• Anonym (2010)

Folkbokföring vid växelvis boende

Jag har gemmensam vårdnad och växelvis boende om sonen och jag ska flytta inom kommunen typ 600 m och pappan kommer att skriva på papprena om att sonen ska fortsätta vara skriven hos mig. Son har handikapp så det är jag som har hand om alla myndighetskontakter och kallelser och brev osv. Typ 10 samtal i veckan och diverse saker samt att han har färdjänst här, pappan har bil ej jag. För att pappan ska slippa komma m brev osv så måste det funka att anmäla flytten el?
    Nu läste jag på Skatteverkets hemsida att "barnen ska vara folkbokförda där de har sin faktiska bosättning". Men han vistas lika mycket här som hos pappan.
    Kan Skatterverket krångla och besluta att han ska vara skriven där fast vi bägge skriver på? Vi har lika långt till skolan bägge två.

Ni som har barn vv gick det bra när ni flyttade och när ni anmälde flytten och krånglade Skatteverket? Jag blev orolig när jag läste informationen....hjälp

• Svar på tråden Folkbokföring vid växelvis boende
  • Anonym (Flytta du bara)

Hejsan!! Jag flyttade lika långt som du ca..men mitt ex ville ej skriva på...
    Då gjorde dem en utredning om vart folkbok-f skulle vara dem gick på dygnsvilan två månader tillbax, vi hade ungefär samma då men dem hade vistats hos mig några dagar mer, samt jag bodde närmre skolan.

Men undrar om du skrivit fel...det står att pappan skriver på?? Om han gör det finns det inga problem!! Dem gör ingen utredning om ni är överens. =)

• Anonym (2010)
    Anonym (Flytta du bara) skrev 2010-02-26 22:27:56 följande:
    Hejsan!! Jag flyttade lika långt som du ca..men mitt ex ville ej skriva på...Då gjorde dem en utredning om vart folkbok-f skulle vara dem gick på dygnsvilan två månader tillbax, vi hade ungefär samma då men dem hade vistats hos mig några dagar mer, samt jag bodde närmre skolan.Men undrar om du skrivit fel...det står att pappan skriver på?? Om han gör det finns det inga problem!! Dem gör ingen utredning om ni är överens. =)
    Go morron, jo men jag läste så här: att om familjen flyttat från den ursprungliga bostaden så måste en ny utredning göras. 2006 när vi flyttade isär så sålde vi den gemmensamma bostaden och han flyttade till bostadsrätt och jag flyttade till den lght jag har nu.
    Jo men pappan verkar förstå varför son ska vara  skriven hos mig att så jag har inte skrivit fel har pratat m honom och det verkar grönt. Men i alla fall så läste jag att man ska göra en ny utredning och vad tittar man på då?
    Tittar man på detta med de praktiska vem som tar hand om posten och brev osv?
    Jag tar sonen till alla besök inom vården då pappan har 5 mil till sitt jobb och kan ej komma ifrån så lätt, medan jag är i åtgärd via AF och kan ta ledigt något lättare om det skulle behövas.

Måste ner till Skatteverket på mån o prata m dem får vi se vad de säger om detta.
  • fjonkan

Så länge ni bägge är överrens och bägge skriver på flyttanmälan så lägger sig inte skattemyndigheten i. Det är bara om ni inte är överrens som man kan ta hjälp av dom att räkna ut var barnet ska vara bokförd.

Så inte behöver du kontakta dom,ni skriver ju bägge på flytten.

Jag äter därför finns jag...................
  • Anonym (Flytta du bara)
    fjonkan skrev 2010-02-27 07:50:53 följande:
    Så länge ni bägge är överrens och bägge skriver på flyttanmälan så lägger sig inte skattemyndigheten i. Det är bara om ni inte är överrens som man kan ta hjälp av dom att räkna ut var barnet ska vara bokförd.Så inte behöver du kontakta dom,ni skriver ju bägge på flytten.
    Det stämmer, dem gör bara utredning om man är oense. Och om dem gör så kollar dem avstånd från ursprungsboende, skola, familj...men detta får nu skriftligen framföra själva om det går så långt, samt dygnsvilan bakåt. Men det blir inte så om ni är ÖVERENS {#lang_emotions_laughing}
  • Isnogood
    fjonkan skrev 2010-02-27 07:50:53 följande:
    Så länge ni bägge är överrens och bägge skriver på flyttanmälan så lägger sig inte skattemyndigheten i. Det är bara om ni inte är överrens som man kan ta hjälp av dom att räkna ut var barnet ska vara bokförd.Så inte behöver du kontakta dom,ni skriver ju bägge på flytten.
    Anonym (Flytta du bara) skrev 2010-02-27 11:49:58 följande:
    Det stämmer, dem gör bara utredning om man är oense. Och om dem gör så kollar dem avstånd från ursprungsboende, skola, familj...men detta får nu skriftligen framföra själva om det går så långt, samt dygnsvilan bakåt. Men det blir inte så om ni är ÖVERENS
    Kan skriva under på detta, stämmer
    Jag är kvinna, hetero, o antagligen inte intresserad...
  • Anonym

Och om man inte är överens, vem har störst chans att "vinna" om det är nästan lika långt till förskolan, och barnet bor precis lika mycket på båda.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-18 18:00:52 följande:
    Och om man inte är överens, vem har störst chans att "vinna" om det är nästan lika långt till förskolan, och barnet bor precis lika mycket på båda.

Glöm nästan lika långt. De mäter på metern, fågelvägen ("...enligt enirokartan" - slut citat).
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-19 23:39:32 följande:

Glöm nästan lika långt. De mäter på metern, fågelvägen ("...enligt enirokartan" - slut citat).

Det skiljer en mil!
Svar på tråden Folkbokföring vid växelvis boende