Att ha styvfamilj = martyrdöden?
Sitter och läser mängder av arga inlägg från bonusmammor och biomammor som hatar varandra. Brukar se ut i ungefär den här stilen; "min mans jävla ex dumpade sina ungar här och dom stinker verkligen!!! hon sköter inte deras hygien alls, hon hjälper dom inte med läxorna och hon tittar argt på mig varje gång vi ses!! aaaaah, hatar kärringen!! vad fan gör man?!"
Okej? Hjälper detta barnet alltså? Och att din kille haft ett sexliv (kanske till och med ett familjeliv) innan din tid är något han helt blåögd lurades in i av denna elaka häxa? Han hade ingen egen vilja? Du säger att han är trött på henne. Ja, klart han är, hon är ju hans före detta av en anledning, men knappast på grund av att han kände på sig att fantastiska DU fanns därute någonstans.
Ja, man kan ha problem med bonus/biomammor på allvar, men ni är ju bara bittra för att hon överhuvudtaget FINNS. Därför hittar du en massa fel på henne och hatar henne av hela ditt hjärta. Och din stackars oskyldiga man orkar snart inte mer, och så vidare....
Jag ska avslöja en hemlighet. Jag är styvmamma. Och jag ser inga problem i det. (Nej, biomamman är inte död...) Jag tycker bra om henne, hon gör saker som jag beundrar och saker som irriterar mig, precis som alla andra människor jag möter. Jag respekterar henne och hon respekterar mig. Vi gapar inte på varandra för att den andra råkade knacka en knackning för lite när vi lämnar barn till varann. Och detta verkar verkligen vara helt unikt, tydligen så borde jag tycka illa om henne (som regel), och vice versa.
Min man har valt att skaffa barn med den här kvinnan och det kan jag förstå för hon har en massa bra egenskaper. De har skilt sig, för hon och han har en massa dåliga egenskaper. Det kan jag också förstå. Han har fortfarande kvar sina förbaskade dåliga egenskaper men nu får jag dras med dem istället för att hon ska göra det.
Jag och min man har en son tillsammans som hon gärna passar. Hon är lika fäst vid honom som jag är vid hennes barn, och vi båda vet om det men vi behöver inte ens ta upp det och tjafsa om det, det är ju bara bra!
Är jag helt ensam i världen om att uppskatta bio/bonusmamman i familjens liv? (Ja, det är en enda familj även om det lever splittrat och i nya konstellationer!)