjort Nupp/kub