• Niinis

vilken gröt ger ni era 6-7 månaders bebisar?

ja som rubriken lyder. min tjej gillar bara sempers banangröt (från 4 mån) hon är väldigt känslig för grövre konsistens osv. så jag kör med den, ibland nestles havregröt (också från 4mån) men näringsmässigt räcker det? eller ska hon ha 6 mån gröt? hon fyller 7 mån om några dagar och ammas OFTA och äter en portion mat utöver detta per dag.

• Svar på tråden vilken gröt ger ni era 6-7 månaders bebisar?
  • April Mamma

Vi ger mest Nestles gröt (sonen blir snart 8 mån) och vi har gett 8 mån gröten i några veckor nu. Han har också lite svårt för bitar i mat osv, men lite grövre gröt funkar bra.

• MikaelaEriksson

de är inte mer näring i gröten för äldre barn, bara andra konsistenser så kör på den hon gillar du :)

• Mona09

När min son var 6-7 mån åt han Nestles mild fullkorngröt fr 4 mån, sen började jag ta hälften hälften med den fr 8 mån! På så sätt fick han vänja sig med smaken och konsistensen på den grövre gröten!
    Men huduvsaken är att barnen äter och tycker det är gott, och går uppåt i vikt, sen spelar det ingen roll vad som står på grötpaketet ang mån!

• ELLEoClara

Hon åt Sempers mild havre gröt från 4 mån varvat med äpple-päron gröt från 6 mån.

• Caaatrin

Först åt han semper mild havregröt från 4 månader, men var inte särskillt förtjust i den så när han var ca 5 månader så började jag med semper fruktgröt med äpple och banan. Den är ifrån 6 månader.

Men som andra skrev är att den för äldre innehåller inte mer näring, utan är bara utav en annan konsistens. Ge vad barnet gillar.

• nystan1

Freja har fått Nestlés milda havregröt från 4 mån, men nu har hon åkt på nåt magvirus så vi ska byta till majsgröt t v som är lite snällare.
    Hon har även fått risgröt med morotssmak (märke?), men den ska man eg. blanda med bröstmjölk eller ersättning, så det är bara så länge. Men hon tycker väldigt mycket om den iaf.

Apropå gröt så har jag funderat på vanlig havregrynsgröt. Vissa säger att man inte ska ge det, för havregryn är inte berikat med järn som barngrötarna är. Andra säger att det går alldeles utmärkt att koka egen och ge.
    Funderar på om man kan ge egen gröt, men kanske berika den själv på nåt sätt..?
    Känns onödigt att köpa dyrt grötpulver om man lika gärna kan köpa ett paket havregryn =P

• Mona09
    nystan1 skrev 2010-03-01 11:59:10 följande:
    Freja har fått Nestlés milda havregröt från 4 mån, men nu har hon åkt på nåt magvirus så vi ska byta till majsgröt t v som är lite snällare.Hon har även fått risgröt med morotssmak (märke?), men den ska man eg. blanda med bröstmjölk eller ersättning, så det är bara så länge. Men hon tycker väldigt mycket om den iaf.Apropå gröt så har jag funderat på vanlig havregrynsgröt. Vissa säger att man inte ska ge det, för havregryn är inte berikat med järn som barngrötarna är. Andra säger att det går alldeles utmärkt att koka egen och ge. Funderar på om man kan ge egen gröt, men kanske berika den själv på nåt sätt..?Känns onödigt att köpa dyrt grötpulver om man lika gärna kan köpa ett paket havregryn =P
    Jag har oxå hört att det är bra att ge industriell gröt eftersom den är berikad. Men vissa anser att om man ger barnen en balanserad kost med mycket grönsaker och frukt är det ingen fara att bara ge hemalagad gröt! Sen finns det ju flera poänger i det, pulvergröt är dyrt och det är inte vad barnet kommer äta när dom blir större...

Och självklart försöker barnmatstillverkarna att pracka på oss en massa för att själva vinna på det! Så man ska nog ta allt med en nypa salt utan att få dåligt samvete!!
  • Snart vår tur

De grötarna som är från 6 månader innehåller väl mer järn skulle jag tro. Har två olika sortes gröt hemma. Men de är av olika märke, men Nesles Fruktgröt från 8 mån innehåller mycket mer järn än Hipp's havregröt från 6 mån. MEN i båda grötarna (alla grötpulver antar jag) så innehåller det skummjölk. Mjölk/kalcium vet vi ju alla att det hindrar järnupptaget. Så frågan är om det är så mycket sämre att ta ekologisk ex Saltå Kvarns havregryn, kör runt lite i mortel så det inte blir för grovt. Det bästa är oxå att blötlägga innan. Mät upp vattenmängden..lite mer än vad som rekommenderas på paketet, sen låter vattnet stå med det mortlade hvregrynen nån timme/över natten. (detta gör att näringsämnena tas lättare upp av kroppen. Och då bildas även enzymet fytas som bruter ner fytinsyran som annars hindrar mineralupptaget i kroppen) Vem orkar göra allt detta frågar ni säkert?? Jag blötlägger mina havregryn över natten och kan absolut göra detta till min dotter oxå. Blir det rutin så går det av bara farten! Man kan ju göra det till morgongröten iallafall o fabriksgröt till kvällen!

Jag vet inte vad gröt och barnmatstillverkarna har mutat BVC-tanterna med, men nåt väldigt fint iallafall - för nu tror alla småbarnsföräldrar att fabrikstillverkning är det bästa. Det värsta är att ungarna inte kommer tycka om hemmagjord mat utan föredrar 'mamma-scans köttbullar' före sin egna mammas hemrullade med bra råvaror och med kärlek!

• m med tre stjärnor

vanlig havregrynsgröt gjord på gyllenhammars havregryn (absolut inte fiberberikade...)

• EmelieLT

Min son äter bara Hipps gröt och just nu får han deras milda havregröt från 6 månader. Tycker du ska ge henne det hon tycker om och är det den från 4 månader så gör det ju ingenting.

• Niinis

tack för alla svar! ska prova köpa en från 6 månader idag, undrar vilken av dessa är bäst?

• Snart vår tur

Jag föredrar ekologiskt så jag gillar att köpa Hipps produkter.

• MikaelaEriksson
    Niinis skrev 2010-03-02 10:42:07 följande:
    tack för alla svar! ska prova köpa en från 6 månader idag, undrar vilken av dessa är bäst?
    min son älskade nestles päron banan gröt från 6 månader, den åt han tills för en vecka sen o han är ett år. nu kör vi på 12 månaders gröten i samma smak, hans mage tålde inte fullkorn förns nu, därför körde vi på den så länge :)

vi har även kört hipps men dom är verkligen dyra. de är ju bara 5 portioner i deras gröt förpackningar om ja inte minns fel.
Svar på tråden vilken gröt ger ni era 6-7 månaders bebisar?