• Trollmamma

Reseavdrag på deklaration då man studerar

Någon som vet hur det är om man får göra reseavdrag då man studerar på universitet? Jag kör ju till och från skolan i princip varje dag vår- och hösttermin, under sommaren kör jag till och från jobb.

Kan man göra reseavdrag då, eller är det bara då man har ett jobb och en inkomst?

• Svar på tråden Reseavdrag på deklaration då man studerar
  • Birgitta2

Om du inte har en inkomst kan du inte deklarera och därmed inte göra några avdrag.

• Greksmurfen

jag har för mej att man visst får göra avdrag..... kollap å csn eller med skatteverket...
    är rätt 100% att man kan göraavdrag där=)

mamma till Maximilian född 081028
  • Anova
    Trollmamma skrev 2010-02-26 14:52:52 följande:
    Det var ju trist... Blir ju en del körande varje år :s
    Japp.. Jag pendlade 12 mil enkel resa under mina studieår.. Jag vet att det blir en hel del pengar per år att lägga ut.
  • ddum
    Greksmurfen skrev 2010-02-26 14:54:06 följande:
    jag har för mej att man visst får göra avdrag
    Nej, det får man inte.
  • Anova
    Greksmurfen skrev 2010-02-26 14:54:06 följande:
    jag har för mej att man visst får göra avdrag..... kollap å csn eller med skatteverket...är rätt 100% att man kan göraavdrag där=)
    Jag är 100% säker att man inte får göra det.
  • Kjell2

För att göra avdrag måste man betala inkomstskatt. Har man ingen inkomst betalar men ingen inkomsskatt och det blir svårt att göra avdrag.

Sen måste ett avdrag uppkomma pga av inkomstens införtjänande.

Vad man kan göra är att fixa ett extrajobb på studieorten. Då kan man göra avdrag för resorna till jobbet som kanske sammanfaller med resorna till plugget.

/Kjell

• Kjell2

Sen kanske man har möjlighet att få extra lån/bidrag från CSN om man har dyra kostnader koplade till studierna. Jag vet inte men kan vara värt att kolla upp.

• Greksmurfen
    Kjell2 skrev 2010-02-26 15:10:26 följande:
    Sen kanske man har möjlighet att få extra lån/bidrag från CSN om man har dyra kostnader koplade till studierna. Jag vet inte men kan vara värt att kolla upp.
    jag läser på distans å får extra lån om jag vill ha till de långa resorna som det blir.
    mamma till Maximilian född 081028
  • Anova
    Kjell2 skrev 2010-02-26 15:10:26 följande:
    Det kallas merkostnadslån.. men som sagt, det är ett lån som ska betalas tillbaka. Klarar man tillvaron ändå, så är det smart att inte ta extralån.
  • vcent

Det går väldigt bra att göra reseavdrag som student så länge du uppfyller kraven med distans mellan hemmet och arbetsplatsen/skolan samt tidsvinsten mot kollektivtrafik om sådan finns. Jag gjorde avdrag alla studieåren då jag hade 15 mil till skolan (30 mil tur o retur) och tjänade/sparade 3,5h varje dag på att köra bil mot om jag hade åkt kollektivt. 

Nån skrev att man behövde ha ett jobb för att deklarera, stämmer inte. Jag fick mitt första jobb efter mina studier men har deklarerat varje år sedan jag fyllde 18. Det enda jag gjort är att sälja typ 1000kr i fonder per år under studierna och då blivit skattepliktig för det. Jag fick ganska mycket pengar för mina resor till studieorten. 

fick tipset av en äldre kompis som studerade tidigare, så jag kollade upp det med skatteverket som sa att jag uppfyllde kraven för reseavdrag trots att jag inte jobbade. 

Svar på tråden Reseavdrag på deklaration då man studerar