• TomMon

Hembesök idag

Idag kom en socialsekreterare till oss på hembesök, det var mycket trevligt och givande. Vi har fått bra kontakt med våra utredare, och det känns tryggt och bra. Det är också mycket intressant att reflektera över vårt förhållande och olika situationer som kan uppkomma.

Hur har era hembesök gått? Vi bor i en tvåa, så det kändes lite off, att inte ha något större att "erbjuda". Men å andra sidan har man möjlighet att spara desto mer pengar om man inte har ett huslån att betala av på... Vet inte om de tänker så dock!

/TomMon

• Svar på tråden Hembesök idag
  • artax

får man fråga vad syftet md hembesöket var?

• TomMon

Som jag fattar det är ett hembesök obligatoriskt, iallafall i vår kommun. Hon gick "husesyn", men sedan var det mest som ett vanligt möte, bara det att det var hemma hos oss istället.

/TomMon

• chatnoir

Vi bodde också i en tvåa när vi gjorde hemutredningen och de hade inget att invända vad gällde vårt boende. Däremot tror jag att jag hade blivit smått klaustrofobisk om vi hade bott kvar där när vi fick sonen. Det är säkert okej att bo trångt om man får en liten bebis, men med en tvååring är det skönt att ha lite mera yta att springa runt på!

• Ung singel

Jag hade också mitt första hembesök härom dagen. Det var bara trevligt och mina två socialsekreterare verkar vettiga, snälla och go'a:) Alla fyra möten, varav ett blir en nätverksträff, kommer bli hembesök för min del. Söker som ensamstående så det läggs nog extra vikt vid just nätverket. Preliminärt går ärendet upp i nämnden i juni. Känns som långt fram i tiden, men det kommer nog gå fortare än man tror. Bor även jag i en tvåa, vilket jag tror kommer funka bra eftersom vi bara blir 2 personer i familjen till en början i alla fall. Hur många möten skulle ni ha, hur många kommer ni bjuda in till ev. nätverksträff och vilka (familj,vänner, granne)?

• TomMon

Skönt att höra att tvåan inte kommer att ligga oss i fatet! =) Vi har den till försäljning, och vi har ett hus på g, men det går trögt för tillfället...

Tror det var ca 5 möten om jag fattade det hela rätt, och vi har haft 3 st nu. Nätverksträff har de inte ens nämnt, men de har samlat in referentuppgifter, så det kan hända att det kommer ngn gång på slutet, men än så länge famlar jag i ovisshet om det. Mina föräldrar känns självskrivna, och min syster. Kruxet är att hon bor 25 mil bort, så det får kanske bli via tele. Och så några kompisar skulle jag tro, men det är som sagt inget dom nämnt, så vi har inte riktigt funderat på det.

Vad spännande att adoptera som ensamstående, vilka länder funderar du på?

/TomMon

• Ung singel
    TomMon skrev 2010-03-01 19:51:15 följande:
    Skönt att höra att tvåan inte kommer att ligga oss i fatet! =) Vi har den till försäljning, och vi har ett hus på g, men det går trögt för tillfället... Tror det var ca 5 möten om jag fattade det hela rätt, och vi har haft 3 st nu. Nätverksträff har de inte ens nämnt, men de har samlat in referentuppgifter, så det kan hända att det kommer ngn gång på slutet, men än så länge famlar jag i ovisshet om det. Mina föräldrar känns självskrivna, och min syster. Kruxet är att hon bor 25 mil bort, så det får kanske bli via tele. Och så några kompisar skulle jag tro, men det är som sagt inget dom nämnt, så vi har inte riktigt funderat på det. 
    Ok, nä det kanske inte alltid behövs en nätverksträff heller, när man är två sökande. Annars borde det ju ha nämnts redan...
    Vad spännande att adoptera som ensamstående, vilka länder funderar du på? /TomMon
    Ja, det ska bli spännande, en utmaning såklart, men något jag verkligen vill och känner mig redo för. Landurvalet är begränsat för singeladoptanter, men funderar kring Nigeria, Etiopien och Indien då jag kan tänka mig ett äldre barn eller ett barn med särskilda behov. Ni själva då, några landfunderingar?
  • TomMon

Vår största dröm är ett barn från antingen Thailand eller Taiwan. Men vi försöker att inte binda upp oss alltför mycket i landfunderingarna. Dock tror jag att det helt klart blir Asien, det känns klockrent för oss på något vis!

/TomMon

Svar på tråden Hembesök idag